Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIne Markussen Endret for 9 år siden
1
IPR Intellectual Property Rights
2
Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam
3
Innhold Konkurransefortrinn Henning Hva bør beskyttes/ikke beskyttes Tom Beskyttelsesmetoder Pål Strategi og krenking Karl-Wilhelm
4
Konkurransefortrinn Hva er konkurransefortrinn? Fiskeoppdrettet. Styre markedet. Panasonic sin bildestabilisator. Andre eksempler: V stilen Innsidehandel Rune Skramstad Konkurransefortrinn varer kun til andre har dem….
5
Hva bør beskyttes? Produkter/innovasjoner som er: Økonomisk viktig for bedriften Strategisk viktig i forhold til marked og konkurrenter partnere og fremtidige muligheter/ønsker viktig i forhold til konkurranseevne på lang sikt
6
Hva bør ikke beskyttes! Teknologi som er interessant, men ikke økonomisk eller strategisk viktig Forbedringer av andres teknologi, som du ikke har rettigheter til. Teknologi i et nisjemarked, med mindre det er strategisk viktig Produkter osv som ikke gir noen økonomiske marginer.
7
Beskyttelsesmetoder Patentsøknad Varemerkesøknad Designsøknad Gode avtaler
8
Strategi Foretningsvirksomhet og beskyttelse i den retning Marked Konkurrenter Varighet og pris Ressurser
9
Krenking Undersøke Opprettholde Dårlig grunnlag Opponere Tenk lønnsomt Tvil
10
Takk for oss!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.