Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland Ved å lære karriereplanlegging allerede i ungdomsskolen får elevene en nødvendig kompetanse som gjør dem aktive.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland Ved å lære karriereplanlegging allerede i ungdomsskolen får elevene en nødvendig kompetanse som gjør dem aktive."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland Ved å lære karriereplanlegging allerede i ungdomsskolen får elevene en nødvendig kompetanse som gjør dem aktive og kompetente i egen livsplanlegging.

2 Øke valgkompetansen  Økt valgkompetanse (kunnskap, ferdigheter, holdninger og evner?) gir mer modne og reflekterte valg.  Ikke det ene perfekte valget, men bygge opp en kompetanse for å kunne treffe utallige valg de vil stå overfor i livet.

3 Gjøre eleven til aktør, ta ansvar.  Bevisstgjøre eleven på overgangen ”Hvem er jeg?” til ”Hvem vil jeg være?” gjennom:  Egne refleksjoner  Snakke med personer som kjenner meg godt og som jeg stoler på. Snakke med personer som jeg kjenner overfladisk. Hvis du ikke følger egne mål, hvem sine mål følger du da?

4 Indre dialog  Hvordan snakker jeg til meg selv.  Bør dialogen med meg selv endres?  Hvilke konsekvenser kan det få?

5 Forestillinger om yrker Utfordre elevens forestilling om yrker.  Hva gjør en sykepleier?  Hva gjør en advokat?  Hva gjør en Statoilansatt? Først notere ned hva de tror, så finne ut om det var rett…

6 Til slutt…  Kunne se sammenhengen mellom identitet og karrierevalg.


Laste ned ppt "Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland Ved å lære karriereplanlegging allerede i ungdomsskolen får elevene en nødvendig kompetanse som gjør dem aktive."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google