Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Reisebransjeseksjonen i HSH--
Reisebyråer ( 75% - 80% av alle kunder) Reisearrangører ( 60% av alle, 8 av alle, 85% av antall kunder) Innkommende reisearrangører ( ca 65% ) Noen hoteller Noen transportselskap
2
Noen nøkkeltall Ca 1,1 mill nordmenn på pakketur I 2008
Ca 1 mill nordmenn på individuelle feriereiser Forretningsreiser : STORT volum, men ikke tall for hva norske reisebyråer selger ( 10 mill?) 4,3 mill utenlandske overnattingsgjester I Norge I 07
3
Kundene kommuniserer med:
Charterselskapene ( ca 50% på nett) Reisebyråene ( ferie: ca 45% nett, forretning: ca 65% nett) Flyselskapene ( ca 70% nett) Fergeselskapene ( ca 40% nett)
4
Kundenes fokus før/ved salg:
Ledige plasser på ønsket destinasjon Pris Utflukter etc Forsikringer
5
BRANSJENS INFORMASJON:
LOVPÅLAGT: PAKKEREISELOVEN Spesifikasjoner om den enkelte reise Pass/visum Betalingsbetingelser Spesifikasjoner om reisemål Salgsbetingelser TRANSPORTLOVGIVINGEN Billettvilkår Ansvarsbestemmelser ANMODET: Menneskehandel Truede dyrearter Medisinske informasjoner Miljøinformasjoner Tollbestemmelser Barnemisbruk Forn/kulturminner
6
: Kommunikasjonsverktøy
Nettsider ( 70%) Kataloger (25%) Muntlig (5%) Annet ( 0%) Kommunikasjon er en kostnad!
7
BRANSJENS KAN DELTA I FRIVILLIG INFORMASJONSSPREDNING DERSOM INFORMASJONEN ER:
Kostnadseffektiv Kortfattet Positiv for kunden Kampanjepreget Frivillig!
8
KONKLUSJON: MYNDIGHETER OG IDEELLE INSTITUSJONER HAR OFTE EN OVERDREVET OPPFATNING AV MULIGHETENE TIL Å SPRE ØNSKET INFORMASJON REISEBRANSJEN ER STERKT KOMMERSIELL, OG UNØDVENDIGE KOSTNADER AVVISES ALL INFORMASJONSSPREDNING MÅ BYGGE PÅ DIGITALE VERKTØY LINKER TIL INFO-SIDER SOM KUNDENE SELV FATTER INTERESSE FOR ER BEST. (EKS: UD’S LANDSIDER)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.