Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen HVis du ønsker eget.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen HVis du ønsker eget."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 ”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen HVis du ønsker eget navn mm – må det fylles inn på denne foylen.

3 10 skip – 6 linjer – 10 havner - 3 800 ansatte - 4 land
Bergen Oslo E18 Sandefjord Stavanger Larvik E39 Strömstad Kristiansand Hirtshals Frederikshavn E39 Aalborg Aarhus Med SuperSpeed korter vi avstanden mellom Norge og kontinentet. Kjøretiden fra Hamburg og Hirtshals er ca 5 timer, og i oktober 2004 ble det åpnet motorvei helt inn til vår ferjeterminal i Hirtshals. Havnene og flåtestrukturen åpner også for fleksibilitet med rask transport til og fra Norge, eller behagelig cruise til Oslo, Stavanger og Bergen. Med etableringen i Bergen og Stavanger åpner vi også for attraktive reiseruter mellom øst og vest. E45 Kiel Hamburg

4 Resultater og nøkkeltall
Driftsinntekter 2005: NOK mill. NOK i 2004 Resultat 2005 før skatt: NOK mill. NOK 263 mill. i 2004 Totalt ansatte inkl deltidsansatte 3.827 Budskapet: Color Line er i rute i forhold til de betydelige investeringene og tilpasningene selskapet har gjort i fm nye, fremtidsrettede skip og konsepter. Men, igjen; at vi naturlig nok står foran store omstillinger i tiden som kommer – og trenger personell som er lojale, resultatorienterte og viser endringsvilje. Understrek også sterkt at nettolønnsandelen i 2005 utgjorde ca 250 mill. Hvis dere da ser på resultat før skatt og evt skulle trekke fra nettolønnsandelen så skulle dette tale for seg selv.

5 Passasjerer 2005 Tidenes beste, mer enn 4,4 millioner passasjerer
Total vekst : 5% Økning i tyske passasjerer 24% ( ) Antall tyske gjester totalt M/S Color Fantasy passasjerer 40% økning på Oslo-Kiel totalt M/S Prinsesse Ragnhild på Vestlandet gjester 2005 (8 driftsmåneder) Understrek at det går bra med Color Line, men påpek allerede her at videre utvikling er avhengig av vi alle må være forberedt på endringstiltak, rasjonalisering og tøffe tider. Men dette skal skje i et positivt miljø preget av høyt engasjement – noe som er et felles ansvar

6 Cargo 2005 Total vekst : % Totalt fraktenheter (all time high) 2001 2002 2003 2004 2005 10000 17000 Volumvekst (TEU) Veksten tilsvarer omtrent gjennomsnittelig vekst i det europeiske markedet. Både norske myndigheter og EU-kommisjonen ønsker å flytte trafikk fra vei til sjø/bane.

7 Passasjerstatistikk Color Line 2005
Linje 2005 2004 Endring % Kristiansand – Hirtshals - 6,8 % Larvik – Frederikshavn -12,9 % Larvik – Hirtshals 43 895 34 408 9 487 21,6 % Sandefjord – Strømstad - 2,7 % Oslo – Hirtshals - 6,6 % Oslo – Kiel 39,9 % Bergen – Stavanger - Hirtshals 100,0 % Totalt 5,0 % Senere i foredraget kommer vi tilbake til generelle trekk ved markedet.

8 10.12.2004: Ny tidsregning i Color Line

9 Dåp 10. desember 2004 i Oslo

10 Målrettet tonnasjefornyelse Total investering ca. NOK 7,5 milliarder
2008: Superspeed 2 > Larvik – Hirtshals 2007: Superspeed 1 > Kristiansand – Hirtshals 2007: M/S Color Magic > Tyskland - Norge 2004: M/S Color Fantasy > Tyskland – Norge Hvis det blir spørsmål om design-agreement ’Cruise’, så må det understrekes sterkt at det er langt frem til en evt beslutning om kontrahering. Dette er pt et utviklings- og læringsprosjekt.

11 MS Color Magic Dåp i Kiel september 2007

12 Typer transportmiddel til og fra Norge
Color Line 14 % buss Bil 32 % Andre rederier 5 % Fly 35 % Fra 2004: Kilde TØI

13 Reiselivsutvikling På verdensbasis steg utenlandsreiser med 5% i 2005.
Noen utviklingstrekk Europeisk reiseliv Storbyferie +20 % Vinterferie +12 % Fjellferie % Sol og strand %

14 Veksten i norsk reiseliv vil måtte komme fra de nære, internasjonale markedene
Norge: 2,5 mill Danmark: 14,7 mill tyske over-nattinger årlig

15 Det tyske feriemarkedet til utlandet 55 mill reiser - en økning på 4% fra året før
Prefererte reisemål for tyskerne i 2005 Spania 21 % Østerrike 14 % Italia 13 % Frankrike 7 % Tyrkia % Nederland 4 % Amerika % Hellas % Asia/Pasific 3 % Norge ,6%

16 Vestlandet og Oslo er inndrivere
Trondheim Oslo Bergen Stavanger

17 Oslo: Økende betydning for reiseliv
Transformasjon til en internasjonal by Byutvikling Nye og unike attraksjoner Terminal området – ”a gateway to Norway” Nytt operahus i 2008

18 Det er penger i opplevelser - De kreative bransjer har langt større vekstrater enn næringslivet samlet

19 Alle suksesser må ha unikhet
I hvilken grad vil produktet være: Verdifull? Sjelden? Kostbar å God organi - Konkurranse Inntjening imitere? sering? situasjon Nei __ __ Nei Svak Ingen Ja Nei __ Som andre Normal Ja Ja Nei Foreløpig Midlertidig for del Høy Ja Ja Ja Ja Varige konk. fortrinn På lang sikt Høy

20 Opplevelsesøkonomi er verdiskaping basert på opplevelser, og der opplevelsens andel av og integrasjon i produktet kan variere M/S Color Fantasy The world largest cruise ship with car decks Observation Lounge Spa & Fitness Center Tower Nightclub Fantasy Showlounge Color Conference Center Teens Plaza Sports & Burger Bar Aqualand Cosmopolitan Gourmet Oceanic A La Carte Tax Free Market Casino Grand Buffet Exhibition Reception Promenade Café Mama Bella Pizza Tapas Bar Donkey Pub Color Shop Fashion Boutique Perfume & Cosmetics Childrens Playroom Fantasy Promenade Golf Simulator

21 Color Line terminalen utgjør en viktig premiss for byutviklingen

22

23 Space Group Løsning mot dagens arealer Fremtidsrettet terminal
Gode siktlinjer Strandpromenader Åpner for spennende byutvikling

24 M/S Color Fantasy – en industriell suksess
Estimert forbruk i Norge NOK 583 mill. Ca NOK 160 mill av forbruket skjer i Oslo. Den totale forbruksveksten i Norge fra 2004 som følge av Color Fantasy er nesten 40 prosent. Utgjør i overkant av 1/5 av det tyske turistforbruket i Norge. Forutsetter vi at andre nasjonaliteter har samme forbruksmønster som tyskerne, blir det direkte totalforbruket ca NOK 900 mill i 2005. Kilde: Horwath Consulting

25 Fjordbyen som transformasjonsprosess
Reiseliv er blant de næringer som øker mest Kultur og opplevelser blir avgjørende i den regionale konkurransen om turisme Å reise er en dannelsesprosess og en jakt på kultur og opplevelser som matcher din livsstil og dine idealer

26 Fremtidens reise er startet. Samordning og samarbeid er nøkkelbegreper.


Laste ned ppt "”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen HVis du ønsker eget."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google