Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Berit Bratholm 21.09.04 BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Berit Bratholm 21.09.04 BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING."— Utskrift av presentasjonen:

1 Berit Bratholm 21.09.04 BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING

2 PROBLEMSTILLINGER FOR FORSØKET I FORPROSJEKT Gjøre forsøk med bruk av digitale mapper ved Ra ungdomsskole 10.-trinn og Granly skole i 5. og 6. klasse Hvordan arbeider og presenterer elever i prosjektarbeider i digitale formater?

3 FORSØKSSKOLENE: GRANLY OG RA Ra ungdomsskole Deltakere i prosjekt:10. trinn 50 elever- 5 lærere 22 grupper- 4 uker Tema: Det skapende menneske-L 97 Prosjektpres.flere dager Granly skole Deltakere i prosjekt: 5a og 5B, 6B 80 elever- 7 lærere 32 grupper - 2 uker Tema: Trafikk og sykkel Prosjektpres. 7.5.04

4 Granly Ra 1.LedelseRektor/IKT leder Rektor/Trinnleder 1.ArkitekturLukket Åpen 1.Elever, ferdighet IKT Variert, under opplæring De fleste behersket 1.Lærere, ferdighet IKT Variert, under opplæring De fleste behersket 1.Tilgang på pc’er og nettverk Datalabb, noen datamaskiner i klasserommene Fri tilgang for elever og lærere 1.Organisering av elevene Klasser, ordinær Trinn, kjernegrupper, kjernelærer 1.Faglig innholdNorsk, Namisa Valgfritt 1.TidUke 18 og 19 Uke 9-13 1.ØkonomiEkstra tilskudd Ingen tilskudd 1.HøgskolenKurs, veiledning 1.Resultat Samarbeidslæring Digitale mapper Læring med IKT Elever opplever samarbeidslæring Alle elever oppretter digitale mapper Alle elever utarbeider digitale presentasjoner i Classfronter Lærere rapporterer om høyt læringsutbytte blant svake elever Elever opplever samarbeidslæring En del elever oppretter digitale mapper Halvparten av elevene utarbeider digitale presentasjoner i Classfronter

5 GranlyRa Elever8050 Elevgrupper3322 Lærere75 TemaTrafikk og sykkel Det skapende menneske Varighet2 uker4 uker Digitale mapper AlleCa halvparten Presentasjon7.mai 2004 Flere dager i april RESULTAT ETTER FORSØK

6 1. RESULTATER – Læringsfellesskap Elise Marie: ”Det har vært godt samarbeid i gruppen, veldig gøy.” Mads: ”Alle har fått sitt arbeid inn i prosjektet” Camilla: ”Det har vært fint å jobbe sammen med andre”. Anders: ”Gøy å samarbeide; vi får gjort mye mer og blir raskere ferdig når vi jobber sammen”.

7 2.Læring med IKT Hanna: ”Det var gøy å arbeide i prosjekt, søkte faktakunnskap på Internett- på adressen veivesenet.no” Helge: ”Alle presentasjonene er forskjellige mht utvalg av stoff, innhold og bilder””Alle presentasjonene er forskjellige mht utvalg av stoff, innhold og bilder” Petter: ”Jeg liker bedre å skrive på tastatur enn for hånd” Lovise: ”Det er morsomt å samarbeide og jobbe med noe nytt”

8 3.ARBEID MED DIGITALE MAPPER Hillevi: ”Dette er det morsomste jeg noen gang har gjort!” Knut: ”Det har vært kjempegøy og lærerrikt”. Amra, Knut og Henriette: ”Vi syntes plutselig det var gøy med skolearbeid. Har vært hjemme hos hverandre, blitt bedre kjent og jobbet med dataen der”.Amra, Knut og Henriette Jan-Arve: ”Jeg har holdt foredrag om mitt arbeid for 8- trinn”.”Jeg har holdt foredrag om mitt arbeid for 8- trinn”.

9 G ranly skole: ”IKT er et verdifullt verktøy for å bedre kvaliteten i opplæringen ”: Helt uenig 0(0%) Delvis uenig 0(0%) Usikker 1(5%) Delvis enig 10(50%) Helt enig 8(40%) Ikke besvart 1 (5%)

10 Ra: ”IKT er et verdifullt verktøy for å bedre kvaliteten i opplæringen ”: Helt uenig 0(0%) Delvis uenig 0(0%) Usikker 0(0%) Delvis enig 11(61.1%) Helt enig 7(38.9%) Ikke besvart 0 (0%)

11 FORSØKET VISER: Suksesskriterier Forutsetning: Forsøket ledes på skolen og forankres hos lærere. Vilje til samarbeid og ønske om endring. Læring i læringsfellesskap med digitale mapper gir nye og bedre vilkår for læring. Elever gis mulighet til, under veiledning av lærer og konstruere egen kunnskap Elever deltar aktivt i egen lærerprosess

12 ANBEFALINGER- Lærerkompetanse Kunnskap om digitale mapper og anvende digitale verktøy Utvide kunnskap om: 1. veiledning i praksis 2.veiledning i prosjektarbeid sammen med elever 3.veiledning i digitale verktøy sammen med elever som læringsressurs mht TPO

13 ANBEFALINGER- Læringsfellesskap for elever Opprette og anvende digitale mapper i hele utdanningsløpet Utvide forsøket til å omfatte hele skolen etter forprosjekt Høst 2004: Samarbeidslæring i digitale mapper mellom Ra ungdomsskole og Thor Heyerdahl vg.skole matte/spansk Undervisning med video på nett- individuelle opplæringsplaner


Laste ned ppt "Berit Bratholm 21.09.04 BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google