Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse

2 4 ELEVFELLER Utydelighetsfellen Utydelighetsfellen Passivitetsfellen Passivitetsfellen ”Stunt”-fellen ”Stunt”-fellen Klisjèfellen Klisjèfellen

3 UTYDELIGHETSFELLEN Eleven raser igjennom teksten Eleven raser igjennom teksten Mangler nyanser, rytme og pauser Mangler nyanser, rytme og pauser Mangelfull stemmebruk, diksjon og projeksjon Mangelfull stemmebruk, diksjon og projeksjon

4 PASSIVITETSFELEN Eleven står eller sitter i ro på et punkt i rommet Eleven står eller sitter i ro på et punkt i rommet Eleven mangler energi i uttrykket Eleven mangler energi i uttrykket Eleven ”trekker seg” i forhold til publikum Eleven ”trekker seg” i forhold til publikum Eleven takler ikke uforutsette ting på scenen Eleven takler ikke uforutsette ting på scenen Eleven driver ikke seg selv eller de andre videre Eleven driver ikke seg selv eller de andre videre

5 ”STUNT”-FELLEN Eleven ”kaster seg ut i det” og er tilsynelatende fantastisk Eleven ”kaster seg ut i det” og er tilsynelatende fantastisk MEN eleven kan ikke gjenta dette med presisjon fordi ”suksessen” ikke bygger på forberedelse MEN eleven kan ikke gjenta dette med presisjon fordi ”suksessen” ikke bygger på forberedelse Medspillerne fins ikke. Medspillerne fins ikke. Grunnlaget for refleksjon etterpå blir derfor tynt. Grunnlaget for refleksjon etterpå blir derfor tynt.

6 KLISJÈFELLEN Eleven tar fantasiløse og opplagte valg Eleven tar fantasiløse og opplagte valg Eleven illustrer det som sies i stedet for å fylle det Eleven illustrer det som sies i stedet for å fylle det Eleven har et overflatisk forhold til tekst og/eller konsept. Eleven har et overflatisk forhold til tekst og/eller konsept. Eleven tør ikke utforske andre muligheter Eleven tør ikke utforske andre muligheter

7 2 tilnærminger for å unngå disse fellene Faglige grep Faglige grep Pedagogiske og psykologiske grep Pedagogiske og psykologiske grep

8 Faglige grep Grundig analyse og gode diksjonsøvelser Grundig analyse og gode diksjonsøvelser Få elevene med på laget, gi dem ansvar Få elevene med på laget, gi dem ansvar Repetisjon, gjøre det om igjen og om igjen og om igjen Repetisjon, gjøre det om igjen og om igjen og om igjen Strukturert improvisasjon Strukturert improvisasjon Projeksjonsøvelser Projeksjonsøvelser

9 PEDAGOGENS MULIGHETER OG FELLER Veileder – Regissør Katalysator - Diktator Kritisere – Stimulere, bekrefte og rose

10 En mulig god sirkel Katalysator Veileder Stimulere, bekrefte og rose

11 En ”ond” sirkel Regissør Diktator Kritisere

12 HVA TRENGER ELEVEN SOM SOSIALT VESEN? TRYGGHET TRYGGHET BLI SETT OG HØRT BLI SETT OG HØRT BEKREFTELSER BEKREFTELSER UTVIKLE SEG UTVIKLE SEG GJØRE NYE OPPDAGELSER GJØRE NYE OPPDAGELSER Jmf. Eriksons Identitet - Rolleforvirring

13 POSITIV FEEDBACK Inspirere, alltid løfte frem det som er bra Inspirere, alltid løfte frem det som er bra ”Bake inn” kommentarene om det som skal jobbes videre med ”Bake inn” kommentarene om det som skal jobbes videre med Utstråle troen på at alle kan utvikle seg, at alle har mer på lager Utstråle troen på at alle kan utvikle seg, at alle har mer på lager ”Jeg ser ikke hva du har tenkt eller vil her, kan du vise meg tydeligere på scenen hva du vil her” i stedet for ” dette var utydelig eller dårlig”. ”Jeg ser ikke hva du har tenkt eller vil her, kan du vise meg tydeligere på scenen hva du vil her” i stedet for ” dette var utydelig eller dårlig”.

14 FLEKSIBILITET PRØVETIDEN PRØVETIDEN ÅPNE OPP Katalysator-rollenVeilederenStimulere RETT FØR OG UNDER FORESTILLINGS-PERIODEN RETT FØR OG UNDER FORESTILLINGS-PERIODEN RYDDE OPP RYDDE OPP OG STRAMME INN OG STRAMME INN Regissør-rollen Regissør-rollen Diktatoren Diktatoren Kritisk blikk Kritisk blikk


Laste ned ppt "Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google