Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En introduksjon til Institutt for produktdesign og studieprogrammet i Industriell design.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En introduksjon til Institutt for produktdesign og studieprogrammet i Industriell design."— Utskrift av presentasjonen:

1 En introduksjon til Institutt for produktdesign og studieprogrammet i Industriell design

2 5 årig sivilingeniørstudium til Master i Teknologi, Industriell Design Etablert nye studenter hvert år 20 ansatte & eksterne ressurspersoner (7 akademiske) Institutt for produktdesign

3 ” Målet er å bygge opp kompetanse, etablere forskning og drive undervisning på høyt internasjonalt nivå innenfor fagområdene: Designteori og produktutviklingsmetodikk Menneske maskin samspill Miljøriktig produktdesign – livsløpsanalyser” FORSKNINGSPLAN FOR IPD Mål for Instituttet

4 EMNEMODUL 10Hovedoppgave 9ValgfagPD9 Emnemodul og fordypning 8Valgbart ingeniøremne Eksperter i Team Tverrfaglig prosjekt Kommunikasjon Emballasjedesign PD8 Designledelse 7ValgfagTeknologiledelse 1PD7 Industriprosjekt 6ValgfagMiljøriktig produktutvikling Anvendt modelleringPD6 Produkt og system 5StatistikkBrukersentrert des.PD5 Mekatronikk 4FysikkMaterialteknikkMenneske Maskin Interaksjon PD4 Form og funksjon 3Matematikk 3FasthetslæreForm og farge 2 Designhistorie PD3 Form/ material/prosess 2Matematikk 2Statikk og StruktureForm og farge 1PD 2 IT 1Matematikk 1Ex.PhilForm og farge 1PD 1 Grunnkurs fagplan Fagplan

5 fagplan Fagplanens oppbygging og videreutvikling Fagplanen er bygget opp etter prinsippene horisontal integrasjon mellom emnene, tematisk og praktisk. Vertikal progresjon gjennom profesjonsemene PD1-PD Sem. Grunnutdanning 5-6. Sem. Breddeutdanning og systemperspektiv Sem. Fordypning og spesialisering Studieplanarbeidet fokuserer på undervisningskvalitet, oppbygging av egnet læremateriell og horisontal fag/emne integrering For stor undervisningsbelastning er en langsiktig utfordring for å holde kvaliteten.

6 PD-fag + hovedoppgave IKEA Siemens Orkla NSB Elopak Lilleborg Intra Hydro Aluminium Samarbeidsbedrifter SINTEF Nera HÅG Stabburet DBS Stokke Ericsson LEGO Tandberg Luxo TOMRA Lærdal Medical Telenor Q-Free RiT Nidar

7 25% industribedrifter og 50% konsulenttjenester FEM Design Inventas Peter Opsvik as Abry Prototech Arkidea Wounderdesign (S) Norsk Form LEGO Jobbmuligheter Nera Stabburet IKEA Kitron Development SINTEF Canal Digital Telenor FoU Lærdal Medical Stokke Lillebord TOMRA Tandberg Adigo as Mikron Zonavi Luxo National Oilwell Mikron

8 Behovs- analyse Brukerbehov Markeds- undersøkelser Brukertesting Identitets- analyser Ideutvikling Helhetlige konsepter Utvikling av hovedform og detaljform Designerens rolle i Produktutviklingsprosessen Plan- legging Konsept- utvikling Detalj- ering Prod.- forbered. Idé/ behov Produkt

9 Design fokuserer på bruksverdi og formgivning

10 Teknologisk kunnskap er forutsetning gode helhetlige løsninger

11 El-drevet kjøretøy (Carl Gustaf Lundholm)

12 Formgivningsoppgave 3.Semester: Palm Top for småbarnsmødre (Jorunn Tyssø)

13 Industriprosjekt 7.Semester: Telemarkbinding for Rottefella (Anne Lise Øiesvold)

14 * 2. PREMIE I NORDISK DESIGNKONKURRANSE Servicepunkt for NSB (Berit Herstad) *

15 Fordypningsprosjekt 9.sem: Sittemøbel for nyetablerte familier (Kathinka F. Ihlen)

16 * UTSTILLES PÅ FORM 2002 Knagg (Mathias Molden & Harald Sævareid) *

17 IPD: NTNU, Trondheim: 5-årig masterprogram: siv.ingeniør IFID: AHO, Oslo: 5-årig masterprogram: siv.industridesigner SHKS: KHIO, Oslo: 3 år grunnstudie + hovedfag KHIB, Bergen: 3 år grunnstudie + hovedfag HIAK, Akershus: 3 årig bachelorprogram: bachelor i produktdes. HIØF, Sarpsborg : 3 årig ingeniørskole: ingeniør (+ NTNU) Designutdanninger i Norge


Laste ned ppt "En introduksjon til Institutt for produktdesign og studieprogrammet i Industriell design."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google