Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konkurransekraft på heimebane. Strategivalg i 1991 Ekornes hadde tilgjengelig: -Medarbeidere -Kompetanse -Produksjonsanlegg -Produkt -Markedsapparat.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konkurransekraft på heimebane. Strategivalg i 1991 Ekornes hadde tilgjengelig: -Medarbeidere -Kompetanse -Produksjonsanlegg -Produkt -Markedsapparat."— Utskrift av presentasjonen:

1 Konkurransekraft på heimebane

2

3 Strategivalg i 1991 Ekornes hadde tilgjengelig: -Medarbeidere -Kompetanse -Produksjonsanlegg -Produkt -Markedsapparat -Merkenavn

4 Omsetning (million NOK)

5 Resultatutvikling

6 Produksjon Filosofi Inv. Teknologi Kultur Organisering / Ledelse Markedskonsept Produkter

7 Produksjonsstrategi Produktkonseptene skal bygge på standardiserte prosesser, enkelt- produkter og komponenter. Produksjonsmessig skal det legges opp til store volumer av hver komponent, noe som skal danne grunnlag for lave kostnader pr. enhet. Konkurransedyktige leveringstider, leveringspresisjon og feilfrie produkter er viktige markedsstrategiske element der fabrikkene har et primæransvar.

8 Produksjonsstrategi Den daglige produksjon skal være basert på følgende prinsipper:  Operatørene skal om mulig gis anledning til å påvirke planlegging og prioritering knyttet til den løpende produksjonsprosessen.  Det stilles krav til hver produksjonsenhet om å etablere mål for daglig produksjon (ant. enheter),leveringspresisjon (%) og leveringstid (ant. dager).  Kontinuerlig forbedring skal organiseres med basis i avdelingsutvalg, fabrikkutvalg eller lignende. Dette endrer ikke ledelsens ansvar for forbedringsarbeid.

9 Produksjonsstrategi Den daglige produksjon skal være basert på følgende prinsipper:  Systemer for opplæring av medarbeidere skal videreutvikles for å oppnå økt fleksibilitet og produktivitet I produksjonen. Det erkjennes at kunnskap må  fornyes kontinuerlig for å utnytte datasystemer og komplisert teknisk utstyr.  Alle operasjoner skal være tidsatt (tidsstuderte). Lønnssystemer skal være knyttet til produktivitetsutvikling, målt i forhold til disse “standardtidene”. Standardtidene skal for øvrig benyttes til kalkyler og planlegging.

10

11 VISJON Ekornes skal være en av de mest attraktive merkevareleverandørene i verden av møbler til hjemmeinnredning. VERDIER Ekornes skal: Forbindes med redelighet, troverdighet og konsistens overfor kunder, leverandører, aksjonærer og medarbeidere

12

13 Ekornes ® markedskonsept er solid forankret i selskapets ”Mål og verdier”. Dette sikrer en optimal koordinering mellom markedsstrategi og markedskonsept, produksjonsstrategi, produktutvikling og andre strategisk viktige områder.

14 Ekornes markedskonsept er basert på et helhetlig ”total produktkonsept” der mange elementer kompleterer hverandre. 1.Kjerneprodukt – en stol, en sofa eller en madrass 2.Det fysiske produkt – alle differensierende produktfordeler som er bygget inn i produktet. 3.Det utvidede totalprodukt – alle omliggende element som oppleves av forhandler eller konsument.

15 Bevisst merkevarebygging både nasjonalt og internasjonalt. Ekornes ® har de tre mest kjente merkene i norsk møbelbransje. Stressless ® er blant de mest kjente møbelmerkene i flere europeiske land. Denne kjennskapen er sterkt økende. Core brand identity ”Comfort, function and design features”

16 Ekornes ® design manual (106 sider) spesifiserer hvordan markedsføring skal utformes for å sikre konsistent kommunikasjon og profil verden over.

17 Ekornes ® har fokus på presentasjon og kommunikasjon i butikk. Dette for å sikre at kommunikasjon om differensierende produktfordeler når helt fram til konsument på en korrekt og attraktiv måte. Stressless ® Studio Svane ® Studio

18 Ekornes- konsernet

19 J.E. Ekornes AS Stressless ® Ansatte: 630 Avd. Vestlandske Stressless ® Ansatte: 180 Ekornes Fetsund AS Svane ® Ansatte: 160

20 Ekornes Stranda Ekornes ® Collection sofa Ansatte: 80 Ekornes Hareid Ekornes ® Collection sofa Ansatte: 100 Ekornes Grodås Trekomponenter Ansatte: 80 Ekornes Møbler AS

21 Ekornes i tall 2001 Omsetning. NOK (1535,9 mill) 1709,8 mill Resultat NOK(290,3 mill) 316,3 mill Omsetning pr. marked: Norge(430 mill)(28,0%)25,5% Sverige, Danmark, Finnland (12,5%)10,0% Sentral-Europa (11,0%)14,5% Sør-Europa(14,5%)16,0% UK (8,5%)10,5% USA(21,5%)19,5% Asia (4,0%) 4,0% Antall ansatte: (1323) 1340

22 Produktområder 2001 Stressless ® Madrass Sofa Annet 71,0% 11,5% 13,0% 4,5%

23

24 Ekornes ® arbeider etter en selektiv distribusjonsstrategi. Hver forhandler får et selektivt distrikt å fokusere på. Dette gir Ekornes ® få men gode forhandlere som det kan jobbes tett med, og det gir forhandlerne incitament til å investere lokalt i markedsføring og prioritere Ekornes ®. Det benyttes avansert dataverktøy for å beregne geografisk område for hver forhandler og dette området’s omsetningspotensiale. Selektiv distribusjonsstrategi


Laste ned ppt "Konkurransekraft på heimebane. Strategivalg i 1991 Ekornes hadde tilgjengelig: -Medarbeidere -Kompetanse -Produksjonsanlegg -Produkt -Markedsapparat."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google