Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem. 03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem. 03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem

2 03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon –Under Dusken –Studentradio’n –StudentTV’en Utfordringer for selskapet

3 03.06.2005Bjørn Johan Bye3 Selskapets formål Mediastud skal gi studenter i Trondheim et bredt tilbud av medier drevet av studenter; blant annet nærradioen Studentradio’n, tidsskriftet ”Studentersamfundet prenta blad Under Dusken”, TV- og filmproduksjon i StudentTV’en og webmedier.

4 03.06.2005Bjørn Johan Bye4 Selskapets organisering Aksjeselskap (Kapital 120.000 NOK) Eies av Studentersamfundet i Trondheim (50%) og Studentsamskipnaden i Trondheim (50%) Selskapets eiere har en aksjonæravtale hvor partene forplikter seg til å yte 843.000 NOK i året (40/60 fordeling).

5 03.06.2005Bjørn Johan Bye5 Selskapets organisering Selskapet har 4 produksjonsenheter med omtrent 120-150 medarbeidere. Under Dusken (60), Studentradion (40), StudentTV’en (40) og STV Prosjektor (9). Lederne av Under Dusken og Studentradio’n velges av Storsalen.

6 03.06.2005Bjørn Johan Bye6

7 03.06.2005Bjørn Johan Bye7

8 03.06.2005Bjørn Johan Bye8

9 03.06.2005Bjørn Johan Bye9

10 03.06.2005Bjørn Johan Bye10

11 03.06.2005Bjørn Johan Bye11 Økonomi Sterk finansiell stilling. Egenkapitaldekning på 80 %. Lave og variable driftsmarginer. Svært avhengig av utviklingen i annonsemarkedet. Høye faste kostnader versus variable. Høye kapitalkostnader og avskrivinger. Svært ujevn fordeling av inntekter mellom enhetene.

12 03.06.2005Bjørn Johan Bye12

13 03.06.2005Bjørn Johan Bye13

14 03.06.2005Bjørn Johan Bye14

15 03.06.2005Bjørn Johan Bye15

16 03.06.2005Bjørn Johan Bye16 Under Dusken 70 % av studentene leser hvert eller annethvert nummer av Under Dusken. Enestående markedsposisjon blant studentene i Trondheim. Antallet lesere synker: –I alderen 16-24 år leser 39 % ingen aviser, 37 % 1 avis. Synkende trend. –64 % leser papiravisene på nettet hver dag.

17 03.06.2005Bjørn Johan Bye17 Under Dusken Mangel på tid til å lese Under Dusken kan ses på som at den ikke prioriteres som nyhetskilde. Mangler ”må ha” informasjon i enkelt format.

18 03.06.2005Bjørn Johan Bye18

19 03.06.2005Bjørn Johan Bye19

20 03.06.2005Bjørn Johan Bye20

21 03.06.2005Bjørn Johan Bye21

22 03.06.2005Bjørn Johan Bye22

23 03.06.2005Bjørn Johan Bye23 Studentradio’n Svak markedsposisjon. 5.2 % hører på Studentradio’n 1-2 dager i uka eller mer. Ugunstig sendetid. Kun 26 % av studentene hører på radio 20.00-02.00. Manglende oppfatning/profil. Distribusjon er kanalens fremste problem. Kanallojalitet vanskeliggjør rekruttering.

24 03.06.2005Bjørn Johan Bye24

25 03.06.2005Bjørn Johan Bye25

26 03.06.2005Bjørn Johan Bye26

27 03.06.2005Bjørn Johan Bye27

28 03.06.2005Bjørn Johan Bye28

29 03.06.2005Bjørn Johan Bye29 StudentTV Kostnadskrevende innholdsproduksjon. Lav produksjon medfører lite sendetid. Marked med ekstremt hard konkurranse. Vanskelig sendetidspunkt. (Søndag 23.15) Dårlig profil blant potensielle seere.

30 03.06.2005Bjørn Johan Bye30

31 03.06.2005Bjørn Johan Bye31 Analyseområder Markedsposisjonering Finansiell stabilitet Organisasjonsutvikling Satsing på teknologi/logistikk

32 03.06.2005Bjørn Johan Bye32 Markedsposisjonering? Er fallet i radiolytting en trend? –Færre og færre unge generelt hører på radio (47 %) –Høyt utdannede bruker mindre tid på radio enn andre. –Ipod erstatter musikk-kanalene? Tabloid eller magasin? –Billigere å trykke, enklere å lese. –Virkningsløst: nyhetslesing skjer på internett? Kanalbygging –24-7 sending. ”Svisj”-programmer. –Interaktiv TV/radio/avis.

33 03.06.2005Bjørn Johan Bye33 Finansiell stabilitet Bør inntektsgrunnlaget utvides? –Annonseinntekter i radio og TV? –Støtte fra utdanningsinstitusjonene for formidlingsreportasjer? Strengere kostnadskontroll –Nytt økonomisystem? –Remittering?

34 03.06.2005Bjørn Johan Bye34 Organisasjonsutvikling Er oppgavene optimalt fordelt? –Felles annonseenhet? –Felles økonomi- og IT-enhet? Har vi den kompetanse som trengs? –Rekrutterer vi de riktige medarbeidere? –Hvordan utvikler vi nye medarbeidere? –Strukturert opplæring. Content-crossover? –Kan produsert innhold benyttes i flere kanaler samtidig?

35 03.06.2005Bjørn Johan Bye35 Teknologi/logistikk Økende internettbruk. –Vil utbyggingen av bredbånd forplante seg til at internett brukes til å se TV/høre radio? (DAB) –Utvikling av selskapets internettsider for å takle enklere oppdatering og brukervennlighet Nye distribusjonskanaler. –SiTs kabelnett (radio, tv) –Under Dusken på døra (studentbyene) –Mobiltelefoner (primært radio)


Laste ned ppt "MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem. 03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google