Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En sammenlikning – grunnskole – videregående skole og høgskoler Av. Ole J. Sørensen Leder –FFFH Presentasjon på Fagpolitiske foreningers OU-seminar Kielferga.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En sammenlikning – grunnskole – videregående skole og høgskoler Av. Ole J. Sørensen Leder –FFFH Presentasjon på Fagpolitiske foreningers OU-seminar Kielferga."— Utskrift av presentasjonen:

1 En sammenlikning – grunnskole – videregående skole og høgskoler Av. Ole J. Sørensen Leder –FFFH Presentasjon på Fagpolitiske foreningers OU-seminar Kielferga 13-15/

2 Bakgrunn for å foreta denne vurderingen Ble utløst våren 2012 da HiNTs ledelse ville foreta dyptgripende endring i arbeidsvilkår for faglig tilsatte Formålet var å samle FoU-ressurser (timer) fra alle og gi til de som kunne dette og ville – MER FoU + publiseringspoeng! Det ble kampsak – også kommentert i Forskerforum i vår og i høst VI VANT FRAM med vårt syn – men gikk med på noen kompromisser Har nok medlemmer som syntes at dette ikke var helt greit – støttet delvis ledelsens syn I kampens «+hete» fikk jeg innsyn i skoleverkets betingelser – og oppdaget noen forhold som var betenkelig der og da. 2

3 En liten gjennomgang av historien På HiNT skiller vi mellom: Undervisningsbelagt tid/Pedagogisk virksomhet Tidsnormer for hvert fag (Akkord – dårlig) Inkluderer alt fra fagbeskrivelser – plan- gjennomføring – oppgaveretting – lab/feltkurs + eksamen og eventuell klagebehandling – studentkontakt/veiledning Tid til egenadministrasjon Møtevirksomhet – informasjon/være internt oppdatert og aktiv Tid til «egenutvikling» - faglig oppdatering men kan bukes til FoU FoU-tid – prosjektrelatert etter søknad 3

4 Vår enkle tabell for arbeidsvilkår /tidsbruk : Året = 45 uker OppgaverTidsressurs 2011 Tidsres.forslag 2012 Arb.vilkår 2012 Egenadmin Egenutvikling/ FoU ikke krav 150 krav til plan for bruk – studieleder Undervisning – 660 FoU – SUM1687,5 4

5 Hva annet oppnådde vi ? Professor/dosent fikk ca 50 % FoU-rett, men må dokumentere/avtale bruk Sikret timer/bevilgning til avdeling Aksepterte en litt skjerping på bruk av egenutviklingstid Rapportering av planlagt bruk – ikke styring så lenge den er rimelig fornuftig. 5

6 Arbeidsvilkår i skoleverket Dette er en analyse basert på info i egen kommune Samtale med en norsklærer i ungdomsskole /tillitsvalgt Samtale med en lektor i VGS Samtale med en rektor i barneskolen Kommunal utdanningssjef som også har vært i HiNTs styre + medlem av et programområde i Forskningsrådet 6

7 Sammenligningstabell OppgaverBarneskoleU-skoleVGSHiNT 2013 Ukeverk39 45 U.tid pr uke x 38 uker Planlegg tid Ca t 45 Ca Ca t 45 Ingen norm 120 adm. tid Kontaktlærer Inspeksjoner Ca 40 t Ca 50 t Ca 40 t Ca 50 t ?? SUM Planfestet ped. tid (1487) FOU000 (?)Varierer Sjølstendig tid Sum1687 7

8 KONKLUSJON ? Alle sammenligninger er ikke lett eller rettferdig Noe kvalitetssikring må til mht tallene Vite mer om hvilke oppgaver som ligger hvor Det er noen hundre timer tilgjengelig innen planfestet tid til forberedelse og etterarbeid Men om en sammenligner ikke planfestet tid – sjølstendig tid - så er vi på «barneskolenivå». Sjølstendig tid brukes i bgs/vgs kanskje mer til undervisningsrelaterte oppgaver ?? Man er mer bundet i grunnskoleverket Mer tid til elevkontakt Alle særskilte oppgaver får en tidsressurs 8

9 ET spørsmål ? – men og å banne i kirka ! MÅ VI AKSEPTERE TYDELIGERE (FASTE?)RAMMER FOR UNDERVISNINGSOPPGAVER FOR Å SIKRE OSS FOU-TIDA OGSÅ ? 9


Laste ned ppt "En sammenlikning – grunnskole – videregående skole og høgskoler Av. Ole J. Sørensen Leder –FFFH Presentasjon på Fagpolitiske foreningers OU-seminar Kielferga."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google