Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag Hva trenger vi Hvordan går du frem Hvorfor må vi gjøre det slik.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag Hva trenger vi Hvordan går du frem Hvorfor må vi gjøre det slik."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag Hva trenger vi Hvordan går du frem Hvorfor må vi gjøre det slik

2 2 For et utviklingsoppdrag trenger vi følgende Skjermbilde(r) –Disse må være presise og brukes som fasiter ved overlevering Beskrivende aksjonstabeller –Dette gir klare krav på funksjonalitet Se eksempler på neste 2 sider

3 3 Eksempel på et skjermbilde Skjermbilder og skisser må alltid godkjennes av kunden før man starter utviklingen. Alle endringer etterpå kan bety merarbeid, disse MÅ derfor være presise!

4 4 Eksempel på aksjonstabell

5 5 Hvordan går du frem? Bruk gjerne skjermbilder tatt fra andre systemer og rediger i f. eks. Photoshop, eller lag egne skjermbilder. Skriv aksjonstabeller for hver funksjon. Få med krav om valideringer (påkrevde felter etc) Send det på mail til oss!

6 6 Flere funksjoner? For hver funksjon (også kalt ”Use case”) sender du (minst) et skjermbilde og en aksjonstabell...

7 7 Hvorfor kan vi ikke gi ca. estimater? Ufullstendige spesifikasjoner kan bidra til feil prisestimat, og prisestimater brukes ofte til å klarere videre arbeid med et prosjekt. Et estimat kan derfor bidra til store avvik i fohold til kundens forventninger.

8 8 Forskning har vist......at i mislykkede IT prosjekter har kundene ofte urealistiske forventninger til IT prosjektene. - Kilde: Simula Research Labs 2004

9 9 Arbeidsfordelingen Ettersom du har kundedialogen må du derfor utarbeide spesifikasjonen og avklare detaljene med kunden. Kunden må alltid se og godkjenne spesifikasjonen før man starter med utviklingen!

10 10 Win – Win! Ved å jobbe strukturert og etter faglige metoder –Unngår man unødvendig risiko –Jobber man mer effektivt –Unngår man misforståelser En effektiv dialog bidrar til økt tilfredshet i alle ledd.


Laste ned ppt "1 Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag Hva trenger vi Hvordan går du frem Hvorfor må vi gjøre det slik."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google