Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon

2 Virkelighetsforståelsen Mediene tegner skjeve bilder av virkeligheten – krim, barnevern, helse Virkelighetsforståelsen er ikke bare viktig for å få gjennomslag for politikk, men også for politikernes fokusering Mediene gir lite hjelp til å skille snørr fra barter Alle redaksjoner konkurrerer om det samme markedet

3 Mediestrategene legger føringene Topp-politikerne tenker som journalister og ansetter kommunikasjonsrådgivere Den politiske elite legger føringer for hva som er mulig ikke/mulig Konstant fare for at vinkling og vridning til slutt endrer fundamentet – altså politikken

4 Politikerne blir kjendiser Politikere utsettes for nyhetsjournalistiske og kjendisjournalistiske logikker Politikerne skal både skape konflikt og harmoni på TV-skjermen Resultatet er mediepolitikere som ikke kan så mye mer enn å håndtere mediene, og....partier som forlanger godt TV-tekke av sine ledere Det er neppe positivt for politiker-rekrutteringen at det er slik.

5 Både scene og regi Politikken utspilles i større grad enn før i mediene - journalister og redaksjoner setter premissene Debatter om uvesentligheter blir slått stort opp Viktige debatter blir liggende – enten fordi politikerne ikke tør å la mediene regissere dem, eller fordi de ikke gir grunnlag for godt nok stoff Nyhetsjournalistikkens inntog i de politiske redaksjonene skaper inntrykk av ensidig, feilfokusert kampanjevirksomhet

6 Journalister korrigeres ikke utenfra Journalister og redaktører har liten respekt for akademia Journalistikk sees fortsatt av mange som håndverk Standardene for god journalistikk ligger i ryggmargen, og anerkjennelsen høstes fra kolleger Redaksjoner er moderne kunnskapsbedrifter. Sjefen har bare autoritet om hun er en god journalist Redaktøren tilpasser seg redaksjonen og redaksjonen tilpasser seg redaktøren

7 Regien skjer på snevrere saksfelt enn før Mediene skriver mer og mer om færre og færre saker Stadig mer av det politikerne driver med skjer utenfor de store medienes bevåkenhet


Laste ned ppt "Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google