Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research."— Utskrift av presentasjonen:

1 ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research

2 Siden 2004 Hva undersøkes? - Hva studentene eier av IKT-utstyr - Brukermønster (  utdanning) - Oppfatninger om bruk av IKT ved eget universitet - Hva forventer/ønsker studentene 113 000 studenter 250 universiteter 13 land IKT = vid forstand: - Nettsider, LMS, E-post, SMS, Word… - E-bøker, Åpne digitale læringsressurser, podcast, vodcast… - Spill, simuleringer, E-porteføljer, Learner analytics…

3 Verdifullt?

4 Opplæring i bruken av IKT Foretrekker face-to-face (fremfor online) Fra lærer (ikke fra helpdesk eller andre)  Vil ha informasjon om teknologikrav, nettressurser o.l. av lærer. Også veiledning fra lærer, og integrert i undervisningen (eventuelt webbasert on-demand ved behov) (men bare 52 % sier de får tilstrekkelig opplæring)

5 Hvilken teknologi brukes av univ? 1. Nettsider (nesten 100 %) 2. CMS/LMS (92 %) 3. Biblioteksressurser (90 %) Disse tre anses også som de viktigste ressursene Åpne ressurser på web (71 %, «men bare på enkelte kurs») 55 % av studentene vil ha mer av dette (som lærestoff, supplement, annet perspektiv, etc) E-bøker, spill, simuleringer, (E-porteføljer) Begrenset bruk, på eksperimentstadiet (Men 50 % av studentene vil ha mer av det)

6 Læringsomgivelser Foretrekker blended learning (ikke bare tradisjonell eller online) 3 – 6 % har tatt en MOOC 75 % vet ikke hva en MOOC er

7 Forventninger

8 «Forventer tilgang til kursmateriale overalt, til enhver tid» «Forventer veiledning fra lærere og institusjon i hvordan best utnytte teknologien i utdanningen sin» 97 % bruker et LMS. Men studentene mener mulighetene i LMS ikke utnyttes, og at lærerne ikke er aktive nok (med materiale, meldinger, etc). Ønsker seg også enhetlig standard i bruk av LMS fra kurs til kurs. Lærerne oppfattes som ikke godt nok opplært. Podcast (lecture capture) 73% ønsker mer bruk av podcast Ønsker også tilgang til forelesers notater, slides, oppgaver, og så videre Bare 21 % av universitetene bruker podcast bredt.

9 Gadgets studentene bruker

10 Hvordan bruke en smarttelefon… Webverktøy (Finne informasjon på nett) Fotografere i klasserommet Opptaker Ta notater Kalenderverktøy Kommunikasjonsverktøy (E-post, SMS…) Oppslagsverk/leksika Thesaurus Oversetterverktøy Klikker Svare på quizer

11 Kommunikasjon med lærer

12 Anbefalinger Lær opp lærerne Lærerne må lære opp og veilede studentene Gode nettsider. «Need not be flashy». Mer og mer enhetlig bruk av LMS Kommuniser via nettsider, e-post og LMS (pluss face-to-face) Legg alt kursmateriell på nett (pensum, forelesningsnotater, podcast…) Bruk også åpne nettressurser mer Bygg IT-infrastruktur (f.eks trådløst nett…) Åpne for bruk av gadgets i undervisningen Bedre arbeidslivsrelevans


Laste ned ppt "ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google