Laste ned presentasjonen
PublisertTorild Jakobsen Endret for 9 år siden
1
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Asgeir Ofstad
2
Tema Det å selv lære hvordan bruke IKT i norskfaget – heve min egen kompetanse Det å selv lære hvordan en kan bruke tekst som inspirasjon til en film ”Å se verden på nytt” – Sjklovskij Lage film med problemstillingen: ”Hva kan en lære om et barns virkelighet ut ifra novellen ”Bestefar er en stokk” ”.
3
Mål Lage outline ut ifra novellen Lage råfilm
Bruke teori om synsvinkel, tekst, overganger og lyd på en hensiktsmessig måte Lage et ferdig produkt
4
Hvorfor skal jeg lære dette?
IKT en naturlig del av skolehverdagen Gir et annet perspektiv på norskfaget En lærer skal virke som ”støttepillar” for elever i deres kompetanseutvikling (Vygotsky) Mye literatur blir filmatisert – ”klassikere” finnes både som skuespill og film En del av kunnskapsløfte (IKT i alle fag – møte den digitale framtiden)
5
Hvordan kan dette bli brukt i skolen?
Elevene kan: bruke en felles tekst som inspirasjon – oppleve hvordan synsvinkel og problemstilling gir ulikt resultat Elevene kan: oppleve hvordan en filmatisering kan øke forståelsen av en tekst Elevene kan: oppleve at tekster oppfattes og dermed videreføres på ulike måter til film Elevene kan: oppleve en økt motivasjon av det å gjøre noe ”annereldes” i norskfaget Elevene kan: oppleve økt ”fellesskaps” følelse av det å samarbeide på en annerledes arena - klassemiljø
6
Teori Læreplanen Kunnskapsløftet LK06
Engelstad, A. (1995). Den forføreriske filmen. Om bruk av film i norskfaget. Oslo: LNU/ Cappelen.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.