Presentasjon lastes. Vennligst vent

Liknende presentasjoner

Presentasjon om: "AUSTRALIA Reisebrev nr.4"— Utskrift av presentasjonen:

1 AUSTRALIA Reisebrev nr.4

2 SPRINGBREAK! 18.oktober 2005 Livstegn fra down under!
Hei gutter og jenter, venner og familie. Her kommer litt oppdateringer fra meg i Australia. Tiden siden sist reisebrev har vært preget av en to ukers lang ferie. Pottitferie eller høstferie kaller vi det hjemme. Her nærmer det seg derimot sommer og navnet er Springbreak! Vi dro avgårde en hel gjeng med fly fra Adelaide til Cairns en dag i midten av September; Nico fra Tyskland, Terkel fra Danmark, Aurelie og Guillaume fra Frankrike og Brit, Ida og Lars Marius fra nydelige Norge. I Cairns ble jeg med franskmennene på oppdagelsesferd i regnskogen. Vi badet i fossefall, så mange rare planter og trær, svømmende skillpadder og giftige slanger. Ellers fikk vi med oss en aldri så liten tur på byen og litt bading i lagunen før vi forlot Cairns og satte kursen videre nedover kysten av Queensland. Neste stopp var Townsville, en liten kystby rett inntil Great Barrier Reef. Herfra tok vi ferge ut til den lille tropiske ferieøya Magnetic Island hvor vi hadde booket bungalow på stranda. Magnetic Island har fått navnet sitt fra da Captain Cook kom til øya i ca Kompasset hans gikk Magnetic Island: Stranda utenfor bungalowen vi leide

3 spinnvilt, og dermed trodde han at øya var magnetisk
spinnvilt, og dermed trodde han at øya var magnetisk. Vi gikk spinnville av en helt annen grunn. Magnetic Island er rett og slett en paradisøy; perfekt for strandfester, avslappende dager i sola og som utgangspunkt for spennende utflukter er det et ideelt sted å starte ferien. Den lille øya huser en stor koalastamme og en flokk med wallabies, foruten emuer og andre eksotiske skapninger. En kveld bestemte vi oss også for å se hva havbunnen hadde å by på. Vi prøvde fiskelykken i håp om å dra opp noen store fargerike beist. Med en mislykket fisketur i Thailand i bakhodet hadde jeg ikke de altfor store forhåpningene, men selv om vi ikke dro opp de største og mest spennende skapningene fikk vi da i det minste fisk. Spennende fisk var det derimot nok av ved Great Barrier Reef. Vi sto tidlig opp en morgen og dro på dagstur med båt til et av verdens flotteste korallrev. Å snorkle blant Nemo og vennene hans var rett og slett en helt utrolig opplevelse. Vi tror til og med vi så en liten vennelig hai... Dagene på Magnetic Island gikk i en rasende fart. Foruten snorkling og strandliv leide vi en barbie-bil i plastikk og dro på en liten road trip. Heldigvis var det ikke så mye trafikk, for det å huske at man skal kjøre på venstre side av veien er ikke alltid like lett. En annen dag syklet vi til en mennesketom paradisstrand og tilbragte dagen med utsikt utover Stillehavet. Etter nesten en uke med morgenbading fra bungalowen, late stranddager og festing på vår nye favorittøy, var det tid for å pakke sakene og dra videre. Franskmennene dro sørover til Whitsundays, resten av skandinavene dro hjem mens jeg og Great Barrier Reef: Undervannskamera er moro. Snorkling: Gjengen klar for å hoppe uti. Broren til Nemo: Fargerikt fellesskap under vann.

4 Nico hoppet av bussen ved Mission Beach, et typisk backpackersted noen timer nord for Townsville. Her bodde vi på et hippie-hostell med hage rett inn i regnskogen, beliggenhet rett ved stranda og svømmebasseng ved kjøkkenbordet. Jo lenger nord i Queensland du kommer, jo mer tropisk er klimaet. Mission beach var ganske hett. Første kvelden bestemte vi oss for å dra på guidet krokodille-safari med båt i regnskogen. Krokodillene var ikke vonde å be, men mest skremmende var allikevel myggen som var blodtørste og store som hus. Neste dag dro vi ut til Dunk Island med båt. Så og si hele øya er dekket av regnskog, og med kritthvite strender og krystallklart vann var det artig å tilbringe en dag her. Vi klatret oss opp igjennom skogen over hengebroer og smale stier, til et utgkikkspunkt på øyas største fjell, og fikk med oss flott utsikt over Stillehavet før vi lekte Tarzan på vei ned igjen og spiste tidenes fiskemåltid til lunsj. Nå var det desverre også på tide for oss å dra hjem, og vi satte kursen mot Cairns og flyet tilbake til Adelaide. Vel tilbake i Sør-Australia ble det tid til litt fest og moro de siste dagene av ferien, før den harde studiehverdagen satte inn igjen. De siste dagene har det blitt en del skolearbeid. Skremmende å tenke på at eksamen er rett rundt hjørnet. Tiden her nede har gått utrolig fort. Nå har vi forresten booket ”sommerferie”, og er klare som egg til å oppleve New Zealand i begynnelsen av Desember. Barbie-bil: Denne leide vi på Magnetic Island På do-taket: En edderkopp.... Wallabies: Disse holdt til på parkeringsplassen.

5 No worries – Lars Marius
Planen er også en tur til Tasmania og Sydney, før turen går til Singapore og tilbake til Norge for pepperkakebaking og julefeiring. Håper på snø! Her nede har forresten kvikksølvet i gradestokken begynt å boble. I helgen var det stranda for alle penga. Fikk også med oss en stor temafest på lørdag. Med grilling (”barbie” som de kaller det her) i hagen og Australia som tema ble det en morsom kveld. Selv hadde jeg en boxershorts med det Australske flagget og storkoste meg med billig kartongvin og hyggelige folk. Nå er det tilbake til hverdagen og lesesalen, men planene for neste helg er allerede lagt. Foruten en kajakk-tur er det klart for aboriginer-party. Guillaume har bursdag og inviterer til stor fest. Da er det frem med skokremen og afroparykken! Stas.. No worries – Lars Marius Cairns: Den blå lagune Lars Marius Lauten, Flinders Housing Village Unit 66, GPO Box 2100 Adelaide, SA 5001 Australia Temafest: Australia! Meg, Violaine og Guillaume

6 SPRINGBREAK Mission Beach: Meg og Nico
I regnskogen: Guillaume, Aurelie og meg Magnetic Island: På stranden utenfor bungalowen Fossefall: Meg og Guillaume

Laste ned ppt "AUSTRALIA Reisebrev nr.4"