Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSissel Simonsen Endret for 9 år siden
2
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander for et produkt må baseres på at produktet skiller seg ut blant de beste i sin kategori og tall må oppgis 24.2.2009
3
Utslippskvoter og klimapåstander En kvote gir rett til å slippe ut klimagasser innenfor den grense Kyotoprotokollen gir Er et produkt ”klimanøytralt” om produktets utslipp er innenfor grensen? Påvirker en bedrifts kvoter produktets varedeklarasjon og klimaregnskap? Hva med ”dødsnøytral” veitrafikk? 250 døde eller 0? 24.2.2009
4
To eksempler fra media 1: Konkurrenten.no er først ute med å tilby klimanøytral busstransport gjennom kjøp av utslippskvoter. 2: Oslobusser tilbyr klimanøytral transport ved å bytte drivstoff fra diesel til biometan. Ser forbruker forskjell? 1 gir ingen direkte endring av produktet og utslippene fra dette. Påvirker ikke klimaregnskapet og produktets EPD. Misvisende markedsføring? 2 endrer produktet og utslippene fra dette. Påvirker klimaregnskapet og produktets EPD. Korrekt markedsføring? Ord som klimanøytral og lignende bør kun benyttes for produkter som ikke påvirker klima og som er bedre enn sammenlignbare produkter i markedet. Utslipp må spesifiseres. Det at klima- utslippene håndteres i h.h.t. Kyoto- protokollen gir ikke klimanøytrale produkter. 24.2.2009
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.