Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse 9. november 2006

2 2 Hvordan få frem forskning og budskap? Bli synlig (kronikk, hjemmeside, tips journalister) Vær tilgjengelig (tid og deadline viktig for alle) Vær aktuell (timing er viktig) Tilpass budskapet til mediet og publikum Gjør jobben enkel for journalisten

3 3 Medienes nyhetskriterier Aktualitet Oppfølging Uvanlighet Dramatikk Konflikt Klarhet Person Nærhet Illustrasjoner Eksklusivitet

4 4 Ikke vær for selvhøytidelig Øvelse gjør mester Du er flinkere enn du tror Det er du som er eksperten, vurder ordbruk ved usikkerhet. Tørr å konkludere før du resonerer ”Petimeterske” kilder er ofte uønsket

5 5 Ikke ”prostituer” deg Ikke gå på bekostning av din faglige integritet –Kan du ikke svare, tips dem om en kollega, eller be om tid til å undersøke saken –Velgerguide –Kongen’s halvbror Journalister har ofte sin egen agenda og ønsker kun en ekspert til å bekrefte egne påstander. Ikke la deg overkjøre –Kulturpolitikk –1 mai tog Ikke bland rollene. Vær klar på at du er fagperson og forsker! -Politisk rådgiver vs ekspertkommentator -Privatperson vs forsker


Laste ned ppt "1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google