Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommunikasjon med Bateson EgetAndreIntersubjektiveMetaKontekst.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommunikasjon med Bateson EgetAndreIntersubjektiveMetaKontekst."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunikasjon med Bateson EgetAndreIntersubjektiveMetaKontekst

2 Kommunikasjon og team Meta perspektivet Meta perspektivet Kategorier Eget perspektiv Eget perspektiv Andreperspektivet Andreperspektivet Det Intersubjektive Det Intersubjektive

3 Batesons kommunikasjonsteori ”Alt er kommunikasjon” ”Alt er kommunikasjon” Double bind Double bind Ulike versjoner av virkeligheten Ulike versjoner av virkeligheten Informasjon er en forskjell som utgjør en forskjell Informasjon er en forskjell som utgjør en forskjell ”Relasjonen kommer først” ”Relasjonen kommer først”

4 Bateson 2 Metanivå et distinkt atskilt fra eget perspektiv/andreperspektivet og intersubjektivitet. Metanivå et distinkt atskilt fra eget perspektiv/andreperspektivet og intersubjektivitet. Dette gjør kategorisering mulig Dette gjør kategorisering mulig

5 Bateson 3 Alt er kommunikasjon Alt er kommunikasjon

6 Bateson 4 ”Double bind” ”Double bind” Informasjon er en forskjell som utgjør en forskjell Informasjon er en forskjell som utgjør en forskjell

7 Bateson Relasjonen kommer først Relasjonen kommer først Ulike versjoner av virkeligheten Ulike versjoner av virkeligheten

8 Kommunikasjon og selvbildeutvikling Kommunikasjonssløyfer Kommunikasjonssløyfer Speilingsteori – grunnlaget for selvutviklingen Speilingsteori – grunnlaget for selvutviklingen Perspektivtaking, foregriping og tolkning Perspektivtaking, foregriping og tolkning

9 Refleksjonsoppgaver ”Workshop” Hvordan vurderer dere det intersubjektive kommunikasjonsnivået på Hvordan vurderer dere det intersubjektive kommunikasjonsnivået på a) Teamnivå b) Skolenivå Hvordan kan dette nivået bedres? Hvordan kan dette nivået bedres? Hvordan vil dere gå fram i arbeidet med elever som har vansker med tolkningsprosessen (forståelse av metanivået). Hvordan vil dere gå fram i arbeidet med elever som har vansker med tolkningsprosessen (forståelse av metanivået).

10 Kommunikasjons-sløyfe Utspill Utspill T A B T T A B T Identitet Identitet Respons Respons

11 Perspektivtaking. Mead. Perspektivtaking Perspektivtaking Tolkning Tolkning De signifikante andre De signifikante andre Skape selvbilde Skape selvbilde

12 Perspektivtaking Utvikling av identitet Utvikling av identitet Foregriping Foregriping Empati Empati


Laste ned ppt "Kommunikasjon med Bateson EgetAndreIntersubjektiveMetaKontekst."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google