Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

’Objektivitet’ og blogging som nyhetsproduksjon Nyhetsanalyse, 18 mai 2007

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "’Objektivitet’ og blogging som nyhetsproduksjon Nyhetsanalyse, 18 mai 2007"— Utskrift av presentasjonen:

1 ’Objektivitet’ og blogging som nyhetsproduksjon Nyhetsanalyse, 18 mai 2007 gunn.enli@media.uio.no

2 Clinton-Lewinsky skandalen I 1998 publiserte Matt Drudge informasjon om Clinton-Lewinski forholdet på sin webside. I 1998 publiserte Matt Drudge informasjon om Clinton-Lewinski forholdet på sin webside. Saken var avvist av Newsweek på grunn av usikre bevis, men også de pikante detaljene. Saken var avvist av Newsweek på grunn av usikre bevis, men også de pikante detaljene.

3 Plan for forelesningen Alternativ journalistikk Alternativ journalistikk Online nyheter og hypertekst Online nyheter og hypertekst ’Objektivitet’ som journalistisk ideal ’Objektivitet’ som journalistisk ideal Blogging og brukergenerert innhold Blogging og brukergenerert innhold

4 Alternativ journalistikk Utgangspunkt: Etablert journalistikk styres av kommersielle interesser, og ivaretar ikke samfunnsmessige interesser. Etablert journalistikk styres av kommersielle interesser, og ivaretar ikke samfunnsmessige interesser. Etablert journalistikk støtter det bestående ved å ekskludere personer og perspektiver som ikke tilbyr medietilpasset informasjon. Etablert journalistikk støtter det bestående ved å ekskludere personer og perspektiver som ikke tilbyr medietilpasset informasjon.Løsning; Borgerne bør selv delta i produksjonen av nyheter. Borgerne bør selv delta i produksjonen av nyheter.

5 Definisjon av alternativ journalistikk ”Is not the established order; it is not the capitalist system; it is not the mainstream view of a subject...or it is simply not the conventional way of doing something” (Atton, 1999: 51, sitert i Campbell 2004:180).

6 Ideologisk definisjon Forutsetter at alle ledd i produksjonskjeden er reelle ’alternativer’ til hovedstrømmen:  Strukturelle forutsetninger  Innhold  Distribusjonsformer

7 Hvor alternativt er alternativt nok?  Gratisavisen Metro?  Gateavisen = Oslo?  Studentradioen Radio Nova? Når blir alternativt konformt og etablert? Når blir alternativt konformt og etablert? http://www.bigissue.com/bigissue.html http://www.bigissue.com/bigissue.htmlhttp://www.bigissue.com/bigissue.html

8 Alternative offentligheter Undersøkende satire: http://www.michaelmoore.com/ Undersøkende satire: http://www.michaelmoore.com/ http://www.michaelmoore.com/ Public journalism: Public journalism: http://slashdot.org/ Publikumsdeltakelse: http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/qu estion_time/1858613.stm Publikumsdeltakelse: http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/qu estion_time/1858613.stm http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/qu estion_time/1858613.stm http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/qu estion_time/1858613.stm

9 Utbredelsen av nyheter på Internett 1980-tallet: Enkelte aviser publiserer både på nettet og i papirversjon. 1980-tallet: Enkelte aviser publiserer både på nettet og i papirversjon. 1990-tallet: Nettaviser blir en etablert sjanger og en sterk konkurrent til papiraviser. 1990-tallet: Nettaviser blir en etablert sjanger og en sterk konkurrent til papiraviser. 2000-tallet: Brukergenerert innhold blir utbredt, spesielt i katastrofesituasjoner (for eksempel ’11 september’, krigen i Irak). 2000-tallet: Brukergenerert innhold blir utbredt, spesielt i katastrofesituasjoner (for eksempel ’11 september’, krigen i Irak).

10 Online nyheter Online nyheter Digitalisering, globalisering og konvergens: 1. Mediekonglomerater 2. Ikke-lineær redigering 3. Flermedial journalistikk 4. Interaktivitet

11 Nettaviser Kjennetegnes ved at den har mindre klar prioritering enn papiravis. Kjennetegnes ved at den har mindre klar prioritering enn papiravis. Plasseringen på siden avgjøres i mange tilfeller mest av når den er publisert. Plasseringen på siden avgjøres i mange tilfeller mest av når den er publisert. Gjennomautomatisert produksjon, som automatisk generer lenker til relaterte artikler. Gjennomautomatisert produksjon, som automatisk generer lenker til relaterte artikler. Gamle artikler finnes i store, søkbare arkiver, og leserne inviteres til å kommentere artiklene. Gamle artikler finnes i store, søkbare arkiver, og leserne inviteres til å kommentere artiklene.Eksempel:  http://www.digi.no/php/art.php?id=316106 http://www.digi.no/php/art.php?id=316106

