Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFrida Markussen Endret for 9 år siden
1
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005
2
Demonstrasjonsskole 2002/2004 Utnevnt som demonstrasjonsskole på bakgrunn av følgende kriterier: Organisert fleksibilitet Matematikk Bygg
3
Forsøksvirksomhet 2002/2004 I disse to årene har skolen drevet forsøk og søkt dispensasjon fra: Opplæringslovens § 8.2 og §8.3 om klassetilhørighet og årstimetall Forskrift 1-4 om avvik fra strekpunkter i L-97
4
Demonstrasjonsskole 2004/2005 Utnevnt som demonstrasjonsskole på bakgrunn av at: Skolen bruker nye modeller som gir elevene helhet og sammenheng i opplæringen. Skolen opererer med fleksibel bruk av rammetimer, og elevene har frie arbeidstimer og fleksitid. Det er varierende størrelse på elevgruppene.
5
Organisert fleksibilitet 1.Tverrfaglig temaårsplan 2.Målstyrte årsplaner 3.Ansvarsfordeling etter spisskompetanse 4.Behovsprøving 5.Organisering av tid 6.Tilpasset undervisning
6
1.Tverrfaglig temaårsplan Målene i L-97 satt i tverrfaglig sammenheng. Periodisering Elevmedvirkning Elevene lager neste års forslag allerede våren skoleåret før Styrende for årsplanene i de enkelte fag Helhet og sammenheng i lærestoffet
7
2. Målstyrte årsplaner Ikke uke-/årstimer Målene i L-97 styrer: Elevene skal Lære Arbeide med Få erfaringer med Ha hørt om... osv...
8
3. Ansvarsfordeling etter spisskompetanse Hovedlærere i alle fag (fagansvarlige) Fordeler tema etter spisskompetanse Innen fag Tverrfaglig Metodekompetanse Annen spisskompetanse IKT, sosial kompetanse, spes.undervisning, verksted m.m.
9
4. Behovsprøving Målorientert undervisning ØNSKEBOKA Hvor mye tid?? Hvor store grupper? Bemanning? Hensiktsmessig tilstedeværelse Behov for å frigjøre tid til elevsamtaler, retting m.m. Timeplaner legges etter behov, ut fra årsplaner og tema
10
5. Organisering av tid Ikke faste timeplaner Timer settes inn etter behov Trinnet lager nye timeplaner fra uke til uke Variasjon “Tradisjonelle” timer Tverrfaglige arbeidstimer “Styrte arbeidstimer” med økt lærerbemanning Verksted Kurs Fleksitimer
11
6. Tilpasset undervisning Tilpasninger i klasserommet Behovsprøving Løyper/veier Arbeidsplaner Oppgaver Gjennomgang Arbeidsmåter Alternative opplegg Kantine Utplassering M.m. Kurs
12
ARBEIDSPLANER Deles i nivåer/veier: 1.Nivå 1 (blå) Hente informasjon, konkrete spørsmål/svar, strukturert 2.Nivå 2 (gul) Bruke/tolke informasjon, essey-/langsvar 3.Nivå 3 (rød) Bruke/tolke informasjon, egen refleksjon og vurderinger
13
Tverrfaglige temaoppgaver Utarbeides ift hovedtema Mye tilpasning/differensiering i selve oppgavene Lages også i flere nivåer/veier Ofte case-pregede oppgaver som ligger nært opp til PBL (problembasert læring)
14
SKOLEBESØK For nye avtaler kontakt: Tidligere prosjektkoordinator Frode Søbye Tlf.: 611 88800 E-mail: Frode.Sobye@skole.gjovik.kommune.no Rektor Vinjar Borge
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.