Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)

2 Teknologiendringer i bilindustriens ordreprosesser og effekter for leverandørene

3 Oppgavens formål Kartlegg endringer med hensyn til teknologiske løsninger for: Kartlegg endringer med hensyn til teknologiske løsninger for: Ordreprosessering av løpende kontrakter Ordreprosessering av løpende kontrakter Innhenting av tilbud i forbindelse med nye kontrakter Innhenting av tilbud i forbindelse med nye kontrakter Kartlegg hvilke konsekvenser dette vil få for HARA Kartlegg hvilke konsekvenser dette vil få for HARA

4 Mottak av planer hos HARA MetodeAntallProsentFaks27 39,7 % E-post3 4,4 % Brev2 2,2 % Deler nettverk 1 1,5 % EDI34 50 % Web-EDI1 1,5 % Manuell informasjonsstrøm

5 Electronic Data Interchange MPS Definisjon på EDI: EDI er strukturert og standardisert informasjon som sendes elektronisk mellom integrerte applikasjoner hos forretningsforbindelser uten menneskelig innblanding.

6 Electronic Data Interchange EDI gir rask og feilfri kommunikasjon, men... EDI gir rask og feilfri kommunikasjon, men... Det er høye kostnader forbundet med installasjon, drift og vedlikehold: Det er høye kostnader forbundet med installasjon, drift og vedlikehold: Installasjon kan koste så mye som NOK Installasjon kan koste så mye som NOK Mange ulike standarder og versjoner fører til høye driftskostnader. Mange ulike standarder og versjoner fører til høye driftskostnader. Bilindustrien ser nå ut til å samle seg om FN sin standard for datakommunikasjon; EDIFACT. Bilindustrien ser nå ut til å samle seg om FN sin standard for datakommunikasjon; EDIFACT.

7 Web-EDI OEM Leverandør

8 Web-EDI Fordeler: Lave installasjonskostnader for leverandøren. Trenger bare en nettleser. Eieren av systemet (OEM) merker ikke forskjell på om leverandøren benytter seg av web-EDI eller tradisjonell EDI. Ulemper: Fortsatt fare for tidsforsinkelser og feilpunching. Tungvindt for leverandøren dersom han bruker web- EDI til å kommunisere med mange kunder.

9 Covisint Etablert av Ford, General Motors og Daimler Chrysler i år Etablert av Ford, General Motors og Daimler Chrysler i år En videreutvikling av den tradisjonelle markedsplassen. En videreutvikling av den tradisjonelle markedsplassen. Treg start p.g.a. uvilje hos leverandørene. Treg start p.g.a. uvilje hos leverandørene. Mange nye tjenester har ført til økt bruk: Mange nye tjenester har ført til økt bruk: Antall aktive brukere steg fra til i løpet av år Antall aktive brukere steg fra til i løpet av år Viktige elementer i Ford og GM sine nye strategier for e-handel. Viktige elementer i Ford og GM sine nye strategier for e-handel.

10 Generelle utviklingstrekk innen bilindustrien Økt fokus på modulleveranser og sekvensielle leveringer. Økt fokus på modulleveranser og sekvensielle leveringer. Tøffere krav til leveringstider og leveringspresisjon Tøffere krav til leveringstider og leveringspresisjon OEM fokuserer hovedsakelig på first tier og transportør – ikke spesielt opptatt av SCM. OEM fokuserer hovedsakelig på first tier og transportør – ikke spesielt opptatt av SCM.

11 Konsekvenser for HARA Andelen relasjoner der HARA opptrer som second tier vil mest sannsynlig øke: Andelen relasjoner der HARA opptrer som second tier vil mest sannsynlig øke: HARAs produkter monteres allerede i dag inn i større moduler. HARAs produkter monteres allerede i dag inn i større moduler. Økt etterspørsel etter komplette støtfangersystemer. Økt etterspørsel etter komplette støtfangersystemer. Mister kontakten med OEM i forbindelse med ordreprosessering av løpende kontrakter, men… Mister kontakten med OEM i forbindelse med ordreprosessering av løpende kontrakter, men… Kan fortsatt regne med å kommunisere direkte med OEM under produktutviklingsfasen. Kan fortsatt regne med å kommunisere direkte med OEM under produktutviklingsfasen.

12 Takk for oppmerksomheten! Espen Rønningsland Tlf:


Laste ned ppt "Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google