Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

        Har eksportindustrien i Norge en fremtid? Konsernsjef Jan Reinås Stiklestad, 8. mai 2003.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "        Har eksportindustrien i Norge en fremtid? Konsernsjef Jan Reinås Stiklestad, 8. mai 2003."— Utskrift av presentasjonen:

1         Har eksportindustrien i Norge en fremtid? Konsernsjef Jan Reinås Stiklestad, 8. mai 2003

2 Stiklestadkonferansen Norske Skog - noen overskrifter  Tredje største produsent av trykkpapir i verden, med 24 fabrikker i 15 land  Sterk vekst siden midt på 90-tallet  Hovedkontor ved Oslo med ansatte fra 20 nasjoner

3 Stiklestadkonferansen Visjon, mål og strategi  Visjon: Bli et ledende internasjonalt treforedlingsselskap  Mål: Skape aksjonærverdier minst på nivå med de beste i bransjen  Hovedstrategi: –Konsentrasjon om trykkpapir –Valg av markeder, produksjonssteder

4 Stiklestadkonferansen Norske Skog - Før og nå Kapasitet trykkpapir Europa 27% Sør-Amerika 5% Asia 10% Norge 23% Nord-Amerika 24% Australasia 11% ,3 mill. tonn Norge 100% 7,9 mill. tonn mrd. NOK 25 mrd. NOK (E) Trykkpapir 100% 2002 Annet 52% Trykkpapir 48% Hel- eller deleidEierandel

5 Stiklestadkonferansen  Papirindustriens mest globale selskap med ledende markedsposisjoner i hver region Kilde: Norske Skog Norske Skogs verden Tasman Boyer Albury Bio-Bio (100%) Pisa PowellRiver Skogn Follum Saubrugs Golbey Steti Bruck Chonju Shanghai MNI (34%) Sing Buri Crofton Norske Skog Canada (30,6%) Pan Asia (50%) Elk Falls Port Alberni Union Chongwon Walsum Parenco Europa - 100% Australasia - 100% Sør-Amerika - 100%

6 Stiklestadkonferansen Improvement forbedringsprogram  Standardisere, innføre beste praksis  Prioritere og forenkle arbeidsprosesser  30 % reduksjon ansatte i administrasjon  15 % reduksjon ansatte i produksjon  NOK 2 milliarder  10 % reduksjon kostnader

7 Stiklestadkonferansen Utfordringer for norsk eksportindustri  Produktivitetsutvikling  Norske rammebetingelser  Opprettholde et industrimiljø i Norge –trening i lederskap –FoU  Marginalisering av Oslo Børs - lav vurdering i forhold til andre børser  Tydelig næringspolitikk - forutsetninger for vekst

8 Stiklestadkonferansen Sterk norsk krone rammer kraftig  I 2002 styrket norske kroner seg med: –8,8% mot Euro –14,2% mot Britiske Pund –22,6% mot US Dollar  For Norske Skog medførte kronekurs- utviklingen et inntektsbortfall på mer enn 1 milliard kroner i 2002  For norsk eksportindustri er dette dramatisk

9 Stiklestadkonferansen Valuta svekker konkurransekraft  Valutautviklingen har ført til en langsiktig konkurransevridning i forhold til viktige konkurrenter  Fra 1986 til 2002 har avispapirprisene i norske kroner gått ned med 7%  I samme tidsrom har prisene gått opp med 18% i svenske kroner

10 Stiklestadkonferansen Norske Skog i Europa - naturgass er viktig Skogn Union Follum Golbey Steti Bruck Saugbrugs  Norske Skog har fire papirfabrikker i Norge - fem på Kontinentet  Fire av fabrikkene på Kontinentet bruker naturgass (Bruck, Parenco, Golbey, Walsum)  To av fabrikkene har egne gasskraftverk (kraftvarmeverk, Bruck og Parenco)  Ingen av fabrikkene i Norge har tilgang til naturgass  Europa har infrastruktur for gass - vi mangler det i gassnasjonen Norge Walsum Parenco

