Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

RFID med fokus på varehandelen Tor Håbrekke, Sr

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "RFID med fokus på varehandelen Tor Håbrekke, Sr"— Utskrift av presentasjonen:

1 RFID med fokus på varehandelen Tor Håbrekke, Sr
RFID med fokus på varehandelen Tor Håbrekke, Sr. løsningsrådgiver SCM&Retail – SAP Norge AS november, 2004

2 Oppsummering Kommersialisering av RFID Innovatørene SAP & RFID
Realitetene og status Oppsummering

3 RFID smart labels Chips Spole Antenne

4 EPCglobal etablert 2003 Hovedmål: 5¢ for passiv UHF RFID brikke
ePC - Electronic Product Code PML - Physical Markup Language ONS - Object Naming Service

5 EPC koden (Electronic Product Code)
Serienummer Hode Identifiserer lengde, type, struktur, versjon og EPC generasjon Varenummer Produsenten Stor forskjell fra dagens strekkoder er at EPC koden har serienummer som gir økt sporbarhet og mulighet for å tilbakekalle produkter.

6 RFID – Fordeler sammenlignet med strekkoder
#1 - Evnen til å lese flere brikker samtidig #2 – Trenger ikke visuell kontakt #3 – Evnen til å lagre mer data (+lese/skrive) #4 – Kan lese gjennom plast, maling etc. #5 – Mer robuste og kan gjenbrukes Teknologiske fortrinn #1 – Rask datafangst øker hastigheten i verdikjeden. #2 – Automatisk identifisering reduserer behov for arbeidskraft for skanning. #3 – Mulig å montere flere lesepunkter. #4 – Økt presisjon, synlighet og sporbarhet Forretningsmessige fordeler

7 RFID visjon - Individstyring basert på passive RFID brikker
Transportør Kunde Warehouse Management Vare mottak Kvalitets kontroll Vareuttak Leveranør Produksjon Transportør Tjeneste yter Internet Internet

8 Trinn 1 - Merking av salgsenheter
Produsenten Cola AS merker hver salgsenhet med en passiv RFID brikke til en pris på US 5 cent (30 øre). Brikken har en unik EPC kode som er lagret i en micro chip mindre enn et sandkorn. Brikken har også en liten antenne.

9 Trinn 2 - merking av D-pak
Cola boksene er pakket på brett som er merket med en RFID brikke og de igjen legges på RFID merkede paller.

10 Trinn 3 – varer forlater ferdigvarelageret
En RFID leser er plassert over porten på utgående varetorg. Når Cola forsendelsen forlater lageret sender leseren ut radio bølger. De passive brikkene våkner til live og starter å sende ut sine individuelle EPC koder. RFID leseren tillater bare en brikke til å ‘snakke’ om gangen ved å slå dem av og på i sekvens til alle er lest.

11 Trinn 4 – RFID mellomvaren jobber
Leseren er koblet til en mellomvare. Leseren sender mellomvaren EPC kodene den har samlet og mellomvaren tolker dataene og sender et kall over internett til en Object Name Service (ONS) database. Den er som en reversert telefonkatalog som mottar et nummer og leverer fra seg en addresse.

12 Trinn 5 – ONS serveren jobber
ONS (Object Naming Service) serveren matcher EPC koden (eneste data lagret på RFID brikken) og finner addresse til en PML (Physical Markup Language) server som har detaljert informasjon om produktet. Dette er tilgjengelig produkt data som etter verifisering blir distribuert til Savant systemer verden over.

13 Trinn 6 – PML serveren jobber
Denne andre serveren bruker PML (Physical Markup Language) for å lagre detaljerte data om produsentens produkt. Det gjenkjenner produsentens EPC kode som tilhører SuperCola, Inc.'s Cherry Hydro. Den kjenner lokasjonen til leseren og vet også fabrikken som produserte colaen med tilhørende batch info, produksjonsdato etc.

14 Trinn 7 – Varemottak grossist.
Pallene med colabokser ankommer grossist og RFID leser gjør det unødvendig å åpne eller sjekke leveringen. Savant mellomvaren innhenter all informasjon om varene og leveringen er raskt crossdocket til rett bil.

15 Trinn 8 – Varemottak butikk
Levering ankommer butikk og de har sporet levering ved sin Savant tilkobling. Butikken har også en RFID leser på varemottak. Beholdning på butikk blir automatisk oppdatert.

