Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Nasjonal Booking Switch - Status November 2009.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Nasjonal Booking Switch - Status November 2009."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Nasjonal Booking Switch - Status November 2009

2 2 NBS’ største innledende utfordring Regelmotoren som tar høyde for alle Interessenter og Funksjonalitetsområder

3 3 Eksempler på delprosjekter Skisse 1 til Brukergrensesnitt Best Practice studie blant ”konkurrentene” Scenario utarbeidelse (bruker scenarioer) Beslutte hvilke Regler som skal gjelde/implementeres i Fase 1|/Fase 2 Planleggingsarbeide og avtaleinngåelse med VisitNorway Definere/forhandle frem konnektoravtalene Kravspesifikasjon for integrasjonen NBS/VisitNorway Ytterligere markedsundersøkelse på VisitNorway i januar/februar Definere innholdsbehov og planlegge innholdsprosjekt Forretningsplan utarbeidelse Gjennomføre innholdsprosjekt Definere kvalitetskrav /prosedyrer Definere statistikk-/rapporteringsbehov til de ulike interessentene + Utviklingen

4 4 VisitNorway/NBS - Hvor skal ansvaret for innholdet ligge? www.visitnorway.com/en/NBS/Accomodation/ Hotels/Oslo/Availability/?xs............ Annonser Info/etc ?? ? ?? ? Annonser Info/etc ? Nasjonal Travel Switch VisitNorway VisitNorway artikkel/infoside NBS – søkeresultat hotell NBS – handlekurv www.visitnorway.com/en/Articles/ Theme/Where-to-stay/Hotels/

5 5 Kravspesifikasjon VisitNorway – Søkemuligheter og søkeresultater Søkeresultatene skal være relevant og kunne tilbys/vises integrert med –Destinasjonssider –Aktivitetssider –Produktoversikten –Kampanjer –Produktsider Eksempelvis betyr dette at –når turisten står på siden for Ålesund (http://www.visitnorway.com/en/Stories/Norway/Fjord-Norway/Alesund- Sunnmore/) så skal det her først vises produkter fra Ålesund og Sunnmøre dersom dette finnes.http://www.visitnorway.com/en/Stories/Norway/Fjord-Norway/Alesund- Sunnmore/ –om kunden står på side for overnatting i Ålesund (http://www.visitnorway.com/en/Articles/Norway/Fjord-Norway/Alesund-and- Sunnmore/Where-to-stay-in-Alesund-and-Sunnmore/) eller Ting å gjøre i Ålesund (http://www.visitnorway.com/en/Articles/Norway/Fjord- Norway/Alesund-and-Sunnmore/What-to-do-in-Alesund-and-Sunnmore/) skal han få valg mellom bookbare produkter i Ålesund og ikke i Lillestrøm.http://www.visitnorway.com/en/Articles/Norway/Fjord-Norway/Alesund-and- Sunnmore/Where-to-stay-in-Alesund-and-Sunnmore/http://www.visitnorway.com/en/Articles/Norway/Fjord- Norway/Alesund-and-Sunnmore/What-to-do-in-Alesund-and-Sunnmore/

6 6 Kravspesifikasjon VisitNorway – Produktside funksjonalitet På selve produktsiden (eksempel: http://www.visitnorway.com/no/Product/?pid=62969) skal følgende data være tilgjengelig når siden lastes::http://www.visitnorway.com/no/Product/?pid=62969 –tilgjengelighetskalender (30 neste dager) –lavpriskalender (best buy neste 6/12 mnd) –prisinformasjon (overskuelig fremtid) –antall senger / rom / fasiliteter –spesielle tilbud –knapp til booking / legg i handlekurv Med hensyn til produkter i kategorien for transport så flytter vi brukeren over til Nasjonal booking så fort som mulig, med unntak av informasjon om flighter, reisetider og enkelte kampanjer Informasjon, regler for bestilling, vilkår etc må ligge hos nasjonal booking men må kunne hentes inn på visitnorway.

7 7 En bra start............................

8 8 Best practice – Hva gjør ”konkurrentene”? Hvem skal vi la oss inspirere av? –Nasjonale og regionale turistportaler www.visitoslo.no www.visitcopenhagen.dk www.visitsweden.com www.goteborg.com www.en.lyon-france.com –Charteroperatører www.apollo.no www.ving.no www.startour.no –Nasjonale aktører www.finn.no www.travellink.no –Reiseplanleggere/bestillingsplanleggere................................ –Internasjonale hotellbooking/transportbooking portaler www.expedia.com www.travelocity.com www.opodo.co.uk www.e-bookers.com www.lastminute.com www.travel.com www.hotels.com www.britishairways.com www.ryanair.co.uk www.norwegian.no www.db.de

9 9 Prosess for å evaluere og hente det ”lille ekstra” fra Best Practice nettstedene –Studer følgende elementer på Best practice nettstedene Oppbygging og plassering av søkefelt på portaler Søk –Valgmuligheter –Presentasjon Produktpresentasjon –Kartløsning –Produktinfo Reiseplanlegger/Bestillingsplanlegger Tilbudskalender/Lavpriskalender Handlekurv/Booking Tilleggssalg Bekreftelser/annen e-mail kommunikasjon Bruk av Service Center SEO –Analyse og listing/prioritering av gode ideer

10 10 Best practice eksempel - Produktinfo på Expedia

11 11 Best practice eksempel - Søkebilde på Expedia

12 12 Best practice eksempel – Søkeresultat på Hotels.com

13 13 Best practice eksempel – Kartløsning på Hotels.com

14 14 Andre avklaringspunkter Skal det være destinasjonsorientert eller en mer kundeorientert model ? –Med kundeorientert menes å presentere søkeresultat uavhengig av destinasjonsgrenser – f.eks. innenfor 20km fra bysentrum eller 5 km fra flyplass Hvilke kriterier for prioritering i søkeresultat bør vurderes for Fase 1/Fase 2? Random innenfor by/område, pris, alfabetisk, kjede, stjerne kategori, avstand fra byens senterpunkt/flyplass/landemerke (f.eks. Rådhus, Holmenkollen Ski Jump), etc Hvordan kan en evt. Reiseplanlegger/Bestillingsplanlegger fungere? Eierskap til registrerte brukere/bestillere (databaseeierskap og bruksretter) Mersalg Newsletter Språkambisjon Fase 1/Fase 2

15 15 ”Bookbar” er ikke godt nok......................

16 16 Løsning/regelmotor må ta høyde for inntektsmuligheter for National Booking Switch Transaksjonsgebyr for leverandør – fra produkteiere Provisjon – fra produkteiere Klikkannonse inntekter i booking bilder. For annonsører –Google AdSense –Banner annonse salg Bestillingsgebyr – for bestillere Avbestillingsbeskyttelse – for bestillere Service avgifter – for bestillere Endrings-/avbookingsgebyr – for bestillere


Laste ned ppt "1 Nasjonal Booking Switch - Status November 2009."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google