12 Hypertekst Fra nyhetspyramide til hypertekst. Fra nyhetspyramide til hypertekst. En tekst som i seg selv gir mening, men som også gir en elektronisk lenke til en annen del av teksten, eller en annen webside En tekst som i seg selv gir mening, men som også gir en elektronisk lenke til en annen del av teksten, eller en annen webside Brukergenerert hypertekst: http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page Brukergenerert hypertekst: http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page

13 Blogging Weblogs (blogs) er en personlig form for presentasjon av informasjon på nettet. Weblogs (blogs) er en personlig form for presentasjon av informasjon på nettet. Oppdateres ofte daglig, og kan betraktes som en dagbok, men linkbar og offentlig. Oppdateres ofte daglig, og kan betraktes som en dagbok, men linkbar og offentlig. Alternativ politisk journalistikk: http://www.drudgereport.com/ Alternativ politisk journalistikk: http://www.drudgereport.com/ http://www.drudgereport.com/

14 Blogging i nyhetene  Produsert av journalister/spaltister i etablerte medier, for å kommunisere med publikum: http://blogg.dn.no/tanjastorsul/1178779437_less _is_more.html http://blogg.dn.no/tanjastorsul/1178779437_less _is_more.html  Produsert av ’vanlige mennesker’, og utvalgt av redaksjonene for publisering: http://www.blogging.no/blog.php/plogblog

15 ….men også bloggere tar feil  ….og etablerte nyhetsmedier som NBC kritiseres for manglende kildekritikk: http://powerlineblog.com/archives/007760.php

16 Blogger og skjev vinkling Blogger er personlige, og forholder seg ikke til den etablerte journalistikkens krav til objektivitet, balanse og uavhengighet. Blogger er personlige, og forholder seg ikke til den etablerte journalistikkens krav til objektivitet, balanse og uavhengighet. ’Warblogs’ - kritiserer mediene, men delte meninger om dekningen er ’høyre-vridd’, eller ’venstre-vridd’. ’Warblogs’ - kritiserer mediene, men delte meninger om dekningen er ’høyre-vridd’, eller ’venstre-vridd’.

17 Objektivitet som ideal Viktig journalistisk ideal siden1850-tallet. Viktig journalistisk ideal siden1850-tallet. ’Objektivitet’ legitimerer journalistikken. ’Objektivitet’ legitimerer journalistikken. Balanse, uavhengighet og etterprøvbarhet. Balanse, uavhengighet og etterprøvbarhet. Positivismen versus ’konstruert virkelighet’ Positivismen versus ’konstruert virkelighet’

18 News and Views Idealet krever klar atskillelse av fakta og mening i nyhetsformidlingen. Idealet krever klar atskillelse av fakta og mening i nyhetsformidlingen. Er det dermed bare nyhetsreportasjer, og ikke kommentarer/ledere og subjektive featurejournalistikk som kan kritiseres for manglende objektivitet? Er det dermed bare nyhetsreportasjer, og ikke kommentarer/ledere og subjektive featurejournalistikk som kan kritiseres for manglende objektivitet?

19 Ekskluderende journalistikk? Studier av blant annet Gans (1979) viser at journalistene representerer en bestemt sosio -demografisk gruppe, Studier av blant annet Gans (1979) viser at journalistene representerer en bestemt sosio -demografisk gruppe, Glasser (1992) hevder objektivitetsidealet hemmer journalistisk kreativitet, og gjør journalistikken ansvarsløs (konsekvenser). Glasser (1992) hevder objektivitetsidealet hemmer journalistisk kreativitet, og gjør journalistikken ansvarsløs (konsekvenser).

20 Brukergenerert innhold Nye former for brukergenerert innhold og skaper nye muligheter og utfordringer. Nye former for brukergenerert innhold og skaper nye muligheter og utfordringer. Redaksjonelt råstoff, førstehands kilder, personlige beretninger, kreative vinklinger. Redaksjonelt råstoff, førstehands kilder, personlige beretninger, kreative vinklinger. Uønsket innhold, ytterliggående meninger, personsjikane, anonymitet, subjektivitet. Uønsket innhold, ytterliggående meninger, personsjikane, anonymitet, subjektivitet.


Laste ned ppt "’Objektivitet’ og blogging som nyhetsproduksjon Nyhetsanalyse, 18 mai 2007"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google