Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”"— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Asgeir Ofstad

2 Tema Det å selv lære hvordan bruke IKT i norskfaget – heve min egen kompetanse Det å selv lære hvordan en kan bruke tekst som inspirasjon til en film ”Å se verden på nytt” – Sjklovskij Lage film med problemstillingen: ”Hva kan en lære om et barns virkelighet ut ifra novellen ”Bestefar er en stokk” ”.

3 Mål Lage outline ut ifra novellen Lage råfilm
Bruke teori om synsvinkel, tekst, overganger og lyd på en hensiktsmessig måte Lage et ferdig produkt

4 Hvorfor skal jeg lære dette?
IKT en naturlig del av skolehverdagen Gir et annet perspektiv på norskfaget En lærer skal virke som ”støttepillar” for elever i deres kompetanseutvikling (Vygotsky) Mye literatur blir filmatisert – ”klassikere” finnes både som skuespill og film En del av kunnskapsløfte (IKT i alle fag – møte den digitale framtiden)

5 Hvordan kan dette bli brukt i skolen?
Elevene kan: bruke en felles tekst som inspirasjon – oppleve hvordan synsvinkel og problemstilling gir ulikt resultat Elevene kan: oppleve hvordan en filmatisering kan øke forståelsen av en tekst Elevene kan: oppleve at tekster oppfattes og dermed videreføres på ulike måter til film Elevene kan: oppleve en økt motivasjon av det å gjøre noe ”annereldes” i norskfaget Elevene kan: oppleve økt ”fellesskaps” følelse av det å samarbeide på en annerledes arena - klassemiljø

6 Teori Læreplanen Kunnskapsløftet LK06
Engelstad, A. (1995). Den forføreriske filmen. Om bruk av film i norskfaget. Oslo: LNU/ Cappelen.


Laste ned ppt "IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google