Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse. Arbeidsgiverkontakt NAV Leder Stat Merkantil Publikums mottak Oppfølging stat Oppfølging stat NAV Leder Kommune Oppfølging.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse. Arbeidsgiverkontakt NAV Leder Stat Merkantil Publikums mottak Oppfølging stat Oppfølging stat NAV Leder Kommune Oppfølging."— Utskrift av presentasjonen:

1 NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse

2

3

4 Arbeidsgiverkontakt NAV Leder Stat Merkantil Publikums mottak Oppfølging stat Oppfølging stat NAV Leder Kommune Oppfølging sosial Merkantil Kvalifiserings- programmet Oppfølging sosial Ungdom Oppfølgings forum Program- ansvarlig introduksjon/ kvalifisering

5 Publikumsmottaket NAV Østensjø Den største suksess på NAV Østensjø så langt En leder. Dyktig PM-leder med personalansvar. Kom fra kommunen ble ansatt i stat. Lønnsutgifter delt. To NAV ledere som virkelig gikk inn for å få det til (ga like signaler – felles møter med PM-leder) Har fungert sømløst fra første dag Stor grad av kompetanseoverføring (benytter ”trekantsamtaler) Mindre vold og trusler med ”verter” og ”veiledere” + stort og flott lokale.

6 Flere likheter enn forskjeller

7 Mer om hva som fungerer Felles kontorlandskap – sitter annenhver stat og kommune – NAV lederne deler kontor. Kasteballproblematikken er løst Felles ledergruppe Vi har vært utviklings- og løsningsorienterte Mye humor – sosiale aktiviteter - felles velferdsgruppe Rett person på rett stønad til rett tid Felles opplæring kompetanseoverføring – kontormøter Felles MBA Partnerskapsavtalen/partnerskapsmøter. Men sterke styringssignaler fra staten.

8

9 Utfordringer toleder modell (Kilde: NAV Årstad) Enhetslederne NAV har vanskelig for å ”tjene to herrer” Enhetslederne opplever seg som leder for ”sin” del Holder seg til sin styringslinje

10 Sammen om mål og planer. Felles målekort

11 Felles ledelse. Støtter og utfyller hverandre

12 Hvorfor todelt ledelse: Når stortinget har valgt et partnerskap mellom stat og kommune må kommunen ha ”en hånd på rattet” særlig i forhold til: De svakeste brukerne (dropper ut av KVP). Kommunal enhetsleder sørger for at kommunale veiledere blir brukt riktig (ikke telefoni, SYFO, frikort, restanser osv.) Men i AAP og KVP skal vi jobbe sammen på sikt. Økonomioppfølging Alle prosjekter i kommunen - koordinering Sosialtjenesten i NAV (etter hvert hele NAV) sitt samarbeid innad i kommunen. Spesielt barnevern – utekontakter – Psykiatri – rusomsorgen – boligoppfølging osv.. Dette er ikke i fokus på den statlige styringslinja

13

14

15 Utfordringer: Har lite med todelt ledelse å gjøre!”utfordringene ligger over vårt nivå” Altså rammene vi jobber under + hvert sitt sett av styringssignaler. Har lite med todelt ledelse å gjøre! Velferd: Julebord – sommerfest. Fattige kommunen! Ansattes avtaleverk: Ulike lønnsvilkår,arbeidstid og fridager Forvaltningsenheten – post frem og tilbake – overprøving – svært mange telefoner ang. restanser der Urealistisk syn fra omverden på hvordan smelte i sammen tre etater Helhetlig oppfølging/sosialfaglig arbeid (særlig innholdet i oppfølgingsarbeidet) Overordnede signaler: om hva som skal nedprioriteres


Laste ned ppt "NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse. Arbeidsgiverkontakt NAV Leder Stat Merkantil Publikums mottak Oppfølging stat Oppfølging stat NAV Leder Kommune Oppfølging."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google