Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innlæring av spor.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innlæring av spor."— Utskrift av presentasjonen:

1 Innlæring av spor

2 Målsetning for leksjonen
Etter endt leksjon skal du kjenne til forskjellige treningsmetoder/variasjoner for sportrening.

3 Det er mange måter å trene spor på
Det merkelige er at de fleste metodene virker… :-) Forskjellene går mer på HVORDAN hunden følger sporet fra A til B

4 Forskjellige sporhunder
NBF / SBK IPO Politi Militæret Redningshunder Aktivisering NBF / SBK Spor i skogsterreng, i bra tempo. Viktigste er at den finner pinner. Må spore rimelig nøyaktig, men ikke nødvendigvis veldig nøye. Maks 2 timer gamle spor, 2 km IPO Krav til stor nøyaktighet, lav nese, ikke gå langt utenfor sporet i vinkler, liggmarkering. 2 timer gamle spor Politi Må kunne spore på alle slags forskjellige underlag, også i beferdet strøk. Høyt tempo, pågripelse i slutten av sporet. Militæret Samme som politi. Ofte behov for å markere på spor uten nødvendigvis å følge det. Må kunne markere spor under patrulje. Redningshunder Sporer mest i skogsterreng, men kan i prinsippet være nødt til å følge spor hvor som helst, Samme som politi, uten pågripelse. Bør takle døgngamle spor. Aktivisering Ække så nøye bare hunden har det moro - spor det nivået man selv ønsker og som passer for hunden.

5 Hva er en ”bra sporhund”?
Hva som er en bra sporhund varierer etter hva den skal brukes til. En ”bra sporhund” er en hund som sporer slik at eieren er fornøyd.

6 Hoveddeler Følge sporet Sporoppsøk Markering av gjenstander
Trening for hundefører (ukjente oppgaver)

7 Utfordringer i et spor Alder (5 min til 24 timer)
Lengde (50 m til 15 km) Hvem har gått sporet? (fører, kjentfolk eller fremmede?) Antall vinkler, hvor tett, hvor spisse osv? Terreng (flatt eller bratt) Beferdet eller jomfruelig terreng Underlag (skog, fjell, grus, asfalt) Værforhold (temperatur, vind, luftfuktighet) Gjenstander (små eller store) Forstyrrelser Klønete hundefører :-)

8 Vanlige innlæringsmetoder
Godbitspor Spontanspor Klikkerspor Slepespor Forfølgelsesspor Scent in a Bottle (SIAB) Serpentinspor OBS: Husk at alle disse navnene er ”samlebegrep” - ikke betegnelser på identiske metoder

9 Dimensjoner / variasjoner i sportreningen
Detaljer i den praktiske treningen er som regel viktigere enn navnet på metoden (samlebetegnelsen).

10 1. Hvor mye påvirkning / hjelp?
Hunden ser sporlegger gå ut Hunden ser fille el.l. bli slept langs bakken Tid mellom påvirkning og påsett? Direkte påsett i sporstarten (men hunden har ikke sett at sporet ble lagt) Spontanspor (gå på tur og krysser sporet ca. 90 grader) Fordeler og ulemper med de forskjellige belønningene

11 2. Hvordan belønnes sporet?
Godbiter i sporet Sporpinner i sporet Leker/morsomme gjenstander i sporet Figurant i slutten Klikk + belønning fra fører Kombinasjon av flere av disse? Hvor ofte? (kun i slutten eller flere belønninger i løpet av sporet?) Fordeler og ulemper med de forskjellige belønningene

12 3. Bruk av sporline Kort line, holder konsekvent igjen hunden når den løfter nesa eller går på utsiden av sporet Lar hunden spore helt fritt i lang line En mellomting mellom disse to ytterpunktene

13 4. Underlag i innlæringen
Asfalt Gress Jord Skog Avhenging av hva slags sporhund man skal ha…

14 5. Hvordan få hunden til å søke med lav nese i primærsporet (i den grad man ønsker slik nøyaktighet)? Kjøre godbitspor (lenge) Legge spor med hyppige vinkler eller i bratt/kronglete terreng Kjøre gamle spor eller spor på vanskelige underlag Bruke påvirkning for derved å få høyere intensitet og nøyaktighet Pavlov-styring (bare gå spor når hunden er rolig) Sporlinestyring - hunden kommer bare framover når den sporer midt i sporet med lav nese.