16 Trinn 9 – Smarte hyller og varesupplering
Butikken har smarte hyller og en leser reduserer beholdning på hyllen og varsler kjedens automatiske varesupplerings-system.

17 Trinn 10 – Forbedret handleopplevelse
RFID gjør også livet til kundene bedre. Istedet for å vente i kø overføres handlede varelinjer fra computerenhet på handlekurven over til POS systemet. Kortet kan trekkes og betalingen er utført. En siste kontroll at ikke ekstra varer er ‘tatt’ med blir sjekket ved utgangen.

18 Kommersialisering av RFID
Innovatørene SAP & RFID Realitetene og status Oppsummering

19 Wal*Marts RFID prosjekt
Wall*Mart har forsket på RFID siden slutten av 90 tallet Wall Mart skal være i forkant på logistikk og teknologi Wall Mart har en høy risikoprofil og er ikke redd for å prøve nye ting Wall Mart ser etter vinn-vinn business caser Uoffisielle estimater sier de vil bruke 3 milliarder dollar på RFID de nærmeste årene med en besparelse på 8.4 milliarder dollar per år når prosjektet er ferdig (Alorie Gilbert Silicon.com ) 8 Pilot leverandører Gillette, Hewlett-Packard, Johnson & Johnson, Kimberly-Clark, Kraft Foods, Nestle Purina PetCare, Procter & Gamble and Unilever 21 varelinjer blir testet. Kanskje største utfordring (lese rater). Passive brikker skal vekkes opp av radiosignal fra leser og evnen til at dette lykkes varierer sterkt avhengig av produkt og materialer (vann og metall er største hinder). Estimert at Wall Mart ligger på 80% leserate nå.

20 Wal*Marts RFID krav 2005 TOPP 100 leverandører leverer varer med RFID brikker på D-pak og pall nivå. Pilot merking i 2004 100% D-Pak+pall merket inn til Dallas lageret (Q1 2005). Anvende UHF (Ultra High Frequency) Skal ikke bruke EPCglobal Network Datakommunikasjon via Retail Link og EDI Anvende 96-bit EPC passiv RFID brikke 100% lesbarhet innen 10 fot (målsetning) Direkte levering til butikk har samme tidsramme som levering til lager. Wall Mart vil jobbe med de som leverer 80% av varene merket. Med planer som viser hvordan de skal nå 100%. 2006 ALLE US-baserte leverandører leverer varer med RFID brikker på D-pak og pall nivå.

21 Anbefalinger fra Gartner Group til US leverandører
Budsjetter med USD – per distribusjonsenhet pluss operasjonelle kostnader for RFID brikker og arbeidskraft.) Ikke vent for lenge ut i 2004, RFID ekspertisen er sjelden Send ut RFP (Request for Proposal) til leverandører som er Wall Mart ’compliant’ (SAP, Oracle, Swiss Log, Manhattan Associates, Catalyst, Yantra etc.) Fokuser på leverandører som takler EDI/Retail link kommunikasjon med Wall Mart Etabler RFID budsjett og forretningsstrategi for de neste 5 år Vær forberedt på å absorbere kostnadene for RFID brikker og arbeidskraft inntil ditt selskap har etablert egne RFID prosesser. Hvis du ikke bygger RFID sentrisk forretningsmodell vil kostnader med å etterfølge Wall Marts krav bli en langvarig kostnadspost. Begynn planlegging av VMI på butikk nivå basert på RFID.

22 Kilde: http://www.metrogroup.de/servlet/PB/menu/1012323_l2/index.htm
Metro AG – 20 pilot leverandører Metro pressemelding – Starter med merking på pall nivå Integrasjon med merchandising systemer 2005 – merking på D-pak nivå Intermec leverer lesere 2. November starter pilot med: - Colgate-Palmolive GmbH - Dr. August Oetker Nahrungsmittel KG - Esprit Europe Services GmbH - Gerry Weber Service International GmbH - Gillette Gruppe Deutschland GmbH & Co. oHG - GlaxoSmithKline GmbH & Co. KG - Hakle-Kimberly Deutschland GmbH - Henkel Wasch & Reinigungsmittel GmbH - Johnson&Johnson GmbH - Kraft Foods Deutschland GmbH - Lever Fabergé Deutschland GmbH - Maggi GmbH - Nestlé GmbH - Pap Star Vertriebs GmbH & Co. KG - Procter & Gamble GmbH - SCA Hygiene Products AG / GmbH - Schwartauer Werke GmbH & Co. KG - Schwarzkopf & Henkel Cosmetics GmbH - Triumph International AG - Unilever Bestfoods Deutschland GmbH Selected warehouses of the METRO Group as well as outlets of the Metro Cash & Carry, Real and Kaufhof sales divisions are participating. Kilde:

