Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe
ØKO Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe

2 Konsept Mål: produktutvikling av undertøysmerket Pierre Robert. Nytt konsept: Pierre Robert ØKO Målgruppe: menn, år Behov: lett tilgang til undertøy som er stilrent, behagelig, billig og miljøvennlig Design: stilrent, maskulint og QR kode Kvalitet: bomull/ elastan Farger: nøytralt, maskulint. Grått og hvitt. Pris: Kr. 169,- (to i en pakke)

3 Forarbeid

4 Bakgrunn for valg av Pierre Robert som kunde
Markedsledende innen herreundertøy i dagligvare Synlig behov for konseptutvidelse. Har i dag kun fargerikt, sporty og ”ungt” design. Bred strikk med tydelig skrift (Pierre Robert) Ligger i prismessig i midtsjiktet Er miljøbevisste Har fokus på etisk handel

5 Pierre Robert Om Pierre Robert Group
Pierre Robert Group designer, utvikler, markedsfører og selger strømpebukser, sokker og undertøy under merkene La Mote og Pierre Robert for kvinner, barn og menn. Kundene er nordisk dagligvarehandel. Selskapet har ca. 150 ansatte i Norge og Sverige, og driftsinntektene var i 2010 på 495 millioner NOK.

6 Pierre Roberts to kolleksjoner

7 MEN‘S COLLECTION Cotton Contrast Pierre Robert boxer sitter perfekt - uansett. Boxeren er designet med 2 way stretch for optimal passform. Strategiske plasserte sømmer og ingen irriterende detaljer sikrer max comfort. Materialer / Vaskeanvisning 95 % Cotton 5 % Elastane/Lycra® SPORT COLLECTION Sport Boxers - behagelig for din hud. Boxeren er produsert med flate sømmer og en myk, behagelig strikk som sikrer god passform. Den har egne felter med mesh for å sikre lufting der man svetter mest, samtidig som materialet har blitt behandlet med Cool Comfort for god fukttransport. 95 % Polyamid med Cool Comfort 5 % Lycra

8 Collager/ moodboards

9 Brukerundersøkelse og resultat
Hva ønsker målgruppen? Hvor, hva, hvordan? Farger, form, merker og pris? Resultat: målgruppen kjøper sjelden boksere, vil ha nøytralt utseende, de ønsker et billig alternativ med to produkter i hver pakning. Målgruppen ønsker en bokser med klassisk form.

10 Målgruppen vil ikke ha....

11 Grafisk framstilling av markedet

12 Konkurrenter - pris Pierre Robert er den største, og i mange tilfeller den eneste, leverandøren på herreundertøy i dagligvarehandelen. Det blir derfor naturlig å sammenligne seg med konkurrenter i samme prisklasse som tilbys i butikk-kjeder og gjennom netthandel. Eksempler på konkurrenter i denne prisklassen: Bjørn Borg (249,-) Jack & Jones (199,-) Dressmann (149,-) H&M (129,-) Konkurrentenes modeller er som regel fargerike. De aller fleste har bred strikk, gjerne med produsentens navn eller logo tydelig plassert. H&M har også den nye kolleksjonen David Beckham Bodywear, som er en mer nøytral linje. Disse produktene finnes kun i H&M-butikker.

13 Konkurrenter - design Mange undertøysprodusenter har modeller i god passform og kvalitet og med det stilrene, maskuline og nøytrale uttrykket vi ønsker: Calvin Klein Sloggi Calida Hugo Boss Fordeler med Pierre Robert ØKO vs. andre produsenter: Finnes i dagligvarehandelen – lettere tilgjengelig Lavere prisklasse enn konkurrentene Miljøperspektivet – Grønt punkt, støtteprosjektet, emballasjegjennvining QR-koden Etisk handel

14 QR- kode QR-kode = Quick Response code
Er et varemerke for en type matrise strekkode (eller to-dimensjonale kode). Gir utfyllende informasjon om f.eks virksomhet, produkt, arrangement, hendelser osv. Kan lagre mer data enn strekkoder. F.eks URL-koblinger, geografiske koordinater og tekst Koden består av sorte moduler ordnet i en firkantet mønster på en hvit bakgrunn. Informasjonen kodet kan bestå av fire standardiserte typer ("moduser") av data (numerisk, alfanumerisk, byte / binær, Kanji). Skannes via app til mobiltelefon

15 QR- Inspirasjonsbilder

16 QR- koder i tiden

17 QR-kode i ØKO Festet foran på strikken: gir informasjon om produktet og oppfordrer til miljøvennlig vask Festet på emballasjen: lenke til Grønt punkt, Etisk handel og støtteprosjektet ODISSAs hjemmeside

18 Støtteprosjekt www.oikos.no
ODISSA = organic Agriculture Development in Sub-Saharan Africa Miljø- og helsevennlig utvikling av landbruket i det sørlige Afrika Kurs og oppfølging i økologisk bomullsproduksjon Produksjon – høyere utdanning – forskning

19 Emballasje Hvordan redusere forurensings- og søppelproblemet
To boksere i en pakning Gjenbruk: emballasjen kan brukes til toalettmappe (forlenget levetid) Gjenbruk: emballasjen kan brukes som vannflaske og pantes i vanlig flaskeautomat Oppfordre til emballasjesortering

20 Emballasjedesign

21 Elementer til vårt emballasjedesign
ØKO

22 Emballasje - prosess

23

24 Ferdig produkt

25 Marked Plassering, undersøkelser Belysning Reklame

26 Oppsummering Bokser: hvite/ mørkegrå, med QR- kode
Emballasje: to-pakning og toalettmappe (flystørrelse 16x20 cm), evnt flaske (Dersom produktet skal plasseres sammen med de andre Pierre Robert produktene, er kanskje toalettveske de lureste..Enklere å plassere, henge opp..tar mindre plass i forholdt til å henge de utenpå hverandre…en rund form tar mer plass..) Miljøprosjekt, videreutvikling av Pierre Roberts eksisterende støtteprosjekt Produktet er lett tilgjengelig, undertøyet er stilrent, behagelig, billig og miljøvennlig

27 To do: Skisser til emballasje (ok – har prøvd å illustrere flaskeideen. Men legg inn toalettmappen med tekst og grønt bilde og evnt. den grønne resirkulerbare posen) QR- koden vårt design (ok, men fant bare standard-kode, har ikke tid til å lage egen design. Den funker!) Finne ut hva QR- koden skal fortelle når man scanner den??? (ok, har tatt en sjefsavgjørelse…) Fordeling, hvem sier hva under presentasjonen?Hva vil dere? Kom med ønsker! ”Jeg tar lysbilde nr…..”


Laste ned ppt "Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google