Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HUNDREÅRSDEBATTEN – Norsk identitet og fremtidige utfordringer Jan Erik Raanes, adm. direktør Hundreårsmarkeringen Norge 2005 Det Norske Teatret, 21. september.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HUNDREÅRSDEBATTEN – Norsk identitet og fremtidige utfordringer Jan Erik Raanes, adm. direktør Hundreårsmarkeringen Norge 2005 Det Norske Teatret, 21. september."— Utskrift av presentasjonen:

1 HUNDREÅRSDEBATTEN – Norsk identitet og fremtidige utfordringer Jan Erik Raanes, adm. direktør Hundreårsmarkeringen Norge 2005 Det Norske Teatret, 21. september 2004

2 Agenda Innledning – Hundreårsmarkeringen Om Hundreårsdebatten Resultater europeisk befolkningsundersøkelse Minipaneldebatt

3 Om Norge 2005 Midlertidig selskap eid av KKD Koordinerer Hundreårsmarkeringen i 2005 Programmet for Hundreårsmarkeringen skal være folkelig og inkluderende samtidig som det skal reflektere utviklingen av det moderne, sammensatte Norge - veien hit og veiene framover.

4 ”VERDENSBORGER I 100 ÅR” Hundreårsmarkeringens formål er å utvide perspektivet på vårt lands historie, verdier og fremtidsmuligheter, slik at vi ser mer av Norge som verdensborger

5 ”HUNDREÅRSDEBATTEN” IDENTITETS- OG FREMTIDSDEBATT

6 FØRSTE AKT: Sept. 04 OMVERDENENS SYN PÅ NORGE Undersøkelser Debatt Åpen deltakelse ANDRE AKT: Jan./Feb. 05 DET MODERNE NORGE – NORSK IDENTITET Undersøkelser Debatt Åpen deltakelse TREDJE AKT: April 05 TEMADEBATTER 3-4 utvalgte temaer Debatt Åpen deltakelse

7 EUROPEISK BEFOLKNINGS- UNDERSØKELSE Omverdenens syn på Norge

8 Om befolkningsundersøkelsen Alle har svart JA på utsillingsspørsmål om hvorvidt de hadde noen kunnskap om/kjennskap til Norge.

9 TO HOVEDSPØRSMÅL 1.UHJULPET – Hvilke positive og negative assosiasjoner har du med Norge? 2.HJULPEN – Ti utsagn om Norge på en skala fra 0 (kjennetegner ikke Norge), 5 (nøytral) og 10 (kjennetegner Norge)

10 Oppsummert – uhjulpet positiv Nesten halvparten (44%) av respondene forbinder Norge med “magnificent mountains and fjords”. Høyest i Tyskland. (66%) Stor spredning på andre positive assosiasjoner, men noen tydelige; “the nation’s friendliness and openness” (8%) og “the nation’s wealth from oil and fish” (8%). Hver femte person (18%) i Polen fokuserte på velstanden. Noen kategorier får ingen respons, inkludert “a nation that shares its resources” (0%), “a nation with a high degree of integrity” (0%), “a nation with focus on humanitarian activity/operations” (0%) og “a trustworthy nation (0%)

11 Oppsummert – uhjulpet negativ En av fem (19%) assosierer høye priser som det mest negative. Størst respons i våre naboland Sverige (43%) og Danmark (34%). På en god andreplass (7%) kommer “cold and closed nation”, særlig i Italia (48%), Tyskland (17%) og Frankrike (16%). Av andre negative assosiasjoner kommer Norges engasjement i hval og sel, særlig i Sverige, Italia, Tyskland og Frankrike høyt opp.

12 UTSAGN OM NORGE

13 For each of the following characteristics, please tell me how well you think it describes Norway as a nation. (Using a scale from zero to 10 - where zero means you think the characteristic does not describe Norway well at all and 0 means you think it describes Norway very well) (Mean Scores) TotalSwedenDenmarkGermanyGreat Britain FranceSpainItalyPoland A nation rich in resources such as coastal, fish and marine resources A nation with a very well educated population and a high degree of new technology and innovation A nation of friendly and open people A nation with a liberal and socially relaxed culture A nation dominated by egalitarian and democratic values A nation with international focus on humanitarian activity/peace operations A nation with strict moral and social codes A rich nation that does not share its resources A nation of cold and intolerant people A nation dominated by egoism and selfishness utsagn om Norge

14 Det andre hovedspørsmålet i undersøkelsen ga følgende rangering av svarene på følgende positive utsagn om Norge: 1.“A nation rich in resources, such as coastal, fish and marine resources” 2.“A nation with a very well educated population" 3.“A nation with friendly and open people" 4.“A nation with as liberal and socially relaxed culture" 5.“A nation dominated by egalitarian and democratic values" 6.”A nation with focus on humanitarian activity/peace operations”

15 Hovedfunn På fri/uhjulpen assosiasjon er det ingen i de åtte landene som forbinder Norge med humanitær- og fredsinnsatsen. Når man ber europeere ta stilling til 10 ulike utsagn som de mener beskriver Norge godt, kommer "a nation with focus on humanitarian activity/peace operations” aller sist av de positive utsagnene, med en karaktergivning som er nærmest nøytral.

16 KJØR DEBATT


Laste ned ppt "HUNDREÅRSDEBATTEN – Norsk identitet og fremtidige utfordringer Jan Erik Raanes, adm. direktør Hundreårsmarkeringen Norge 2005 Det Norske Teatret, 21. september."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google