Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAron Hoff Endret for 9 år siden
1
1 Kompetanseutvikling i skolen generelt: Bjørnsrund, H., Monsen, L. og Overland, B. (red.) (2006): Utdanning for utvikling av skolen –Skoleledelse –Skoleadministrasjon –Skoleutvikling –Personalutvikling –Aksjonslæring –Læreplanen
2
2 Elevvurdering – kompetanse og kapasitet? –Grunnskolen: Finne løsninger ved den aktuelle skolen som er knyttet til ledelse, tolkningsfellesskap, skolekulturer. I mange kommuner er den skolefaglige ledelsen nedbemannet. –Videregående skole: Tilsvarende som for grunnskolen, men kompleksiteten i vgs. tilsier en sterkere differensiering i forhold til avdelinger, faggrupper, seksjoner. –Lærerens faglige kompetanse, læreplanforståelse, kjennetegn, lærernes forståelse av egen vurderingskompetanse.
3
3 Elevvurdering – kompetanse og kapasitet? –Skoleledelsen/-eierne må ha et vedvarende trykk ved den enkelte skole – dette er skoleeiers ansvar. Bygge inn en kompetanse og kapasitet i skoleledelse. –Utdanningsinstitusjonene bør opptre ”desentralisert” og bidra til utvikling i praksisfeltet, komme i inngrep i forhold til skolens ledelse og lærere (ressurskrevende). –Utdanningsinstitusjonene har få som kan ”språket” i forhold til ”praksisfeltet”.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.