Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHildur Jørgensen Endret for 9 år siden
1
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg fra Høgskolen i Bergen ved Vigdis Rosvold Alver og Ida M. Knudsen
2
Aktivitet ved HiB Tre områder: 1.Tiltak for å skape nettverk lokalt og nasjonalt 2.Tiltak for rekruttering og å utvikling av studietilbud 3.Arbeid med språkstøtte (etterlesing og individuell støtte)
3
1. Tiltak for å skape nettverk HiB har satset på å skape brede lokale nettverk: Lærerutdanningens ressursgruppe for flerkulturell lærerutdanningen opprettet høst 2005. Samarbeid med aktuelle fagmiljøer i Bergen og omegn fra 2001: Nettverk for sentrale aktører innen utdanning har til nå bestått av: Fylkesmannen i Hordaland (både barnehage og skolesektor) Høgskolen i Bergen, lærerutdanning. Universitetet i Bergen. Bergen Kommune, Byrådsavdelingen for oppveks, administrasjon for morsmålsundervisning) både barnehage- og skolesektor. Fjell kommune (også mottaksklasse og skole i Fjell). Nygård skole Årstad videregående skole Fokusbarnehager Andre kontakter: UDI / Hordaland, A-etat. Moks
4
HiB har satset på å delta i Nasjonale nettverk Høgskolen i Norge Opprettelse av Bachelor for tospråklige lærere ved 8 høgskoler 2003. (ca. 100 studenter ved HiB) HiB ansvar for HiNo -nettsiden på landsbasis NAFO samarbeid og Hjulmøter
5
2. Tiltak for rekruttering og å utvikling av studietilbud Tilbud til minoritetsspråklige: Forkurs for barnehageansatte 2003 / 9 st.p. Rekrutteringskurs for tospråklige ansatte i skole og SFO- 2006. Ordinære tilbud : Flerkulturell barnehage og skole 30 st.p. ”Flerkulturell barnehage og skole” 30 studiepoeng
6
HiB har satset på utstrakt bruk av IKT med tospråklige Data i kurstilbud for tospråklige : Voksenopplæring Barnehagekurs Skolekurs
7
3. Arbeid med språkstøtte
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.