Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJens Lund Endret for 9 år siden
1
Hovedproblemstillinger i arbeidet frem mot skipssikkerhetsloven Professor Hans Jacob Bull Nordisk Institutt for Sjørett
2
Bakgrunnsskisse Hovedloven – sjødyktighetsloven – fra 1903, selv om flere senere revisjoner En rekke andre relevante lover Mye av lovgivningen bygde på internasjonale konvensjoner
3
Skipssikkerhetsloven 2007 Lovarbeidet: NOU 2005:14, Ot.prp. nr. 87 (2005-2006) Loven vedtatt/sanksjonert 16.2.2007 (nr.9) Loven i kraft 1.7.2007 Det tilhørende forskriftsverket –Tidligere forskrifter stort sett videreført med små endringer, men enkelte nye forskrifter –Forskriftsverket i kraft 1.7.2007
4
Strukturell og formell opprydning Tidligere lovgivning foreldet i formell henseende Utfordring: Hensiktsmessig og levedyktig struktur Utfordring: God balanse mellom lov og forskrifter Utfordring: Avgrensning av virkeområde
5
Materiell nyordning? Store deler av den tidligere lovgivningen med forskrifter bygget på internasjonale konvensjoner (IMO, EF) Utfordring: Rom for/ønskelig med avvikende nasjonale løsninger? Utfordring: sikkerhetsstyring mer sentralt? Utfordring: rederiets overordnede ansvar
6
Tilsyn: behov for effektivisering Tilsynet tidligere et direkte tilsyn, med begrensede virkemidler ved regelbrudd Utfordring: hvem skal forestå tilsynet? Utfordring: overordnet sikkerhetsstyrings- tilsyn eller fortsatt direkte tilsyn? Utfordring: større spekter av virkemidler?
7
Sanksjoner: effektivisering og avkriminalisering Straff tidligere eneste sanksjon, som først og fremst rammet skipsfører/mannskap Utfordring: Mer effektive sanksjoner mht. tidsbruk, preventiv virkning, subjekt? Utfordring: Grunn til å straffbelegge færre overtredelser, og heve reaksjonsterskel?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.