23 Målinger ute i Metro Future Store i Rheinberg
Metro gevinster Målinger ute i Metro Future Store i Rheinberg Utsolgt situasjon i butikk redusert med % Varesvinn redusert opp til 18%. A study conducted by consultants at Kurt Salmon Associates in the METRO Group’s Future Store

24 Tescos RFID prosjekt i England
RFID merking av non-food varer på D-pak nivå Distribusjonssenter og ut til 98 Tesco Extra Superstores Anvender ’Class 1 EPC’ brikker Partnere (Alien Technology, IBM, Intel og IPI, OATS) Adopterer samme EPC teknologi som Wall Mart Krever ikke at leverandører skal levere RFID merkede leveringer. Prosjekt tidsramme April To mål: Redusere utsolgt prosent på hylle Redusere svinn

25 Kims RFID prosjekt i Danmark
Visjon: ’Handsfree Warehouse Management’ RFID brikker på pall nivå på lageret Oppstart august ’04 og planlagt og og-live 15 desember Prosjektutfordringer: Leserate: 61 – 91% (før tuning) Folie i chipsposer skaper interferens Lessons learned Mange teknologipartnere involvert (koordinasjon) Brikker er ikke bare brikker (mangel på standarder) Lese korrekthet er ikke 100% Løsning basert på beta versjon av RFID server fra Microsoft (Kilde: Presentasjon av Jesper Toubøl/Kims, 8. sept 2004)

26 Kommersialisering av RFID
Innovatørene SAP & RFID Realitetene og status Oppsummering

27 SAP RFID – Fra innovasjon til løsning
SAP starter RFID SAP Corporate Research utvikler SAP Auto-ID Infrastruktur. Beta versjon anvendes for utvalgte pilot prosjekter RFID prosjekter Auto-ID Prosjekter med “innovatører” av nye Forretningsprosesser basert på RFID. Strategisk partnerskap med MIT og Auto-ID Center. Første versjon av SAP Auto-ID løsning (Q2-2004) Auto-ID løsning for Næringsmiddel og detaljhandel. RFID piloter for Metro Store and P&G 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 SAP & Auto-ID Center SAP blir med i Auto-ID Center og driver aktivt Auto-ID konsepter og standarder framover. Andre versjon av SAP Auto-ID Infrastructure og løsninger (Q2 2005)

28 Koble fysiske verden til informasjonssystemer
Forretningsprosesser i berøring med den fysiske verden representert ved applikasjoner som (ERP, SCM, CRM, ...) SAP ERP Non-SAP ERP WMS SAP SCEM ... SAP Auto-ID Infrastruktur Den fysiske verden representert med smarte brikker RFID Strekkoder ..... ...

29 RFID landskapet – og hva SAP leverer
Brikker Lesere Auto-ID Infrastruktur Exchange Infrastruktur Forretnings applikasjoner AII ERP AII SCM PLM AII Funksjon Holde og overføre data ved bruk av radiobølger Lese og skrive Overføre data til brikker Lagre EPC data Oversette rådata til business data Rute business data and hendelser til applikasjoner Levere beslutnings- støtte og utføre transaksjoner. Levering SAP implementeringspartner Brikke leverandør Hardware partner

30 RFID landskapet – og hva SAP leverer
Brikker Lesere Auto-ID Infrastruktur Exchange Infrastruktur Forretnings applikasjoner AII ERP AII SCM PLM AII Understøttede forretningsprosesser i nåværende release Kolli pakking Vareuttak og varemottak Automatisk generering av elektronisk pakkseddel med EPC koder Track&Trace av kolli Varsling for unntakssituasjoner som utsolgt, kvantumsavvik etc. Kommunisere status for leveranser med handelspartnere.

