Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006

2 Program 11. oktober 2006 10.45-11.30 Nysgjerrigpers læringsressurser 11.30-11.45: Pause 11.45-12.30:Nysgjerrigpermetoden – Forskerspiren i praksis 12.30-13.30: Lunsj 13.30-14.00: Hvorfor Nysgjerrigper?

3 Nysgjerrigper gjennom 16 år 1990: Årets Nysgjerrigper – Tegn en forsker 1993: Nysgjerrigperiskopet på NRK TV 1994: Klubb med eget blad 1997: Nysgjerrigpers arbeidsmetode 2001: Deltakelse på festivaler 2002: Regional juryering i konkurransen 2003: Lansering av nysgjerrigper.nonysgjerrigper.no 2004: Nettverk av ressurslærere 2005: Lansering av nysgjerrigpermetoden.no

4 Nysgjerrigper – et kunnskaps- prosjekt for barneskolen Stimulere til undring, forskning, opplevelse og fantasi Vise at forskning er gøy Styrke barns kunnskap om forskning og vitenskap Være et supplement til undervisningen Bidra til grunnleggende ferdigheter på ”nye” måter Bidra til rekruttering og allmenndannelse

5 Skolekontakt Nysgjerrigpers arbeidsmetode nysgjerrigpermetoden.no Lærerkurs, foredrag, seminarer Nettverk av ressurslærere Skolemedlemskap Lærerrom på nysgjerrigper.nonysgjerrigper.no Møteplasser/arrangementer Mediearbeid

6 Nysgjerrigper-bladet 12 år siden første utgivelse Inspirere til aktivitet, undring og eksperimentering Spre leseglede og interesse for forskning og vitenskap ”Mer på nett”

7 nysgjerrigper.no Forskning, nyheter og informasjon Multimedia, forsøk og aktiviteter Lærerrom nysgjerrigpermetoden.no – logg inn Nyttige lenker Nyhetsbrev og RSS

8 Årets Nysgjerrigper Forskningskonkurranse Frist for innsending 1. mai Systematisk bruk av flere fag Nysgjerrigperfondet Regional juryering Prisutdeling og premiering Prosjektsammendrag og rapporter på nett Stor oppmerksomhet i media …over til Rebecca!

9 Forskerspiren ”Naturvitenskapen framstår på to måter i naturfagundervisningen: Som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag og som en prosess som dreier seg om naturvitenskapelige metoder for å bygge kunnskap. Prosessene omfatter hypotesedanning, eksperimentering, systematiske observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering, argumentasjon, begrunnelser for konklusjoner og formidling. Forskerspiren skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen.” (Kilde: Kunnskapsløftet)

10 Nysgjerrigpers arbeidsmetode Metodens 6 trinn: Dette lurer jeg på Hvorfor er det slik? Legg en plan for undersøkelsen Ut for å hente opplysninger Dette har jeg funnet ut Fortell til andre

11

12 Hvorfor Nysgjerrigper?

13 Nysgjerrigper – et kunnskaps- prosjekt for barneskolen Stimulere til undring, forskning, opplevelse og fantasi Vise at forskning er gøy Styrke barns kunnskap om forskning og vitenskap Være et supplement til undervisningen Bidra til grunnleggende ferdigheter på ”nye” måter Bidra til rekruttering og allmenndannelse

14 Allmenndannelse ”…tilegnelse av konkret kunnskap om menneske, samfunn og natur som gir overblikk og perspektiv; ved kyndighet og modenhet for å møte livet – praktisk, sosialt og personlig, og ved egenskaper og verdier som letter samvirket mellom mennesker, og gjør det rikt og spennende for dem å leve sammen.” (KUF 1996, side 35)

15 Noen fakta Av norske 13-åringer mener: 75% at naturfag er interessant 75% at naturfag er vanskelig å forstå 69% at naturfag er nyttig i hverdagslivet 62% at naturfag er viktig for samfunnet 23% at naturfag skaper forurensning 14% at naturfag er farlig og truende 10% at naturfag skaper problemer (SAS-studien 2002)

16 Et godt utgangspunkt…. Nordmenn er mer positive til forskning og teknologi Flere vil vite mer om forskning og vitenskap De yngste er mer positive enn de eldre Dagsaviser, TV og radio er de mest sentrale kildene Stadig flere velger Internett som informasjonskanal (NIFU STEP Skriftserie 21/2004) …Skolen er i endring og elevene stiller større krav!

17 Kontaktinformasjon Marianne Løken Telefon: +22 03 73 53 E-post: mlo@forskningsradet.nomlo@forskningsradet.no ”Kontakt oss” www.nysgjerrigper.no www.nysgjerrigpermetoden.no


Laste ned ppt "Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google