Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En introduksjon til Institutt for produktdesign

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En introduksjon til Institutt for produktdesign"— Utskrift av presentasjonen:

1 En introduksjon til Institutt for produktdesign
og studieprogrammet i Industriell design

2 Institutt for produktdesign
5 årig sivilingeniørstudium til Master i Teknologi, Industriell Design Etablert 1994 20 nye studenter hvert år 20 ansatte & eksterne ressurspersoner (7 akademiske)

3 Designteori og produktutviklingsmetodikk Menneske maskin samspill
Mål for Instituttet ” Målet er å bygge opp kompetanse, etablere forskning og drive undervisning på høyt internasjonalt nivå innenfor fagområdene: Designteori og produktutviklingsmetodikk Menneske maskin samspill Miljøriktig produktdesign – livsløpsanalyser” FORSKNINGSPLAN FOR IPD

4 PD9 Emnemodul og fordypning
Fagplan EMNEMODUL 10 Hovedoppgave 9 Valgfag PD9 Emnemodul og fordypning 8 Valgbart ingeniøremne Eksperter i Team Tverrfaglig prosjekt Kommunikasjon Emballasjedesign PD8 Designledelse 7 Teknologiledelse 1 PD7 Industriprosjekt 6 Miljøriktig produktutvikling Anvendt modellering PD6 Produkt og system 5 Statistikk Brukersentrert des. PD5 Mekatronikk 4 Fysikk Materialteknikk Menneske Maskin Interaksjon PD4 Form og funksjon 3 Matematikk 3 Fasthetslære Form og farge 2 Designhistorie PD3 Form/ material/prosess 2 Matematikk 2 Statikk og Strukture Form og farge 1 PD 2 IT 1 Matematikk 1 Ex.Phil PD 1 Grunnkurs fagplan

5 Fagplanens oppbygging og videreutvikling
Fagplanen er bygget opp etter prinsippene horisontal integrasjon mellom emnene, tematisk og praktisk. Vertikal progresjon gjennom profesjonsemene PD1-PD9 1-4. Sem. Grunnutdanning 5-6. Sem. Breddeutdanning og systemperspektiv Sem. Fordypning og spesialisering Studieplanarbeidet fokuserer på undervisningskvalitet, oppbygging av egnet læremateriell og horisontal fag/emne integrering For stor undervisningsbelastning er en langsiktig utfordring for å holde kvaliteten. fagplan

6 Samarbeidsbedrifter IKEA Siemens Orkla NSB Elopak Lilleborg Intra Hydro Aluminium SINTEF Nera HÅG Stabburet DBS Stokke Ericsson LEGO Tandberg Luxo TOMRA Lærdal Medical Telenor Q-Free RiT Nidar PD-fag + hovedoppgave

7 Jobbmuligheter FEM Design Inventas Peter Opsvik as Abry Prototech Arkidea Wounderdesign (S) Norsk Form LEGO Nera Stabburet IKEA Kitron Development SINTEF Canal Digital Telenor FoU Lærdal Medical Stokke Lillebord TOMRA Tandberg Adigo as Mikron Zonavi Luxo National Oilwell 25% industribedrifter og 50% konsulenttjenester

8 Designerens rolle i Produktutviklingsprosessen
Idé/ behov Plan-legging Behovs-analyse Konsept- utvikling Detalj- ering Prod.- forbered. Produkt Brukerbehov Markeds-undersøkelser Brukertesting Identitets-analyser Ideutvikling Helhetlige konsepter Utvikling av hovedform og detaljform

9 Design fokuserer på bruksverdi og formgivning

10 Teknologisk kunnskap er forutsetning gode helhetlige løsninger

11 El-drevet kjøretøy (Carl Gustaf Lundholm)

12 Formgivningsoppgave 3.Semester: Palm Top for småbarnsmødre (Jorunn Tyssø)

13 Industriprosjekt 7.Semester: Telemarkbinding for Rottefella (Anne Lise Øiesvold)

14 Servicepunkt for NSB (Berit Herstad) *
* 2. PREMIE I NORDISK DESIGNKONKURRANSE

15 Fordypningsprosjekt 9.sem: Sittemøbel for nyetablerte familier (Kathinka F. Ihlen)

16 Knagg (Mathias Molden & Harald Sævareid) *
* UTSTILLES PÅ FORM 2002

17 Designutdanninger i Norge
• IPD: NTNU, Trondheim: 5-årig masterprogram: siv.ingeniør IFID: AHO, Oslo: 5-årig masterprogram: siv.industridesigner SHKS: KHIO, Oslo: 3 år grunnstudie + hovedfag KHIB, Bergen: 3 år grunnstudie + hovedfag HIAK, Akershus: 3 årig bachelorprogram: bachelor i produktdes. HIØF, Sarpsborg : 3 årig ingeniørskole: ingeniør (+ NTNU)


Laste ned ppt "En introduksjon til Institutt for produktdesign"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google