Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Copyright Canis AS 2007 Innlæring av spor. Copyright Canis AS 2007 Målsetning for leksjonen Etter endt leksjon skal du kjenne til forskjellige treningsmetoder/variasjoner.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Copyright Canis AS 2007 Innlæring av spor. Copyright Canis AS 2007 Målsetning for leksjonen Etter endt leksjon skal du kjenne til forskjellige treningsmetoder/variasjoner."— Utskrift av presentasjonen:

1 Copyright Canis AS 2007 Innlæring av spor

2 Copyright Canis AS 2007 Målsetning for leksjonen Etter endt leksjon skal du kjenne til forskjellige treningsmetoder/variasjoner for sportrening.

3 Copyright Canis AS 2007 Det er mange måter å trene spor på Det merkelige er at de fleste metodene virker… :-) Forskjellene går mer på HVORDAN hunden følger sporet fra A til B

4 Copyright Canis AS 2007 Forskjellige sporhunder NBF / SBK IPO Politi Militæret Redningshunder Aktivisering

5 Copyright Canis AS 2007 Hva er en ”bra sporhund”? Hva som er en bra sporhund varierer etter hva den skal brukes til. En ”bra sporhund” er en hund som sporer slik at eieren er fornøyd.

6 Copyright Canis AS 2007 Hoveddeler Følge sporet Sporoppsøk Markering av gjenstander Trening for hundefører (ukjente oppgaver)

7 Copyright Canis AS 2007 Utfordringer i et spor Alder (5 min til 24 timer) Lengde (50 m til 15 km) Hvem har gått sporet? (fører, kjentfolk eller fremmede?) Antall vinkler, hvor tett, hvor spisse osv? Terreng (flatt eller bratt) Beferdet eller jomfruelig terreng Underlag (skog, fjell, grus, asfalt) Værforhold (temperatur, vind, luftfuktighet) Gjenstander (små eller store) Forstyrrelser Klønete hundefører :-)

8 Copyright Canis AS 2007 Vanlige innlæringsmetoder Godbitspor Spontanspor Klikkerspor Slepespor Forfølgelsesspor Scent in a Bottle (SIAB) Serpentinspor OBS: Husk at alle disse navnene er ”samlebegrep” - ikke betegnelser på identiske metoder

9 Copyright Canis AS 2007 Dimensjoner / variasjoner i sportreningen Detaljer i den praktiske treningen er som regel viktigere enn navnet på metoden (samlebetegnelsen).

10 Copyright Canis AS Hvor mye påvirkning / hjelp? Hunden ser sporlegger gå ut Hunden ser fille el.l. bli slept langs bakken Tid mellom påvirkning og påsett? Direkte påsett i sporstarten (men hunden har ikke sett at sporet ble lagt) Spontanspor (gå på tur og krysser sporet ca. 90 grader)

11 Copyright Canis AS Hvordan belønnes sporet? Godbiter i sporet Sporpinner i sporet Leker/morsomme gjenstander i sporet Figurant i slutten Klikk + belønning fra fører Kombinasjon av flere av disse? Hvor ofte? (kun i slutten eller flere belønninger i løpet av sporet?)

12 Copyright Canis AS Bruk av sporline Kort line, holder konsekvent igjen hunden når den løfter nesa eller går på utsiden av sporet Lar hunden spore helt fritt i lang line En mellomting mellom disse to ytterpunktene

13 Copyright Canis AS Underlag i innlæringen Asfalt Gress Jord Skog

14 Copyright Canis AS Hvordan få hunden til å søke med lav nese i primærsporet (i den grad man ønsker slik nøyaktighet)? Kjøre godbitspor (lenge) Legge spor med hyppige vinkler eller i bratt/kronglete terreng Kjøre gamle spor eller spor på vanskelige underlag Bruke påvirkning for derved å få høyere intensitet og nøyaktighet Pavlov-styring (bare gå spor når hunden er rolig) Sporlinestyring - hunden kommer bare framover når den sporer midt i sporet med lav nese.

