Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN Nettverksmøte 22. mai 2012 Sonja Brugman, prosjektleder avd for samhandling Ahus.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN Nettverksmøte 22. mai 2012 Sonja Brugman, prosjektleder avd for samhandling Ahus."— Utskrift av presentasjonen:

1 Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN Nettverksmøte 22. mai 2012 Sonja Brugman, prosjektleder avd for samhandling Ahus

2 Utgående meldinger Applikasjonskvitering92911 Epikrise Fødselsavbruddsmeldinger (MFR)2082 Fødselsmeldinger (MFR)5307 Medisinsk Biokjemi (KKL, blodbank) Mikrobiologi72636 NPR - Overføring55 Neonatal (Pilot)0 Patologi - Cytologi29089 Patologi - Histologi9734 PLO-meldinger (Pleie og omsorg)1910 Poliklinisk oppgjør (POLK)1089 Røntgensvar28194 Ekstern Skrivetjeneste (Documed)96 Total utgående uten applikasjonskvittering Innkommende meldinger Applikasjonskvitering Henvisning (Kun reelle = positiv apprec )25831 PLO-meldinger (Pleie og omsorg)490 Rekvisisjon lab (KKL, Mbio)64241 Ekstern Skrivetjeneste, svar (Documed)96 Total innkommende uten applikasjonskvittering90658 Total uten applikasjonskvittering Meldingstrafikk Ahus 2011 Totalt utgående: Totalt innkomne: Totalt:

3 3 15-års perspektiv Første ”bærbare” mobiltelefonen i Norge: 1981 –Distrikstlege Harald Lystad – Hemsedal 1993 GSM; mobiler i lommeformat og betalbare – to-veis sms-sending, kunne vise 2 linjer med tekst, 99 tlfnr Internett tilgang i befolkningen: –1997: 13 % –2011: 92%

4 4

5 5 On the road… Ambulerende sykepleierteam Palliativt team Mobilt røntgen

6 6 Samhandlingsreformen Kommunene etablerer lokalmedisinske sentre –Fleksible IKT-løsninger –Videokonferanse –Bildeoverføringer –Meldingsutveksling Helseforetak skal bistå kommunene i –Diagnostisering –Veiledning før og etter innleggelse

7 7 Samhandlingsreformen er over oss og den oppleves som krevende for alle parter Det er behov for enkle grep som treffer der tjenestene leveres

8 8 Her og nå, eller neste 5 årene Administrativ elektronisk kommunikasjon Meldingsutbredelse NHN sin nasjonale rolle

9 9 Administrative elektroniske kommunikasjonslinjer Kunne bruke til –administrativ kontakt –kontaktpunkt for avvik –brukerstøtte

10 10 Funksjonaliteten er på plass: e-postadresse domene for alle virksomheter kan fullfinansieres for noen få millioner kroner alle virksomheter bør forpliktes i forskrift

11 11 Meldingsutbredelse Prosjekt meldingsutbredelser i NHN –Nasjonalt ansvar for utbredelse av meldinger –Rapport om status for meldingsutbredelse i kommunene Utfordringer: –Adresseregisteret –DIPS håndterer ikke HER-id Regionale løsninger for å omforme HER til org.nummer –Alle EPJ-systemer har ikke utviklet funksjonalitet for alle meldingsformat

12 12 Meldingsutbredelse Krav til leverandører - ikke anbefaling Krav til aktørene i sektoren – ikke frivillig Tidsfrister for implementering av nye meldingsstandarder –…..kanskje med sanksjoner ”økonomiske (…) insentiver for å stimulere elektronisk samhandling (….) må forventes, men i hvilken form eller omfang tas ikke opp her”  Insentiver vil påvirke innføringshastighet og tilgjengelighet

13 13 Meldingsutbredelse Kirsti Pedersen i Oslo kommune: ”Få opp farta!” Forsiktig optimist –Positiv utvikling –Midler til meldingsutbredelse i hver region –Fokus på PLO-meldinger både i kommuner og hos fastleger –Adresseregisteret?

14 14 Nasjonal styring av eHelse Nasjonal styring: –Hjelp de som er villig til å delta Leverandører, prosjektleder, sykehus, kommuner, legekontor Gjør et prosjekt ferdig! Forvaltning for meldingsstandarder PLO –nødvendig tilpasninger –tydelig kommunisere hva som NHN sitt ansvar …..vi må vite hvilke verksted vi skal ringe når bilen ikke virker

15 15 Det må være enkelt…. …tilgjengelig over alt… …og ha god kvalitet!

16 !!!


Laste ned ppt "Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN Nettverksmøte 22. mai 2012 Sonja Brugman, prosjektleder avd for samhandling Ahus."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google