31 SAP Auto-ID Infrastructure Arkitektur
Ulike lesere Back-end systemer Menneskelig integrasjon mySAP ERP Kjerne tjenester Aktivitets og prosess styring mySAP SCM XI RFID lesere Konfigurasjon og admin Integrasjon av RFID lesere Back-end system integrasjon Data assosiering ONS/PML server Logging og arkivering AII SAVANT SAP Web AS 6.40 Andre

32 Utgående logistikk - leveranseprosessen
SAP Auto-ID infrastruktur Valgfri AII ERP SAP Event Management Track&Trace portal Opprette Salgsordre Starte produksjon Kolli merking Salg Salgsordre Lager Levering Aktiviteter butikk Oper. 1 Oper. 2 Oper. n Produksjon Pakking Driver forretningsprosesser ut fra ERP back end Track&trace og spørringer på kolli og salgsenhet med SAP Event Management RFID brikke tolking og prossessering med SAP Auto-ID Infrastructure

33 AII Utgående logistikk PML Request Portal for over- våkning SAP Event
Track & trace håndtert av SAP EM PML Request Portal for over- våkning SAP Event Manager ERP Backend SAP Auto-ID Infrastruktur AII Forretningsprosesser kjøres ut fra ERP backend Kolli mekrking Pakking Lager Distri-busjon Produkt solgt Brikke dekativert Aktiviteter I butikk Lesing av brikker utført av SAP Auto-ID Infrastruktur Kundeordre opprettet Start Produksjon Opprette kundeordre Produksjon Oper. 1 Oper. 2 Oper. n

34 Data Preprocessing for SCEM by Auto-ID Infrastructure
Pallet Arrival Event created: Pallet arrived with status ‚ok‘ 3 Process step events EM EM does event processing: Register arrival Update Backend Send POD to vendor via XI Update BW with Performance Infos 4 Process step level processing XI Backend Vendor POD Business Process level events 1 Pallet 16 Boxes Scan with 17 Objects: 1 tagged Pallet 16 tagged Boxes 1 Item level events AII AII does verification: Scans ok? HU complete? All tags known? 2 Item level processing

35 Utgående logistikk med RFID
Grossist/butikk Scan av ID Leverandør Plukke eller produsere Vareuttak Bygge pall Koble varelinje/palle/brikke Registrere Palle ID SAP Event Management (Valgfri) AII Opprett hendelse Postere vareuttak Opprette kolli Elektronisk pakkseddel SAP Levering WMS Kunde ordre Innkjøpsordre

36 AII Varemottak med RFID Grossist/butikk Leverandør ERP
Sjekke og motta varer Scan av ID Tilbakemelding SAP Event Management (Valgfri) AII Opprette hendelse Registrere EPC koder Opprette hendelse POstere Varemottak ERP WM Delivery Elektronisk pakkseddel

37 Outbound Process – Full Case Handling
Location Warehouse Staging Area Gate Conveyor Item EPC/GTIN Write Tag Packing Instruct. OK Pallet Labeling Handling Unit OK SSCC Create HU Write Pal. Tag Activity Picking none Item Confirm. Staging Item Register EPC/GTIN TO Confirm. SOON Palletizing Handling Unit OK EPC/GTIN Packing Instruct. Verify Packing Assoc. Case/Pal Loading Handling Unit Delivery OK Load EPC/GTIN SSCC Goods Issue Send ASN Object Level Auto-ID Support RFID Activity Coding System

38 Outbound Process – Item Picking and Packing
Location Warehouse Staging Area Gate Picking none Item Confirm. Packing Handling Unit none Instruct. Labeling Handling Unit OK SSCC EPC/GTIN Write Tag Create HU Staging Handling Unit Register SSCC EPC/GTIN TO Confirm. SOON Palletizing Handling Unit OK SSCC EPC/GTIN Packing Instruct. Verify Packing Assoc. Case/Pal Pallet Labeling Handling Unit OK SSCC Create HU Write Pal. Tag Loading Handling Unit Delivery OK Load EPC/GTIN SSCC Goods Issue Send ASN Activity Object Level Auto-ID Support RFID Activity Coding System

39 Warehouse Handling OK SOON SOON SOON OK OK Location Gate Staging Area
Activity Unloading EPC/GTIN SSCC Unload Handling Unit Goods Receipt OK Staging Handling Unit EPC/GTIN SSCC Register TO Creation SOON Putaway Handling Unit SSCC EPC/GTIN Register Confirm. SOON Case Picking Handling Unit Pick/Verify EPC/GTIN Picking Confirm. SOON Palletizing Handling Unit OK SSCC EPC/GTIN Pack/Verify Write Pal. Tag Packing Instruct. Create HU Loading Handling Unit Delivery OK Load SSCC EPC/GTIN Goods Issue Send ASN Object Level Auto-ID Support RFID Activity Coding System

