Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom."— Utskrift av presentasjonen:

1 1

2 Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom skole og kultur I Bruk konserten! ser vi på kulturopplevelsenes læringspotensiale, og hvordan skolekonsertene kan knyttes til opplæringens og undervisningens formål i skolen. Bruk konserten inneholder: Hvordan bruke konserten: Idébank med 35 metodiske opplegg, forankret i Kunnskapsløftet 06 Hvorfor bruke konserten: Artikkelsamling Nyttige linker og tips om litteratur på feltet opplevelse og læring Eksempler på konsertinformasjoner med Bruk konserten- opplegg Boken er overførbar til andre kunstformer, både de som tilbys gjennom Den kulturelle skolesekken og skolens egne arrangementer (Bruk opplevelsen!).

3 Bakgrunn for Bruk konserten!  Den kulturelle skolesekkens suksessmål: ”Innholdet i DKS skal medvirke til å realisere skolen sine mål slik de kommer til uttrykk i den generelle delen i læreplanverket og de ulike lærerplanene” ”Skolen skal sørge for at det gjennomføres for- og etterarbeide” (Stortingsmelding nr. 8- Kulturell skolesekk for framtida)  Kunst- og kulturundervisning er mange ting. God kunst- og kulturundervisning er et felles ansvar (Partnership). Kunst og kulturundervisning påvirker hele læringsmiljøet. Undervisning i og gjennom kunstfag.  Kunst og pedagogikk, felles målsetninger. Læring gjennom sosiale kontekster og erkjennelsen om at ”musikkopplevelsen er uforutsigbar, ikke forutsetningsløs”  Rikskonsertenes Ressurs og Utviklingssenter: Tiltak og prosjekter som sikrer kvalitet, kompetanse og utvikling av skolekonsertordningen, og styrker samarbeidet med fylkene, kommunene, nasjonale organisasjoner, institusjoner, DKS og skolene. 3

4 Ulike innfallsvinkler til konsert med DRAUP Glassene som materiale. Hvordan og hvorfor lager de lyd? Medley over kjente tema (fotball) Dialog mellom publikum og utøvere. Spillteknikker, spenning og undring. Farger og stemninger Egne komposisjoner Fokus på å tørre å prøve ut en idè 4

5 5

6 6

7 7 28

8 8 29

9

10 54

11 55

12 48

13 142

14 143

15 Våg å være, Hans Olav Mørk Våg å være ærlig – våg å være fri. Våg å føle det du gjør – si det du vil si. Kanskje de som holder munn er reddere enn deg? Der hvor alt er gått i lås må noen åpne vei. 15

16 Våg å være sårbar – ingen er av stein. Våg å vise hvor du står, stå på egne bein. Sterk er den som ser seg om og velger veien selv. Kanskje de som gjør deg vondt er svakest likevel? 16

17 Våg å være nykter – våg å leve nå. Syng, om det er det du vil – gråt litt om du må. Tiden er for kort til flukt, bruk den mens du kan. Noen trenger alt du er og at du er sann. 17

18 146

19 147

20 20


Laste ned ppt "1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google