Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Figgjo hotellporselen mellom marked og laboratorium Kjetil Fallan Institutt for byggekunst, form og farge ntnu.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Figgjo hotellporselen mellom marked og laboratorium Kjetil Fallan Institutt for byggekunst, form og farge ntnu."— Utskrift av presentasjonen:

1 Figgjo hotellporselen mellom marked og laboratorium Kjetil Fallan Institutt for byggekunst, form og farge ntnu

2 Figgjo i dag

3 Begynnelsen: keramikkverksted

4 Vekstgrunnlaget: fajansefabrikk

5 Det store spranget: profesjonelt vitroporselen

6 Fra husmoren til husøkonomen

7 Moralsk materie og vitenskapelige visjoner “Servisene på hotell- og storkjøkken skal kunne tåle harde påkjenninger. Det arbeides fort og effektivt – knubb og slag kan ikke unngås. Etter års intenst arbeide i vårt laboratorium kan endelig laboratoriesjefen, siviling. Arne Harris Johannessen, stille en spesialmasse for hotellporselen til rådighet for vår produksjon. Prøvene i slagstyrkeapparatet forteller oss at Figgjo hotellporselen har større slagstyrke enn vanlig kontinentalporselen.”

8 Form, funksjon, fiksjon

9 Manufaktur & skreddersøm

10 Trender temmer teknologi “Skyberg er en travel yrkeskvinne. Hun har nettopp kommet tilbake fra en tur til Italia, og vil servere noe eksklusivt og distingvert til sine gjester. Å bruke pizza i en tilsvarende situasjon i dag er utenkelig for middelklassen. Pizza var med andre ord en ny trend i den norske middelklassens fest- og restaurantkultur i 1960-årene, en moderne hit i gastronomien. Rundt 1970 serverte middelklassefolk pizza til sine gjester… [G]od smak er et klasseorientert og historisk relativt fenomen. Pizza har forandret status fra å være en distingvert rett til å bli et skjellsord for den samme gruppen – og har samtidig blitt usunn mat.” -Runar Døving (2003) “- laget spesielt for det moderne miljø innen hotell, restaurant, kafeteria og det private hjem. Store fargeflater i gult og hvitt gir anledning til dristige fargekombinasjoner.“

11 Trender temmer teknologi

12 Design og markedsstrategi “Enkelt og praktisk hotellservise. Bollesettet med ører har sitt gode formmessige utgangspunkt, men mangler en klar smahørighet [sic] med de øvrige deler. Når det gjelder den største kannen, virker formuttrykket ikke tilstrekkelig samarbeidet med de to minste utgaver. På grunn av sin dårlige samhørighet med resten av serien er produktene serveringsfat, skål –liten og stor, samt understell for fløtemugge og sukkerkopp utelatt fra bedømmelse.” -Juryuttalelse


Laste ned ppt "Figgjo hotellporselen mellom marked og laboratorium Kjetil Fallan Institutt for byggekunst, form og farge ntnu."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google