40 SAPs stegvise AutoID utviklingsplan
AutoID Infrastruktur (AII) og videre Lese / skrive brikker Regel prosessor AutoID support Synlighet Pall / D-Pak Bygge kolli / Pakke Uttak / mottak Track&Trace (EM) Q2/2004 Idag Auto-ID nettverk Konfigurerbare transaksjoner Prosess kontroll Stemme support Material Flow Computing WMS: Plukk/innlagring Produksjon Merking på salgsenhet nivå Smarte hyller AutoID drevet CPFR Fremtid Teknologi Innhold Prosesser og scenarier

41 The RFID Landscape: What Are the Analysts Saying?
“This is a solid enterprise infrastructure for RFID that will allow for the practical usage of RFID data across more processes and applications than many of the point solutions on the market. As companies discover and pursue RFID-related programs which are oriented toward business improvements, they will need to build an RFID infrastructure that can be used across their business." Steve Banker “SAP is one of a few business software vendors that have actually released a strong RFID product. There's a lot of vendors out there that have ideas, and a lot of vendors that are cobbling things together, but SAP is one of the few that now has a real packaged product." Jeff Woods “Considering the breadth of SAP's current enterprise applications and its strengths in the targeted industry segments, the company is in an excellent position to expand its software and services offerings to support its client base in its next phase of innovation with the introduction of RFID and the broad-based exploitation of the information garnered from RFID readers and databases.” Gisela D. Wilson “SAP is making big investments in this space. I give them high marks for that. Most of the business processes required to support RFID already exist in R/3 and will support the Electronic Product Code (ePC) through existing handling unit functionality.” Jim Shepherd

42 Wall Street Journal ga SAP Innovation Reward for Metro Pilot
Vinner! Forretningsapplikajsoner og IT tjenester “SAP developed the software that tracks smart tags, also known as radio frequency identification, or RFID, tags… The tags, combined with special RFID readers, help to ensure that the right goods arrive in the right warehouse or on the correct shelf.” “SAP's RFID supply-chain technology allows store managers everywhere to access real-time information about warehouse shipments and shop-floor inventory levels.” WSJ, Dec. 5th, 2003

43 Evnen til å øke markedsandel Opportunity Alignment
Noen av RFID aktørene innen næringsmiddel/detalj: RFID programvare lederskapsmatrise versjon 1.0 High Evnen til å øke markedsandel Low Low Source: IDC, 2004 Opportunity Alignment High

44 “ Kunde eksempel – P&G Procter & Gamble Consumer-Driven SC: U.S. Pilot
We need to build a consumer-driven supply chain that delivers the product at the right time, the right place, and at the right price for the consumer. We’re working with SAP to help us become more adaptive. A real world example of RFID-enabled adaptive supply chain Auto-ID infrastructure filtered, aggregated, and communicated Auto-ID data to SAP SCEM, SAP APO, SAP BW, and Visibility Portal SAP SCEM tracked the entire shipment life cycle from distribution center to the store shelf Smart-Shelf monitored the real-time inventory of lipstick APO planning based on daily inventory and sales data received from the shelf

45 Kunde eksempel – Metro AG
Opening of METRO Group Future Store The new technologies will benefit not only the customer but the entire industry. Customer satisfaction will increase because goods will be more readily available, the service is becoming more individualized and shopping more convenient. Rheinberg Store and Essen Warehouse, opened April 28, 2003 Includes RFID tagging of most goods at case, pallet, and item level Features systems including smart shelves, anti-theft portals, portable self-scanning and self-checkout lanes Auto-ID Infrastructure managed and communicated Auto-ID data to SAP BW, SCEM and Visibility Portal RFID for goods transportation and delivery Provides visibility at warehouse and store level

46 mySAP SCM Legacy and Direction
The Importance of SAP NetWeaver™ for SCM mySAP SCM Product Overview Realitetene og status Summary

