Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertInga Dahlen Endret for 9 år siden
1
Rutejustering på Nord-Jæren - eksempel på bruk i Kolumbus
Anne Mette N. Thomassen Rogaland kollektivtrafikk FKF Hvordan vi bruker ATP modellen og GIS som verktøy i arbeidet med planlegging av bussruter Viser med noen eksempler fra et arbeid vi har gjort i vår/sommer i forbindelse med evaluering og justering av rutene på Nord-Jæren
2
Metodikk Trafikkgrunnlag - Befolkning Publikums bruk/preferanser
- Reisemønster Publikums bruk/preferanser Optimal rutebetjening Infrastruktur - holdeplasslokalisering - fremkommelighet Vi ser på trafikkgrunnlaget, -Hvor bor folk, alderssammensetning -Reisemønster Bruken av dagens tilbud Hva synes folk er viktig, Hva er de fornøyd med og hva fungerer dårlig Ser også på forhold som holdeplasslokalisering/fremkommelighet som er av betydning for regulariteen 4. april 2017
3
Datagrunnlag Befolkningsdata, sentralregisteret (alder og kjønn)
Bedriftsregister, SSB Ansattedata, SSB Studentadresser, Universitetet Markeds- og kundeundersøkelser Reisevanedata, RVU 2005 Billettstatistikk (elektronisk billettering, manuelle registreringer) 4. april 2017
4
Arbeidsreiser Arbeids-plassoner (27 stk) 4. april 2017
5
Tettstedssoner (92 stk) 4. april 2017
6
Ansatte i bedrifter på Bryne
4. april 2017
7
Arbeidsreiser til/fra Bryne
4. april 2017
8
Arbeidsreisematrise 27*92 (fra alle tettsteder til alle arbeidsplassområder)
4. april 2017
9
Arbeidsreiser fra Tjensvoll
4. april 2017
10
Reiser til/fra Universitetet
4. april 2017
11
Arbeidsreiser/kollektivtilgjengelighet
4. april 2017
12
Andel arbeidsreiser foretatt med buss
Soneinndeling RVU Andel arbeidsreiser foretatt med buss 4. april 2017
13
Bussandel Endring 4. april 2017
14
Aldersfordeling 4. april 2017
15
Bosetting/alder Influensområde
4. april 2017
16
Valg av trasè/ Fiskebekk
4. april 2017
17
Reisetid Reisetid fra ett punkt Reisetid fra fra alle punkt
4. april 2017
18
Influensområde dagens holdeplasser
4. april 2017
19
Optimal holdeplasslokalisering
Avslutning Vi mener selv at vi har et godt grunnlag for å evaluere rutene. Vi tror det er viktig å kunne dokumentere bakgrunnen for de endringer som gjøres slik at vi kan vise til dette dersom det kommer spørsmål i etterkant. Kommer til å legge litt arbeid i å dokumentere de analysene vi gjør slik at de både kan brukes som et slags oppslagsverk og kan deles ut til …. 4. april 2017
20
Billettstatistikk 4. april 2017
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.