Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
God kommunikasjon – vær trygg
Informasjonssforum Oslo kommune mars 2002 Bente Erlien
2
Hensikten Trygghet i egen rolle ved å utøve og tilrettelegge for god intern kommunikasjon: Samspill formell/uformell kommunikasjon Målgruppenes behov og relasjoner Å selge inn en plan Informatørens rolle og nettverk
3
Fokus på intern kommunikasjon
God intern kommunikasjon er en forutsetning for god ekstern kommunikasjon God profil starter innenfra
7
Intern - ekstern Slik vi oppfatter oss selv Slik andre oppfatter oss
ønsker å bli oppfattet
8
Kontrollspørsmål Vet alle hvilket omdømme virksomheten ønsker å ha?
Er alle enige om hvilket omdømme virksomheten ønsker å ha? Hvilke konsekvenser har dette for verdier og atferd hos den enkelte medarbeider? Hvilke konsekvenser for intern kommunikasjon, planlegging og tilrettelegging?
9
Hva er intern kommunikasjon
Informasjonsflyt, utveksling av ideer og synspunkter Mellom ledere og medarbeidere Mellom enkeltpersoner og grupper På kryss og tvers av enheter og nivåer En del er formell og planlagt Mye er uformell, ikke-planlagt kommunikasjon som ledelsen ikke kan kontrollere
10
Enveis - toveis Informasjon – enveis
Formidling av fakta og opplysninger via intranett, nyhetsbrev, oppslag m.m. Kommunikasjon – toveis Spørsmål og svar, utveksling av synspunkter i møter, samtaler, dialog, medvirkning
11
Intern kommunika- sjon
Sam- funns- kontakt Ytrings- frihet Lojalitet Åpenhet Lederstil Rutiner Informasjons- teknologi Opplæring Fag- foreninger Formelle kontakter Uformelle Likeverdig dialog Klima Service Motivasjon kampanje Ekstern informa- Presse- Ledelse Admini- strasjon Personal- politikk Bedrifts- kultur Profilering
12
? ? Samspill ! @ z % Formelle Uformelle Internavis Intranett epost
Møter Video Formelle ! @ % ? ? z Uformelle
13
Både - og God intern kommunikasjon handler både om fakta og følelser
Kjappe fakta og tid til dialog
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.