47 RFID – Hva som må løses for at RFID skal ta av
Leserater Wall Mart føler seg sikker på å nå 100% på pall nivå, men ser utfordringene på D-pak nivå Kims (61-90% leserate på pall nivå (før tuning)) Metall og vann Skaper store problemer for lesing Kims får dårligere rater pga. folie i potetgullposer Unillever har problemer med vann og metall (50-70% lese rater) Pris per brikke Fortsatt for høy for merking på salgsenhet Interferens Bearbeide og utnytte ekstreme datamengder Takle ulike frekvenser for ulike brikker (avhengig av produkt) Krever lesere som håndterer flere frekvenser Standarder Fortsatt mye som står igjen for å standardisere brikker Personvern Lovverket må fortsatt defineres for å tillate utbredt bruk av RFID brikker på salgsenheter

48 RFID – pris per brikke (passive UHF brikker)
For å begynne med RFID merking på salgsenheter må prisen komme ned til 5 cents (32 øre ved dagens kurs på 6.38). ARC tror prisen vil komme til 16 cents innen 2008 ARC har estimert at prisen vil komme kun ned til 16 cents innen 2008. ref: (http://www.rfidjournal.com/article/articleview/1098/1/1/) Prisen var i cents for en passive UHF brikke Alien technology kutter prisen til 20 cents (1. april 2004) Gjelder ‘ALL-9238 EPC Class 1’ brikker Ved bestilling av 1 million brikker eller mer Ref: Forrester research tror ikke prisen vil droppe til 5 cent innen 8 år (Artikkel fra 15. mars 2004) Forrester har beregnet at prisen vil synke 9% per år Vil ikke komme ned på 5 cent innen 8 år.

49 RFID – hvem gjør hva ? SAP Oracle Microsoft Sun Hewlett Packard IBM
Leverer Auto ID infrastruktur. Piloter med flere som P&G, Metro Oracle Planlegger RFID inn i E-Business Suite 11i løsningen Microsoft Planlegger RFID inn i Sharepoint og .net. Prosjekt med Danske Kims. Sun Samarbeid med OATS som har leverer RFID mellomvare til Tesco Prosjekt med stort konsern. Hewlett Packard Satt av 350 ansatte til å jobbe med RFID Investerer over 1 milliard kroner i RFID (5 års plan) IBM Åpner nordisk RFID senter Tibco Prosjekt med P&G Og mange flere (NEC, Phillips, Symbol, Intermec, Hitachi, Intel)

50 RFID – protester fra forbrukere
Protester mot Tesco i England Protester mot Metro i Tyskland Protester mot Wall Mart i USA

51 ... RFID +5 års horisont (IBM consulting)
2004 2008 + Source: IBM Consulting

52 Kommersialisering av RFID
Innovatørene SAP & RFID Realitetene og status Oppsummering

53 RFID – Prioriterte områder
Næringsmiddel Inventory Management 72 % Warehouse Managment 63 % Out of Stocks % Transportation & % Logistics Mgmt. Track & Trace % Demand Planning % Order Fulfillment Mgmt % Theft % Asset Tracking % VMI % Consumer Insight % Detaljhandel Inventory Management 100 % Out of Stocks % Theft % Warehouse Managment 46 % Pay on Scan % Track & Trace % Consumer Insight % Transportation & % Logistics Mgmt. Asset Tracking % Procurement % Direct Store Delivery 10 % Die Folie ist nur zu Eurer Info drin, ausgeblendet Source: EPC Forum Survey (Auto ID Center Report, February 2003)

54 Forventede gevinster innen næringsmiddel/detaljhandel
Forbedringer på salgssiden: Økt tilgjengelighet på varer 5% til 10% Økt salg på 3% til 7% på grunn av bedret varetilgjengelighet Evnen til å beholde kunder økt med 0.3% til 0.5% 25% til 40% høyere lønnsomhet på grunn av bedret returprosess Økt omsetning på 1% til 2% due på grunn av bedret returprosess Forbedringer på kostnadssiden: Redusert svinn på grunn av tyveri på 40% til 50% Økt hastighet på plukk og innlagring med 10% Reduksjon av arbeidskostnader: I butikk med 65% Fylle varer på støt og plukkplass med 25% Varetelling med 25% Flytter opp til 20% mer varer gjennom lageret Reduksjon av svinn og avskrivninger med opp til 20% Reduserer kosntader av dårlige data (besparelse avhengig av datamengder) Reduserer krav på kreditt for bortkomne pakker med 98% Kilder: IBM Business Consulting Services, Accenture, Forrester Research, Gartner, Auto-ID Center

55 Konklusjon/anbefalinger for 2005
Etabler en RFID ansvarlig Ta del i kurs og seminarer Ansvar for å kommunisere RFID til ledelsen og ansatte. Ansvar for å utarbeide RFID plan for selskapet. Forstå konsekvensen av nye investeringer i forhold til RFID ERP system må håndtere kollistyring og individstyring (serienummer). Forbered selskapet på RFID Budsjett, business case, partnere.

