Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av klimabegreper i markedsføring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av klimabegreper i markedsføring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av klimabegreper i markedsføring
Klimanøytralitet; innhold og retningslinjer for bruk av begrepet? Barne- og likestillingsdepartementet 24. februar 2009 Per Otto Larsen Partner/Seniorrådgiver E-post: Mobil tlf:

2 Klimanøytralitet som konsept
”Carbon neutral” som konsept har eksistert siden nittitallet og har spredt seg rundt i verden i takt med økende forståelse av klimakrisen. Kom til Norge for alvor med Regjeringens introduksjon av målet for et karbonnøytralt Norge, vinteren 2007 CO2focus første selskap som introduserte begrepet våren 2007 for norske bedrifter; AVIS bilutleie første norske klimanøytrale virksomhet mai 2007 FNs miljøprogram (UNEP) lanserer Climate Neutral Network m/rapport ”Kick the habit – UN guide to climate neutrality” februar 2008 Benyttes i dag mest som innhold i CSR-arbeid og som intern motivasjonsfaktor for klimaengasjement Blandet innhold og kvalitet --> retningslinjer derfor riktig og ønskelig!

3 Prosessen mot klimanøytral virksomhet - en femtrinns modell
“Being carbon neutral, or having a zero carbon footprint, refers to achieving net zero carbon emissions by balancing a measured amount of carbon released with an equivalent amount sequestered or offset.” Kilde: Wikipedia

4 Metodikk for å beregne klimaregnskap
- for organisasjoner Basert på internasjonal standard; The Greenhouse Gas Protocol Initiative Utviklet av World Resource Institute og World Business Council for Sustainable Development Basis for ISO standard I Dekker både direkte og indirekte utslipp Mest anvendte standard; anbefalt av FN

5 Metodikk for å beregne klimaregnskap
. Metodikk for å beregne klimaregnskap - for spesifikke produkter Livsløpsvurderinger etter ISO serien (”vugge-til-grav”, evt. ”vugge-til-konsument”) EPD (Environmental Product Declarations); Produktdeklarasjon av type III

6 Om begrepet Klimanøytralitet
Klimanøytralitet betyr ikke; at en virksomhet driver på en mer klimavennlig måte en konkurrentene, eller at et produkt er mer klimavennlig enn alternativene (det vil klimaregnskapet fortelle om) det samme som ”nullutslipp” Klimanøytralitet forteller forbrukeren/kunden at: virksomheten har et engasjement for klimaet det er utarbeidet et klimaregnskap (eller EPD/LCA for produkt) og en handlingsplan for å redusere egne utslipp (direkte og indirekte) det er kompensert for egne utslipp eller de produktspesifikke utslippene utslippene måles over tid Klimanøytralitet kan benyttes av alle type virksomheter/produkter fordi: alle virksomheter/produkter har et klimaregnskap (-spor), gjennom at alle virksomheter forbruker energi (direkte eller indirekte) alle har et potensial for å redusere egne utslipp en diskriminering av særskilte bransjer/produkter virker ulogisk og inkonsekvent RETNINGSLINJER BØR DERFOR VÆRE GENERELLE!


Laste ned ppt "Bruk av klimabegreper i markedsføring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google