Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foreldregruppe på Fillan barnehage ”Barna våre – det beste vi har i livet”. ”Barna våre – det beste vi har i livet”.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foreldregruppe på Fillan barnehage ”Barna våre – det beste vi har i livet”. ”Barna våre – det beste vi har i livet”."— Utskrift av presentasjonen:

1 Foreldregruppe på Fillan barnehage ”Barna våre – det beste vi har i livet”. ”Barna våre – det beste vi har i livet”.

2 Risikofaktorer Ø.Kvello(2007) Risikofaktorer Ø.Kvello(2007) Personen Det øvrige oppvekst- miljø Foreldre (familie) Beskyttelsefaktorer

3 Temperamentsstiler Det er hovedsakelig 4 stiler: Det er hovedsakelig 4 stiler: Lett 40% Lett 40% Reservert 10% Reservert 10% Vanskelig 15% Vanskelig 15% Blandingsform mellom to eller tre stiler Blandingsform mellom to eller tre stiler Alle mennesker har en temperamentsstil som gir oss ”farge” eller karakteristika. Alle mennesker har en temperamentsstil som gir oss ”farge” eller karakteristika. Selv om temperamentsstil tenkes å være genetisk sterkt betinget, er det betydelige uklarheter i hvor sterk den genetiske versus den miljømessige påvirkningen er. Selv om temperamentsstil tenkes å være genetisk sterkt betinget, er det betydelige uklarheter i hvor sterk den genetiske versus den miljømessige påvirkningen er.

4 9 temperamentet-dimensjoner: 1.Aktivitetsnivå søvn, mat, lek 1.Aktivitetsnivå søvn, mat, lek 2.Avledbarhet endrer atferd av ytre stimuli 2.Avledbarhet endrer atferd av ytre stimuli 3.humør latter, smil - gråt, sutring, alvorlig 3.humør latter, smil - gråt, sutring, alvorlig 4.Oppmerksomhetsspenn hvor lang utholdenhet 4.Oppmerksomhetsspenn hvor lang utholdenhet 5.Reaksjonsintensitet hvor sterke reaksjoner 5.Reaksjonsintensitet hvor sterke reaksjoner 6.Respons Hvor sterke lyder, bråhet før reaksjon 6.Respons Hvor sterke lyder, bråhet før reaksjon 7.Rytmisitet regelmessighet i biologiske 7.Rytmisitet regelmessighet i biologiske funksjoner, sult funksjoner, sult 8.Tilnærming reaksjon på nye mennesker, mat, 8.Tilnærming reaksjon på nye mennesker, mat, steder, leker steder, leker 9.Tilpasning Hvor raskt barnet tilpasser seg 9.Tilpasning Hvor raskt barnet tilpasser seg forskjellige aktiviteter forskjellige aktiviteter

5 Hvordan er vårt nye barnesyn? Curlingforeldre og servicebarn. Curlingforeldre og servicebarn. Tempobarn Tempobarn Forhandlerbarn Forhandlerbarn

6 Hvordan oppfatter du barnet ditt? Hvordan oppfatter du barnet ditt? Det er en sammenheng mellom hvordan barnet oppfattes av sine omsorgspersoner og hvilken omsorg det får. Det er en sammenheng mellom hvordan barnet oppfattes av sine omsorgspersoner og hvilken omsorg det får. Hvordan det? Hvordan det?

7 Bollemannen Bollemannen Hyper -aktiv, fysisk sterk Hyper -aktiv, fysisk sterk Sur -lei seg Sur -lei seg Masete - Masete - Lat - Lat - Urolig - Urolig - Ulydig - Ulydig -

8 Kommunikasjon ICDP Program for foreldreveiledning 1.Godt samspill 1.Godt samspill 2.Justering 2.Justering 3.Nærkontakt 3.Nærkontakt 4.Ros 4.Ros 5.Oppmerksomhet 5.Oppmerksomhet 6.Gi mening 6.Gi mening 7.Utdyping 7.Utdyping 8.Positive grenser 8.Positive grenser

9 1.Godt samspill Glade barn Glade barn Hvordan gjør du barnet ditt glad? Hvordan gjør du barnet ditt glad? Hvilke egenskaper setter du mest pris på ved barnet ditt? Hvilke egenskaper setter du mest pris på ved barnet ditt?

10 2.Justering Hvordan svarer du på henvendelser fra barnet ditt? Hvordan svarer du på henvendelser fra barnet ditt? Vise interesse for det barnet føler og gjør. Vise interesse for det barnet føler og gjør.

11 3.Nærkontakt Hvordan legger du til rette for følelse-samtaler i en travel hverdag? Hvordan legger du til rette for følelse-samtaler i en travel hverdag?

12 4.Ros Hvordan reagerer barnet ditt når det får ros for noe det har gjort bra? Hvordan reagerer barnet ditt når det får ros for noe det har gjort bra?

13 5.Oppmerksomhet Hvordan hjelper du barnet ditt til å samle oppmerksomheten rundt ting som er viktige? Hvordan hjelper du barnet ditt til å samle oppmerksomheten rundt ting som er viktige?

14 6.Gi mening -med følelser og entusiasme Hvordan kan vi formidle mening til barn i ulike aldre Hvordan kan vi formidle mening til barn i ulike aldre (sped-barnet, 3-åringen, 14- åringen) (sped-barnet, 3-åringen, 14- åringen)

15 7.Utdyping Hvordan kan vi gi forklaringer når barnet spør om ting? Hvordan kan vi gi forklaringer når barnet spør om ting? Stopper vi opp? Stopper vi opp?

16 8.Positive grenser I frustrerte situasjoner er det lett å sette grenser ved å rope ”nei” og være sint. Hvilke andre mer positive måter setter du grenser på? I frustrerte situasjoner er det lett å sette grenser ved å rope ”nei” og være sint. Hvilke andre mer positive måter setter du grenser på?

17 kommunikasjon kommunikasjon Barnet har sitt hjørne De voksne har sine hjørner i trekanten V V B

18 Hvordan er voksne voksne? Hvordan løser vi konflikter? Hvordan løser vi konflikter? Hvordan setter vi grenser? Planlegger vi det? Samsnakker vi om det? Hvordan setter vi grenser? Planlegger vi det? Samsnakker vi om det? Hvordan gir vi ros? Oppmuntrer vi det som er positivt? Hvordan gir vi ros? Oppmuntrer vi det som er positivt? Har vi styrke til å stå i motvind? Har vi styrke til å stå i motvind? Har vi noen å stå sammen med? Har vi noen å stå sammen med?

19 Kan alt måles? TELL DE SVARTE PRIKKENE..


Laste ned ppt "Foreldregruppe på Fillan barnehage ”Barna våre – det beste vi har i livet”. ”Barna våre – det beste vi har i livet”."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google