56 Copyright 2004 SAP AG. All Rights Reserved
No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. Microsoft, Windows, Outlook, and PowerPoint are registered trademarks of Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, S/390, AS/400, OS/390, OS/400, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, z/OS, AFP, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli, and Informix are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation in the United States and/or other countries. Oracle is a registered trademark of Oracle Corporation. UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc. HTML, XML, XHTML and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Java is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc. JavaScript is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc., used under license for technology invented and implemented by Netscape. MaxDB is a trademark of MySQL AB, Sweden. SAP, R/3, mySAP, mySAP.com, xApps, xApp, SAP NetWeaver and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and in several other countries all over the world. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary. These materials are subject to change without notice. These materials are provided by SAP AG and its affiliated companies ("SAP Group") for informational purposes only, without representation or warranty of any kind, and SAP Group shall not be liable for errors or omissions with respect to the materials. The only warranties for SAP Group products and services are those that are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services, if any. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty.

57 Copyright 2004 SAP AG. Alle Rechte vorbehalten
Weitergabe und Vervielfältigung dieser Publikation oder von Teilen daraus sind, zu welchem Zweck und in welcher Form auch immer, ohne die ausdrückliche schriftliche Genehmigung durch SAP AG nicht gestattet. In dieser Publikation enthaltene Informationen können ohne vorherige Ankündigung geändert werden. Die von SAP AG oder deren Vertriebsfirmen angebotenen Softwareprodukte können Softwarekomponenten auch anderer Softwarehersteller enthalten. Microsoft, Windows, Outlook, und PowerPoint sind eingetragene Marken der Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, S/390, AS/400, OS/390, OS/400, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, z/OS, AFP, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli, und Informix sind Marken oder eingetragene Marken der IBM Corporation in den USA und/oder anderen Ländern. Oracle ist eine eingetragene Marke der Oracle Corporation. UNIX, X/Open, OSF/1, und Motif sind eingetragene Marken der Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, und MultiWin sind Marken oder eingetragene Marken von Citrix Systems, Inc. HTML, XML, XHTML und W3C sind Marken oder eingetragene Marken des W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Java ist eine eingetragene Marke von Sun Microsystems, Inc. JavaScript ist eine eingetragene Marke der Sun Microsystems, Inc., verwendet unter der Lizenz der von Netscape entwickelten und implementierten Technologie. MaxDB ist eine Marke von MySQL AB, Schweden. SAP, R/3, mySAP, mySAP.com, xApps, xApp, SAP NetWeaver und weitere im Text erwähnte SAP-Produkte und -Dienstleistungen sowie die entsprechenden Logos sind Marken oder eingetragene Marken der SAP AG in Deutschland und anderen Ländern weltweit. Alle anderen Namen von Produkten und Dienstleistungen sind Marken der jeweiligen Firmen. Die Angaben im Text sind unverbindlich und dienen lediglich zu Informationszwecken. Produkte können länderspezifische Unterschiede aufweisen. In dieser Publikation enthaltene Informationen können ohne vorherige Ankündigung geändert werden. Die vorliegenden Angaben werden von SAP AG und ihren Konzernunternehmen („SAP-Konzern“) bereitgestellt und dienen ausschließlich Informationszwecken. Der SAP-Konzern übernimmt keinerlei Haftung oder Garantie für Fehler oder Unvollständigkeiten in dieser Publikation. Der SAP-Konzern steht lediglich für Produkte und Dienstleistungen nach der Maßgabe ein, die in der Vereinbarung über die jeweiligen Produkte und Dienstleistungen ausdrücklich geregelt ist. Aus den in dieser Publikation enthaltenen Informationen ergibt sich keine weiterführende Haftung.


Laste ned ppt "RFID med fokus på varehandelen Tor Håbrekke, Sr"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google