15 Copyright Canis AS Hvordan styre tempoet opp/ned? Lengde på sporet? Påvirkning eller ikke? Rolig eller intens belønning? Hvor tett mellom gjenstandene? Pavlov-styring? ”NATO-løkke” :-(

16 Copyright Canis AS Hvordan opprettholde hundens ”motivasjon” for sporarbeidet? Sørge for bra belønning ved funn av sporgjenstander + øke lengden gradvis. Legge figurant eller morsomme gjenstander (eller mat) direkte i sporet Kjøre påvirkning Kjøre korte spor Legge ”interessante” spor (i nye terreng osv) Deprivering

17 Copyright Canis AS 2007 Innlæring av markering på gjenstander Apportering Ligg/sitt-markering

18 Copyright Canis AS Hvordan belønne markeringen? 1.Lære hunden at gjenstanden er ”morsom” (gjenstandsinteresse) 2.Lære hunden å utføre en bestemt adferd ved gjenstanden (apportere eller ligge) som forsterkes av fører (med godbit eller lek). 3.Kombinasjon av 1 og 2

19 Copyright Canis AS Hvordan introdusere gjenstander i sporet 1.Start med store/morsomme gjenstander med en gang - gjør dem gradvis mindre etterhvert. 2.Tren markeringen separat og kjør kun med forholdsvis små gjenstander i sporet når du først begynner med dette (evt ”plukkepauser” først). 3.Kombinasjon små sporgjenstander + morsom sporslutt 4.Kombinasjon små sporgjenstander + godbiter

20 Copyright Canis AS 2007 Innlæring av sporoppsøk 1.Kjør direkte påsett i starten, introduser sporoppsøket senere 2.Kjør korte sporoppsøk helt fra starten av treningen (øk lengden gradvis) 3.Kjør relativt lange sporoppsøk helt fra starten (varier lengden etterhvert)

21 Copyright Canis AS 2007 Hvordan lære inn sporoppsøket? Med påvirkning Se sporlegger gå ut Se sporlegger stå i startpunktet (men viser ikke retning) Slepe fille langs bakken Tid fra påvirkning til sporpåsett

22 Copyright Canis AS 2007 Hvordan lære inn sporoppsøket? Uten påvirkning 90 graders påsett 45 graders påsett Avstand til sporet? Med tydelig kommando eller bare ”gå på tur”?

23 Copyright Canis AS 2007 Hvordan forsterke sporoppsøket Vanlig spor etter oppsøket eller kun kort spor? Fig/morsom gjenstand i slutten Godbiter begynner etter 1-10 meter Gjenstand etter 5-50 meter Eier klikker og belønner etter 1-10 meter (når hunden har valgt riktig vei) Eier roser riktig vei og lar hunden fortsette sporet Eier holder kjeft

24 Copyright Canis AS 2007 Hva når hunden tar feil vei i sporoppsøket? Holde igjen hunden i lina og vente til den snur La hunden følge sporet feil vei til sporet stopper (f.eks. ved bilvei eller rett inn i bilburet) Gi hunden en ny sjanse på samme spor Ikke gi hunden en ny sjanse på samme spor hvis den velger feil vei Kjefte på hunden

25 Copyright Canis AS 2007 Noen meget generelle anbefalinger fra Morten :-) Bestem deg for hvordan du ønsker at hunden din skal spore, og legg opp treningen deretter. Planlegg treningen din - ikke bare ”dra ut i skogen for å spore” Unngå lure-løsninger (dvs løsninger som ikke har langsiktig effekt) Tren inn markeringen separat før du introduserer gjenstandene i sporet Sporoppsøk er en vanskelig diskrimineringsoppgave som krever MANGE repetisjoner. Push grensene så snart hunden din sporer bra.

26 Copyright Canis AS 2007 Oppsummering Spor er tøft. Rundering er for pyser! :-)


Laste ned ppt "Copyright Canis AS 2007 Innlæring av spor. Copyright Canis AS 2007 Målsetning for leksjonen Etter endt leksjon skal du kjenne til forskjellige treningsmetoder/variasjoner."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google