Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 ”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen

3 Oslo Sandefjord Strömstad Kiel Bergen Kristiansand Hirtshals Frederikshavn Stavanger Hamburg E39 Larvik 10 skip – 6 linjer – 10 havner ansatte - 4 land Aarhus Aalborg E39 E18 E45

4 Resultater og nøkkeltall Driftsinntekter 2005: NOK mill. –NOK i 2004 Resultat 2005 før skatt: NOK 256 mill. –NOK 263 mill. i 2004 Totalt ansatte inkl deltidsansatte 3.827

5 Passasjerer 2005 Tidenes beste, mer enn 4,4 millioner passasjerer Total vekst : 5% –Økning i tyske passasjerer 24% ( ) –Antall tyske gjester totalt M/S Color Fantasy passasjerer –40% økning på Oslo-Kiel totalt M/S Prinsesse Ragnhild på Vestlandet – gjester 2005 (8 driftsmåneder )

6 Cargo 2005 Total vekst : 12% Totalt fraktenheter (all time high) Volumvekst (TEU)

7 Passasjerstatistikk Color Line 2005 Linje Endring% Kristiansand – Hirtshals ,8 % Larvik – Frederikshavn ,9 % Larvik – Hirtshals ,6 % Sandefjord – Strømstad ,7 % Oslo – Hirtshals ,6 % Oslo – Kiel ,9 % Bergen – Stavanger - Hirtshals ,0 % Totalt ,0 %

8 : Ny tidsregning i Color Line

9 Dåp 10. desember 2004 i Oslo

10 Målrettet tonnasjefornyelse Total investering ca. NOK 7,5 milliarder 2004: M/S Color Fantasy > Tyskland – Norge 2007: M/S Color Magic > Tyskland - Norge 2007: Superspeed 1 > Kristiansand – Hirtshals 2008: Superspeed 2 > Larvik – Hirtshals

11 MS Color Magic Dåp i Kiel september 2007

12 Typer transportmiddel til og fra Norge Fra 2004: Kilde TØI Color Line 14 % buss 14 % Bil 32 % Andre rederier 5 % Fly 35 %

13 Reiselivsutvikling På verdensbasis steg utenlandsreiser med 5% i Noen utviklingstrekk Europeisk reiseliv –Storbyferie+20 % –Vinterferie+12 % –Fjellferie + 8 % –Sol og strand + 3 %

14 Veksten i norsk reiseliv vil måtte komme fra de nære, internasjonale markedene Norge: 2,5 mill Danmark: 14,7 mill tyske over- nattinger årlig

15 Det tyske feriemarkedet til utlandet 55 mill reiser - en økning på 4% fra året før Prefererte reisemål for tyskerne i 2005 –Spania21 % –Østerrike14 % –Italia13 % –Frankrike 7 % –Tyrkia 7 % –Nederland 4 % –Amerika 4 % –Hellas 3 % –Asia/Pasific 3 % –Norge 0,6%

16 Vestlandet og Oslo er inndrivere Stavanger Bergen Oslo Trondheim

17 Oslo: Økende betydning for reiseliv Transformasjon til en internasjonal by Byutvikling Nye og unike attraksjoner Terminal området – ”a gateway to Norway” Nytt operahus i 2008

18 Det er penger i opplevelser - De kreative bransjer har langt større vekstrater enn næringslivet samlet

19 Alle suksesser må ha unikhet I hvilken grad vil produktet være: Verdifull? Sjelden? Kostbar å imitere? God organi- sering? Konkurranse situasjon Inntjening Nei Ja __ Nei Ja __ Nei Ja Nei Ja Svak Som andre Foreløpig fordel Varige konk. fortrinn Ingen Normal Midlertidig Høy På lang sikt Høy

20 M/S Color Fantasy The world largest cruise ship with car decks Observation Lounge Spa & Fitness Center Tower Nightclub Fantasy Showlounge Color Conference Center Teens Plaza Sports & Burger Bar Aqualand Cosmopolitan Gourmet Oceanic A La Carte Tax Free Market Casino Grand Buffet Exhibition Center Reception Promenade Café Mama Bella Pizza Tapas Bar Donkey Pub Color Shop Fashion Boutique Perfume & Cosmetics Childrens Playroom Reception Fantasy Promenade Golf Simulator Opplevelsesøkonomi er verdiskaping basert på opplevelser, og der opplevelsens andel av og integrasjon i produktet kan variere

21 Color Line terminalen utgjør en viktig premiss for byutviklingen

22

23 Space Group Løsning mot dagens arealer Fremtidsrettet terminal Gode siktlinjer Strandpromenader Åpner for spennende byutvikling

24 M/S Color Fantasy – en industriell suksess Estimert forbruk i Norge NOK 583 mill. –Ca NOK 160 mill av forbruket skjer i Oslo. Den totale forbruksveksten i Norge fra 2004 som følge av Color Fantasy er nesten 40 prosent. –Utgjør i overkant av 1/5 av det tyske turistforbruket i Norge. Forutsetter vi at andre nasjonaliteter har samme forbruksmønster som tyskerne, blir det direkte totalforbruket ca NOK 900 mill i Kilde: Horwath Consulting

25 Fjordbyen som transformasjonsprosess Reiseliv er blant de næringer som øker mest Kultur og opplevelser blir avgjørende i den regionale konkurransen om turisme Å reise er en dannelsesprosess og en jakt på kultur og opplevelser som matcher din livsstil og dine idealer

26 Fremtidens reise er startet. Samordning og samarbeid er nøkkelbegreper.


Laste ned ppt "”Fremtidens sjøreise starter nå” Color Lines industrielle og organisatoriske grep Oslo 21. mars 2006 Helge Otto Mathisen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google