Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Omkamp! Konfliktavdekking ved innføring av ny teknologi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Omkamp! Konfliktavdekking ved innføring av ny teknologi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Omkamp! Konfliktavdekking ved innføring av ny teknologi

2 Samarbeidssituasjon T 1 Helsearbeid er samarbeid mellom mange grupper Med ulike oppgaver Som naturligvis står sentralt fra hver gruppes ståsted Samtidig som oppgavene kan komme i konflikt både innen og mellom grupper Bl.a. fordi det alltid er kamp om (hverandres) tid Dagens rutiner er et resultat av mange års ”forhandlinger”. Muligens optimale, uten at noen er helt fornøyd.

3 Et eksempel T 1 -- operasjonsrutiner Operasjonsavd. v/sykepleier varsler posten Pre-medikasjon og transport Op. og anestesispl. klargjør pas. og varsler anestesilege og kirurg ”hud-til-hud” tid styres av kirurg, supplert v/anestesilege eller –spl. Så overtar op.- og anestesispl. igjen, transport til post op. og varsler rengjøring. Rengjøring varsler når salen er klar. Avd. ringer posten etter neste pas. I mens dikterer legene og ser til post op. pasienter.

4 Rutinene fungerer, … Fordel for hver gruppes arbeidsmiljø at de selv har kontroll over tida i minst én fase av samarbeidet. Dette forebygger utbrenthet/stress, gir også grunnlag for å innfri faglige krav til kvalitet.

5 men … Oversykepleier (op.) klager: –”A bad day is a day that starts with the patient listed for 8:30 and whom you’ve already called down, the surgeon says ”That’s not the patient we want first. And besides, that’s not the surgeon who’s doing that operation. (…) And then it’s up to us nurses to get things switched around and mixed together so the program has a chance of working out. The surgeons just say ”I’m operating that patient” with no regard to whether they’re already scheduled for another room at the same time.”

6 men (2) … Fra posten klages det også: –”We don’t seem to be able to make our point that we need the doctors to go their rounds at some more or less fixed time of the day – that the doctors have work to do on the wards as well.”

7 men (3) … Kirurgen klager: –”For instance, the other day I was supposed to attend a meeting at 2pm or from 2:30 at the latest. That implied that I had to be finished with my two operations. As we were finished with my first operation, we saw that we had taken longer than expected. If my second patient had been called for right away, dropping my lunch break which I could have done without, I could still have attended that meeting. But things didn’t work out that way.”

8 men (4) … Og administrasjonen klager: –”If we could only get them to openly admit what our statistics show, that only 40% of manned operating theatre time is being utilized, then we would be getting somewhere.” Og en sykpleier er enig: –”The one problem I feel is when we all og to eat and the operating room stands empty. I think we lose a lot of time there until we get started up again. Osv. osv. … Alle er misfornøyde med tids- og ansvarskoordinering på én eller annen måte. Men rutinene går som vanlig, inntil …

9 Teknologi skal spare tid og bør derfor løse konflikter Ny teknologi foreslås for å gi mer effektiv tidskoordinering. Vi går fra T 1  T 2 Nå kan rutinene re-forhandles. Hver gruppe stiller med forventninger til den nye tida. De ser for seg at problemene, sett fra deres ståsted, nå kan løses. Konflikter man har klart å leve fredelig med i mange år kan dermed flamme opp.

10 Flere mulige veier til T 2 1) Godta konfliktene, drøft dem, og få til en ny kompromissløsning 2) Lat som ingenting, la ingeniører styre prosjektet ut fra en antatt universell fornuft. 3) Prøv å trumfe gjennom nye rutiner basert på en av partenes syn.

11 Erfaringer med de tre veiene 1)Vet ikke. Jeg har ikke sett dette prøvd. Konflikter har kanskje for lite legitimitet til at noen vil drøfte dem åpent?

12 Erfaringer (2) 2) Systemet møter motstand på ulik vis fra alle hold og ender med ingen endring. Iflg. en ingeniør: ”The impression we are left with after this is that hospitals don’t really want increased effectivity. Because there is no central authority within the hospital that wants anything at all. There are many different groups and individuals who want different things. We took it for granted that the goal of the project was the highest possible level of productivity given available resources. That is the problem we are accustomed to meeting. But it was very different here.”

13 Erfaringer (3) 3) Ganske lik 2, men med hissigere konflikter. Min konklusjon: På tide at noen prøver vei 1.


Laste ned ppt "Omkamp! Konfliktavdekking ved innføring av ny teknologi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google