Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem. 03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem. 03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem

2 Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon –Under Dusken –Studentradio’n –StudentTV’en Utfordringer for selskapet

3 Bjørn Johan Bye3 Selskapets formål Mediastud skal gi studenter i Trondheim et bredt tilbud av medier drevet av studenter; blant annet nærradioen Studentradio’n, tidsskriftet ”Studentersamfundet prenta blad Under Dusken”, TV- og filmproduksjon i StudentTV’en og webmedier.

4 Bjørn Johan Bye4 Selskapets organisering Aksjeselskap (Kapital NOK) Eies av Studentersamfundet i Trondheim (50%) og Studentsamskipnaden i Trondheim (50%) Selskapets eiere har en aksjonæravtale hvor partene forplikter seg til å yte NOK i året (40/60 fordeling).

5 Bjørn Johan Bye5 Selskapets organisering Selskapet har 4 produksjonsenheter med omtrent medarbeidere. Under Dusken (60), Studentradion (40), StudentTV’en (40) og STV Prosjektor (9). Lederne av Under Dusken og Studentradio’n velges av Storsalen.

6 Bjørn Johan Bye6

7 Bjørn Johan Bye7

8 Bjørn Johan Bye8

9 Bjørn Johan Bye9

10 Bjørn Johan Bye10

11 Bjørn Johan Bye11 Økonomi Sterk finansiell stilling. Egenkapitaldekning på 80 %. Lave og variable driftsmarginer. Svært avhengig av utviklingen i annonsemarkedet. Høye faste kostnader versus variable. Høye kapitalkostnader og avskrivinger. Svært ujevn fordeling av inntekter mellom enhetene.

12 Bjørn Johan Bye12

13 Bjørn Johan Bye13

14 Bjørn Johan Bye14

15 Bjørn Johan Bye15

16 Bjørn Johan Bye16 Under Dusken 70 % av studentene leser hvert eller annethvert nummer av Under Dusken. Enestående markedsposisjon blant studentene i Trondheim. Antallet lesere synker: –I alderen år leser 39 % ingen aviser, 37 % 1 avis. Synkende trend. –64 % leser papiravisene på nettet hver dag.

17 Bjørn Johan Bye17 Under Dusken Mangel på tid til å lese Under Dusken kan ses på som at den ikke prioriteres som nyhetskilde. Mangler ”må ha” informasjon i enkelt format.

18 Bjørn Johan Bye18

19 Bjørn Johan Bye19

20 Bjørn Johan Bye20

21 Bjørn Johan Bye21

22 Bjørn Johan Bye22

23 Bjørn Johan Bye23 Studentradio’n Svak markedsposisjon. 5.2 % hører på Studentradio’n 1-2 dager i uka eller mer. Ugunstig sendetid. Kun 26 % av studentene hører på radio Manglende oppfatning/profil. Distribusjon er kanalens fremste problem. Kanallojalitet vanskeliggjør rekruttering.

24 Bjørn Johan Bye24

25 Bjørn Johan Bye25

26 Bjørn Johan Bye26

27 Bjørn Johan Bye27

28 Bjørn Johan Bye28

29 Bjørn Johan Bye29 StudentTV Kostnadskrevende innholdsproduksjon. Lav produksjon medfører lite sendetid. Marked med ekstremt hard konkurranse. Vanskelig sendetidspunkt. (Søndag 23.15) Dårlig profil blant potensielle seere.

30 Bjørn Johan Bye30

31 Bjørn Johan Bye31 Analyseområder Markedsposisjonering Finansiell stabilitet Organisasjonsutvikling Satsing på teknologi/logistikk

32 Bjørn Johan Bye32 Markedsposisjonering? Er fallet i radiolytting en trend? –Færre og færre unge generelt hører på radio (47 %) –Høyt utdannede bruker mindre tid på radio enn andre. –Ipod erstatter musikk-kanalene? Tabloid eller magasin? –Billigere å trykke, enklere å lese. –Virkningsløst: nyhetslesing skjer på internett? Kanalbygging –24-7 sending. ”Svisj”-programmer. –Interaktiv TV/radio/avis.

33 Bjørn Johan Bye33 Finansiell stabilitet Bør inntektsgrunnlaget utvides? –Annonseinntekter i radio og TV? –Støtte fra utdanningsinstitusjonene for formidlingsreportasjer? Strengere kostnadskontroll –Nytt økonomisystem? –Remittering?

34 Bjørn Johan Bye34 Organisasjonsutvikling Er oppgavene optimalt fordelt? –Felles annonseenhet? –Felles økonomi- og IT-enhet? Har vi den kompetanse som trengs? –Rekrutterer vi de riktige medarbeidere? –Hvordan utvikler vi nye medarbeidere? –Strukturert opplæring. Content-crossover? –Kan produsert innhold benyttes i flere kanaler samtidig?

35 Bjørn Johan Bye35 Teknologi/logistikk Økende internettbruk. –Vil utbyggingen av bredbånd forplante seg til at internett brukes til å se TV/høre radio? (DAB) –Utvikling av selskapets internettsider for å takle enklere oppdatering og brukervennlighet Nye distribusjonskanaler. –SiTs kabelnett (radio, tv) –Under Dusken på døra (studentbyene) –Mobiltelefoner (primært radio)


Laste ned ppt "MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem. 03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google