Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samtale 1. Forberedelse for deg som skal utføre samtalen Les prosedyre for oppfølging Vær oppmerksom på prinsipper for oppfølging Har dere definert problemet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samtale 1. Forberedelse for deg som skal utføre samtalen Les prosedyre for oppfølging Vær oppmerksom på prinsipper for oppfølging Har dere definert problemet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samtale 1

2 Forberedelse for deg som skal utføre samtalen Les prosedyre for oppfølging Vær oppmerksom på prinsipper for oppfølging Har dere definert problemet som overvekt/fedme? Vær bevisst egne holdninger – se under Velg selv om alt i samtalen er relevant, eller bare deler av den, og om du bør inkludere noe fra de andre samtalene. Sett av god tid (men ikke mer enn 1 time)

3 Denne samtalen inneholder De voksnes ansvar Hvorfor er det viktig med endring akkurat nå? Hvordan skal vi få til endring? Endring: små varige skritt Videre oppfølging Aktivitetsgrupper

4 De voksnes ansvar –Ansvar –Rollemodell –Bevisstgjøring –Stille kjøkken revolusjon

5 Hvorfor er det viktig med endring akkurat nå? Det er lettere å oppnå en endring hvis man begynner tidlig, og endringen trenger ikke å være så stor Vekstpotensialet er fremdeles stort Det er god omsorg å stoppe en uheldig vektutvikling. Tidlig behandlingsstart bedrer langtidseffekten av behandlingen Små endringer over lengre tid

6 Hvordan skal vi få til endring? Hindringer til endring –Ambivalens –Forskjellige ønsker i familien –Engstelig for ikke å få det til, at man går glipp av gleder og kos –Del ut ”skjema om motivasjon”

7 Skjema om motivasjon Alle som deltar får ett skjema hver Gi ett par minutter å fylle ut Gå igjennom skjemaet sammen

8 Hvordan skal vi få til endring? Første prinsipp i oppfølging Den vet best hvor skoen trykker som har den på –Hvor trykker det hos dere? –Hva tror dere er årsaken til at dere er her nå? –Hva tror dere er viktigst å endre? –Hva tror dere vi har størst sjanse for å klare?

9 Endring – hvor er jeg? helseidealet uhelse

10 Motivasjon Hva er en liten endring? En positiv energibalanse på bare 100 kcal per dag vil kunne gi en vektøkning på 5 kg per år forutsatt at fysisk aktivitet er uendret eksempler på 100 kcal  ½ wienerbrød  1 kokosbolle  2 ts olje  20 chips  2,5 dl brus  1Pin Up (nesten)  2 store ruter sjokolade, 3 Dumle  1 bolle

11 Endring – små varige skritt Andre prinsipp i oppfølgingen små endringer er store forbedringer –Sikt ett trinn opp av gangen og vent til du har fotfestet –Endringer i hverdagen betyr mer –Tenk langsiktig i alle mål du setter

12 To like brødmåltider ?  1 skive grovt brød m/ soft og gulost  I skive grovt brød m/ servelat  1 glass H-melk  490 kcal (25 g fett -2,5 kuvertsmør)  1 skive grovt brød m/ lettmargarin og halvfet gulost  1 skive grovt brød m/ lettmargarin og mager servelat (3%)  1 glass skummet melk  350 kcal  8 gram fett, som tilsvarer ¾ kuvertpakke med smør

13 Oppfølging Avtal neste møte Sett et lite mål til neste gang Vurder henvisning Del ut ark ”tips til endring” Del ut brosjyre om aktivitetsgrupper


Laste ned ppt "Samtale 1. Forberedelse for deg som skal utføre samtalen Les prosedyre for oppfølging Vær oppmerksom på prinsipper for oppfølging Har dere definert problemet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google