11 Stiklestadkonferansen Energi - hovedpunkter  Norske Skog er svært bekymret over forsyningssituasjonen for kraft i Norge og Norden  Vi flytter produksjonsstopp til fabrikker i Norge, dels på grunn av kraftsituasjonen  Gasskraft er nødvendig og fornuftig for en sikker kraftforsyning  Staten må bidra for å bygge infrastruktur for naturgass  Gass til Skogn er et viktig industriprosjekt  Gassrør og gasskraft i Norge er mye bedre enn gassrør til UK med retur av britisk kraft gjennom kabel

12 Stiklestadkonferansen Hva har vi lært av vår egen utvikling? Norske Skog er tilført betydelig kompetanse gjennom våre oppkjøp og påfølgende integrering:  Ledererfaring  Teknisk kunnskap  Vi er ikke alltid best i Norge  Holdninger til helse og sikkerhet

13 Stiklestadkonferansen Norske egenskaper og forhold som gir oss muligheter internasjonalt  Åpenhet, evne til samarbeid  Oppfattes som redelige  Ansatte representert i styrene

14 Stiklestadkonferansen Hva bør vi legge igjen hjemme?  Administrere vs. drive  Manglende forståelse for lederskap –lederlønninger, styrenes rolle  Snever ”oss selv nok”-holdning –Oljeinntekter, ”vi greier oss bra uansett” –EU-saken  Holdninger til næringspolitikken –Skal vi ha industri i Norge? –Ikke sulten nok til å konkurrere - mer presisjon –Adferd som skaper uklarhet blant utenlandske investorer –Utbredt oppfatning: ”Det må gå galt hvis vi slåss internasjonalt”

15 Stiklestadkonferansen Hva må til av næringspolitikk i Norge?  Tilpasse rammevilkår til konkurrentene: –valuta –rente –kostnadsnivå  Ingen enkle løsninger, men noen mulige grep: –Norsk EU-medlemsskap –Få opp produktiviteten i Norge –”Isolere” oljeformuen –Gasskraft, utnytte naturgass i industrien  Industrikultur, lederskap, FoU  Børs

16         To ekstra slides

17 Stiklestadkonferansen Norske Skogs oppkjøp : 52 milliarder kroner  1995Golbey(51%) FranrikeNOK 2 milliarder  1996Bruck ØsterrikeNOK 2 milliarder  1997StetiTsjekkiaNOK 0.3 milliarder  1998Shinh-hoThailand/Korea  1999Panasia (1/3)Thail/Kor/KinaNOK 5 milliarder  1999Klabin (J/V)BrasilNOK 0.5 milliarder  1999Union (46%)NorgeNOK 1.5 milliarder  2000Fletcher Paper 1) NOK 20 milliarder  2001Panasia (1/6)NOK 3 milliarder  2001Pisa (49%)BrasilNOK 1.5 milliarder  2001Pacifica 2) CanadaNOK 6 milliarder  2001Parenco, Walsum Holland, Tyskl.NOK 10 milliarder 1)NZ,AUS,CAN,CHI, BRA, MAL 2) Gjennom Norske Skog Canada (36%)

18 Stiklestadkonferansen Salg : 6 milliarder kroner  Tofte og Folla (markedsmasse)  Trelastvirksomheten  Tasman, New Zealand (markedsmasse)  Mackenzie, Canada (markedsmasse)  Shipping (New Zealand og Norge)  Finansiell omstrukturering i Malaysian Newsprint Industries  Norske Skog Flooring (gulvprodukter)  Hurum Papirfabrikk (spesialpapir)  Skogeiendommer i Norge, Sverige og Brasil  Kraftproduksjon i Norge


Laste ned ppt "        Har eksportindustrien i Norge en fremtid? Konsernsjef Jan Reinås Stiklestad, 8. mai 2003."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google