15 6. Hvordan styre tempoet opp/ned?
Lengde på sporet? Påvirkning eller ikke? Rolig eller intens belønning? Hvor tett mellom gjenstandene? Pavlov-styring? ”NATO-løkke” :-(

16 7. Hvordan opprettholde hundens ”motivasjon” for sporarbeidet?
Sørge for bra belønning ved funn av sporgjenstander + øke lengden gradvis. Legge figurant eller morsomme gjenstander (eller mat) direkte i sporet Kjøre påvirkning Kjøre korte spor Legge ”interessante” spor (i nye terreng osv) Deprivering

17 Innlæring av markering på gjenstander
Apportering Ligg/sitt-markering

18 1. Hvordan belønne markeringen?
Lære hunden at gjenstanden er ”morsom” (gjenstandsinteresse) Lære hunden å utføre en bestemt adferd ved gjenstanden (apportere eller ligge) som forsterkes av fører (med godbit eller lek). Kombinasjon av 1 og 2

19 2. Hvordan introdusere gjenstander i sporet
Start med store/morsomme gjenstander med en gang - gjør dem gradvis mindre etterhvert. Tren markeringen separat og kjør kun med forholdsvis små gjenstander i sporet når du først begynner med dette (evt ”plukkepauser” først). Kombinasjon små sporgjenstander + morsom sporslutt Kombinasjon små sporgjenstander + godbiter

20 Innlæring av sporoppsøk
Kjør direkte påsett i starten, introduser sporoppsøket senere Kjør korte sporoppsøk helt fra starten av treningen (øk lengden gradvis) Kjør relativt lange sporoppsøk helt fra starten (varier lengden etterhvert)

21 Hvordan lære inn sporoppsøket?
Med påvirkning Se sporlegger gå ut Se sporlegger stå i startpunktet (men viser ikke retning) Slepe fille langs bakken Tid fra påvirkning til sporpåsett

22 Hvordan lære inn sporoppsøket?
Uten påvirkning 90 graders påsett 45 graders påsett Avstand til sporet? Med tydelig kommando eller bare ”gå på tur”?

23 Hvordan forsterke sporoppsøket
Vanlig spor etter oppsøket eller kun kort spor? Fig/morsom gjenstand i slutten Godbiter begynner etter 1-10 meter Gjenstand etter 5-50 meter Eier klikker og belønner etter 1-10 meter (når hunden har valgt riktig vei) Eier roser riktig vei og lar hunden fortsette sporet Eier holder kjeft

24 Hva når hunden tar feil vei i sporoppsøket?
Holde igjen hunden i lina og vente til den snur La hunden følge sporet feil vei til sporet stopper (f.eks. ved bilvei eller rett inn i bilburet) Gi hunden en ny sjanse på samme spor Ikke gi hunden en ny sjanse på samme spor hvis den velger feil vei Kjefte på hunden

25 Noen meget generelle anbefalinger fra Morten :-)
Bestem deg for hvordan du ønsker at hunden din skal spore, og legg opp treningen deretter. Planlegg treningen din - ikke bare ”dra ut i skogen for å spore” Unngå lure-løsninger (dvs løsninger som ikke har langsiktig effekt) Tren inn markeringen separat før du introduserer gjenstandene i sporet Sporoppsøk er en vanskelig diskrimineringsoppgave som krever MANGE repetisjoner. Push grensene så snart hunden din sporer bra.

26 Oppsummering Spor er tøft. Rundering er for pyser! :-)


Laste ned ppt "Innlæring av spor."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google