Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Respons- og prosessorientertskriving Vår 2010 Sist oppdatert 25.01/LM.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Respons- og prosessorientertskriving Vår 2010 Sist oppdatert 25.01/LM."— Utskrift av presentasjonen:

1 Respons- og prosessorientertskriving Vår 2010 Sist oppdatert 25.01/LM

2 Oversikt over dagens økt Respons- og prosessorienterskriving – Bruk av tekstbehandleren til respons- og prosessorientertskriving (Spor endringer og merknader, sammenligne dokumenter) Web 2.0 i pedagogisk bruk – Wiki – Blogg

3 Bruk av tekstbehandleren til respons- og prosessorientertskriving

4 Klikk på spor endringer Når jeg sletter en setning ser jeg endringene. Når jeg høyre-klikker (PC) kan jeg velge om jeg vil akseptere endringene eller ikke Spor endringer

5 I samme fane: New Comment/ Ny merknad Merknader

6 Sammenligne dokumenter

7 “Web 2.0” i pedagogisk bruk

8 Hva gjør de på nettet? Sju av ti bruker Internett i løpet av en dag (SSB 2008*). – Det er personer i alderen 16-19 år som bruker mest tid på Internett i løpet av en dag. Hva gjør de? – Mange tenåringer er på nettet og bruker ”sosiale medier” – Hvordan bruker de ”sosiale medier”? – Britiske tenåringers bruk av sosiale medier var karakterisert som lite kritisk eller analytisk og mer som en bytting av informasjon(Crook 2008; Luckin, et al., 2009) – Dette er også delvis gjenspeilet i Aftenpostens artikkel om unge bloggere (Daniel, 2009). *http://www.ssb.no/emner/07/02/30/medie/sa106/internett.pdf

9 Web 2.0, sosiale medier... Paraplybegreper for å en del Internett verktøy og praksis, fra blogg og wiki til sosial nettverksdanning (Selwyn, 2009). Forskjellige former for sosiale web og web 2.0 applikasjoner og aktiviteter, i både innhold og resultat. – Misvisende å betrakte sosiale medier under ett? Web 2.0-bruk - ”Produsent på internett” - ofte sett i kontrast med ”overføringsaktiviteter” som dominerte Internett bruk i 90-tallet Denne typen samarbeidsaktivitet har mye til felles med samtids forståelse av læring, i sær med sosiokulturelle tradisjoner av autentisk læring hvor kunnskap er aktivt konstruert med støtte fra samfunnet

10 “Sosiale medier” og pedagogikk Kan en lærer bruke sosiale medier i pedagogisk sammenheng? ”Å produsere samme”? – Hva er samarbeid? I følge Dillenbourg (1999) samarbeid innebærer at deltakerne jobber sammen på en oppgave og ikke deler den i individuelle underoppgaver som senere blir satt sammen.

11 Historikken …

12 Diskusjonssider

13 Wiki – eksempler av bruk

14 Eksempel fra engelsk (”Our USA”). * 31 elever på videregående (17-år), engelsk, bærbar pc Læreren oppfordret til å ta i utnytte redigeringsmulighetene i wiki for både innhold og språk. Noen av elevene også la til materialet til wikien utenom skole. Elevene bruke lokale ressurser og lenket ikke opp til materiale slik at andre kunne bidra og jobbet kun to-og-to til å begynne med. Mot slutten av prosjektet begynte elevene å utforske de mulighetene som wikien byr på. Konklusjon: – Elevene kjente seg selv ansvarlige og hadde et eierforhold til det de skrev – Elevenes positiv opplevelse: at de som kunne en del om et emne men ikke betraktet seg selv som flinke til å skrive kunne likevel dele kunnskapen sin med andre – Negativ opplevelse : ”noen som endrer teksten din, selv om du vet at det du har skrevet er korrekt”; tekst som ble slettet. Dette underbygger oppfatningen av eierforhold og individuell ansvarlighet, selv om elevene viste av tidligere versjoner av en wikiside kan bli gjenopprettet. *Lund (2008)

15 Eksempel fra matematikk (1) Fra et prosjekt på InterMedia, UiO

16

17

18 Resultater(2) - formuleringsmønstre

19 Eksempel fra matematikk (2) http://eleviki.wikidot.com/algebra

20 Å lage en wiki Åpen eller lukket? Hvem skal bruke det? Positive og negative...

21 Sikkerhet: Wiki

22 Sikkerhet: Blogg

23 Referanser Chan, A., & McLoughlin, C. (2008). Where are we up to? A survey of Web 2.0 uptake in a regional high school. Paper presented at the Hello! Where are you in the landscape of education technology?, Melbourne. Daniel, I. (2009, 08.12.). Unge utleverer seg på blogg Aftenposten, from http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3412808.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3412808.ece Dillenbourg, P. (1999). What do you mean by 'collaborative learning?*. In P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative Learning: Cognitve and Computational Approaches (pp. 31-63). Amsterdam: Pergamon. Eritsland, A. G. (2008). Samskriving : ny veg i skriveopplæringa. Oslo: Samlaget. Grøtan, A. (1997) Med vidvinkel og telelinse. Prosessorientert skrivepedagogikk i videregående skole - Studieretning for felles allmenne og økonomisk/administrative fag. Hovedoppgave i norskdidaktikk, Universitetet i Oslo. Luckin, R., Clark, W., Graber, R., Logan, K., Mee, A., & Oliver, M. (2009). Do Web 2.0 tools really open the door to learning? Practices, perceptions and profiles of 11-16-year-old students Learning, Media and Technology, 34( 2), 87 - 104. Lund, A. (2008). Wikis: a collective approach to language production. ReCall, 20(1), 35-54. Michaelsen, E., & Johansen, R. O. (2007). Mappevurdering : håndbok for læreren - med eksempler fra norsk og kunst og håndverk. Oslo: Universitetsforl. Selwyn, N. (2009). Challenging educational expectations of the social web: a web 2.0 far? Digital kompetanse [Nordic Journal of Digital Literacy], 4(2), 72-85. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.


Laste ned ppt "Respons- og prosessorientertskriving Vår 2010 Sist oppdatert 25.01/LM."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google