Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foreldre som gode leseveiledere Logoped Bibi Rove Bentsen Interkommunal PPT for Modum, Sigdal og Krødsherad.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foreldre som gode leseveiledere Logoped Bibi Rove Bentsen Interkommunal PPT for Modum, Sigdal og Krødsherad."— Utskrift av presentasjonen:

1 Foreldre som gode leseveiledere Logoped Bibi Rove Bentsen Interkommunal PPT for Modum, Sigdal og Krødsherad

2 Framtida nå - les og forstå! Bakgrunn – C. Santa: ”Lære å lære” – UiS: Div kurs med C. Santa og L.Engen – Lisbeth Breivik: Lesing av fagtekst, Modum 08/09 – A. Roe: ”Lesedidaktikk” – Molund/Koss, Bredtvet kompetansesenter: Foreldreveiledningskurs, høst-09 – Egen erfaring i skole, prosjekter, logopedtjeneste og PPT

3 Framtida nå - les og forstå! Hvordan lærer du ?

4 Framtida nå - les og forstå! Hode, hånd, hjerte Informasjon – Kunnskap Lærings- og lesestrategier Intervensjon – Handling. – Være modell. – Hvordan oppleves dette ? – Situasjoner som gjør det mulig å gjennomføre strategiene? Reflektere over egen tilværelse.

5 Framtida nå - les og forstå! M.Colleges: kjennetegn på gode og svake lesere.

6 Framtida nå - les og forstå! Forts. Svake lesere og elever som ikke er metakognitive: – hopper ofte over overskriftene, bilder og faktaruter. Vil slippe det de ikke må. – Tror ofte at teksten er viktigst. – Tekst = lesing. Sterke lesere og metakognitive elever: – Sammenholder tekst, bilde, overskrifter, faktaruter mm

7 Framtida nå - les og forstå! SQ3R SQ3R Dybdelesing 1. Survey 2. Question 3. Read4. Recall 5. Review

8 Framtida nå - les og forstå! ØVELSE Eks fra Yggdrasil, 6.trinn Les / se på dette i 20 sek – Fortell sidemannen hva du lærte av dette.

9 Framtida nå - les og forstå! Fra Yggdrasil 6, Aschehoug

10 Framtida nå - les og forstå! Fra Yggdrasil 6, Aschehoug

11 Framtida nå - les og forstå! Hva opplever foreldrene som viktig kunnskap ?

12 Framtida nå - les og forstå! Prinsipper for læring og forståelse Bakgrunnskunnskap – Viktigst !!! – ØVELSE: Les teksten (vedlagt i mappa), og fortell sidemannen hva dette handler om.

13 Framtida nå - les og forstå! ØVELSE Prosedyren er egentlig ganske enkel. Først sorterer du gjenstandene. Det kan selvfølgelig være at en haug er nok, avhengig av hvor mye det er. Det er bedre å ta med for få ting enn for mange. På kort sikt kan dette synes uvesentlig, men det kan lett oppstå problemer. En feil kan bli kostbar. I begynnelsen kan denne prosessen virke komplisert, men den vil snart framstå som en del av livet. Det er vanskelig å tro at prosessen vil bli overflødig videre i livet. Etter at prosedyren ar avsluttet sorterer man gjenstandene igjen, slik at de plasseres på sine respektive plasser. Før eller senere vil de komme til anvendelse igjen, og hele prosessen må gjentas.

14 Framtida nå - les og forstå! Klart og tydelig ?? Enkelt å skille vesentlig fra uvesentlig informasjon ? Hva skjer når du mangler bakgrunnskunnskap ?

15 Framtida nå - les og forstå! Sette mål for lesing Skanne /skumme – Foreldre – sammen med barnet – ”Zoome ” seg inn på viktige punkter / innholdet – Avklare ev misforståelser Samtaler – Hva handler teksten om ? – Tenk på …. når du leser dette. – Etterpå vil jeg du skal fortelle meg om….

16 Framtida nå - les og forstå! ØVELSE Les teksten (i mappa), strek under og noter deg det du mener er viktig og relevant informasjon. Noter ev nøkkelord, assosiasjoner, tanker, spørsmål Hvilke informasjon er nyttig for deg som:

17 Framtida nå - les og forstå! BILSELGER

18 Framtida nå - les og forstå! PERSONALSJEF

19 Framtida nå - les og forstå! ØVELSE SauEple BilTulipan Okse Sykkel Banan Rose LiljeGris HortensiaPlomme TogFerje KattPære

20 Framtida nå - les og forstå!

21 Framtida nå - les og forstå! ØVELSE SauTulipan OkseRose Gris Hortensia KattLilje SykkelEple BilPlomme TogBanan FerjePære

22 Framtida nå - les og forstå! Organisering av informasjon Organisering av informasjon letter læring og lager strukturer i hjernen. Mindre belastning av korttidsminne Letter hukommelsen - langtidsminne Flere ”knagger” kunnskapen kan assosieres med Over og underbegreper – mer abstrakt tankegang.

23 Framtida nå - les og forstå! Lykke til videre


Laste ned ppt "Foreldre som gode leseveiledere Logoped Bibi Rove Bentsen Interkommunal PPT for Modum, Sigdal og Krødsherad."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google