Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive Computer Graphics” Vårsemesteret 2002 Torbjørn Hallgren Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

2 2 Fysiske inputenheter Pekeutstyr: n Mus –relativ posisjonering n Trackball n Tablet –absolutt posisjon n Digitaliseringsbord n Lyspenn n Joystick –variabel følsomhet n Spaceball –seks frihetsgrader Andre typer: n Tastatur n Potensiometer (dial) n Kamera

3 3 Fysiske inputenheter Tablet

4 4 Fysiske inputenheter Lyspenn

5 5 Fysiske inputenheter Spaceball

6 6 Fysiske inputenheter Potensiometer

7 7 Logiske enheter GKS (og PHIGS): n String:gir inn tegn (typisk tastatur) n Locator:gir inn verdenskoordinater (typisk mus) n Pick:gir identiteten til struktur (typisk mus) n Choice:gir resultat av valg i f. eks. meny (typisk mus) n Valuator:gir analog input som f. eks. flyttall (opprinnelig typisk potensiometer, dial) n Stroke:gir serie av verdenskoordinater (typisk mus)

8 8 Logiske innenheter Begrunnelse: n Skjerme applikasjonen fra fysiske egenskaper og detaljer ved de fysiske enhetene n Stille funksjonelle enheter til rådighet (abstrahere de fysiske enhetene) n Realisere logiske enheter ved hjelp av forskjellige fysiske enheter

9 9 OpenGL og logiske innenheter n String:tastatur n Locator:mus eller tilsvarende som gir verdenskoordinater n Pick:prosessen ”selection” realisert med mus n Choice:widgets i vindussystem eller applikasjon, valg mellom alternativene med mus n Valuator:(dial) widgets i form av ”glidere” n Stroke:mus som gir en serie av verdenskoordinater OpenGL bruker ikke logiske enheter eksplisitt

10 10 Input fra innenhetene n Measure: –De dataene som enheten gir n Trigger: –Signal til datamaskinen om at data kan leses

11 11 Input-modi n Request-modus n Sample-modus n Event-modus

12 12 Input-modi n Request-modus: –Applikasjonen ber om data og venter til den får alt den har bedt om Trigger- prosess Program Measure- prosess Trigger Request Measure

13 13 Input-modi n Sample-modus: –Applikasjonen leser measure slik det i øyeblikket er. Trigger trengs ikke. Measure prosess Program Sample Measure

14 14 Input-modi n Event-modus: GKS og PHIGS: –Measure fra alle enheter legges i en og samme kø –Measure suppleres med informasjon om hendelsen som har forårsaket den –Applikasjonen henter fra køen ved behov eller leilighet. Venter om nødvendig –Applikasjonen tar aksjon etter hendelsestype Trigger- prosess Measure- prosess EventkøProgram TriggerMeasure Await Event

15 15 Input-modi n Event-modus: OpenGl: –Hver hendelse forårsaker et callback For hver type hendelse lages et lite program som utfører ønsket aksjon når hendelsen inntreffer Trigger- prosess Trigger Measure- prosess Measure Eventkø Event Callback Program

16 16 Display-liste Inneholder de grafiske objektene som display prosessoren skal legge ut i bildelageret Viktig for bl.a.: –Omtegning f.eks. etter modifikasjoner –Interaktivitet (pick) Applikasjon Display- liste Display Display- prosessor klient tjener

17 17 ”Tegne-måter” n Direkte (immediate) modus –Tegning direkte ut på display uten bruk av display- liste –Interaksjon ikke mulig –Full omtegning fra applikasjonen n Forsinket (retained) modus –Modell(er) lagres i display-listen –Interaksjon mulig –Delvis omtegning –Manipulere kameraparametrene

18 18 Picking Problem: hva er det jeg peker på i det rastrerte bildet n Selection –Klipping mot et lite volum (kubus) ved markørens posisjon –Returnerer med treffliste (hit list) n Omskrevet rektangel (spesialtilfelle av ”tyngdefelt”) (Bounding rectangle eller extent) –Hvert objekt omskrives med et tettest mulig akseorientert rektangel (lett å teste for treff) –Returnerer med treffliste


Laste ned ppt "1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google