Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN"— Utskrift av presentasjonen:

1 Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN
Nettverksmøte 22. mai 2012 Sonja Brugman, prosjektleder avd for samhandling Ahus

2 Meldingstrafikk Ahus 2011 Totalt utgående: 624 288
Utgående meldinger Applikasjonskvitering 92911 Epikrise 255955 Fødselsavbruddsmeldinger (MFR) 2082 Fødselsmeldinger (MFR) 5307 Medisinsk Biokjemi (KKL, blodbank) 218141 Mikrobiologi 72636 NPR - Overføring 55 Neonatal (Pilot) Patologi - Cytologi 29089 Patologi - Histologi 9734 PLO-meldinger (Pleie og omsorg) 1910 Poliklinisk oppgjør (POLK) 1089 Røntgensvar 28194 Ekstern Skrivetjeneste (Documed) 96 Total utgående uten applikasjonskvittering 624288 Innkommende meldinger 523498 Henvisning (Kun reelle = positiv apprec ) 25831 490 Rekvisisjon lab (KKL, Mbio) 64241 Ekstern Skrivetjeneste, svar (Documed) Total innkommende uten applikasjonskvittering 90658 Total uten applikasjonskvittering 714946 Meldingstrafikk Ahus 2011 Totalt utgående: Totalt innkomne: Totalt:

3 15-års perspektiv - 1997 Første ”bærbare” mobiltelefonen i Norge: 1981
Distrikstlege Harald Lystad – Hemsedal 1993 GSM; mobiler i lommeformat og betalbare to-veis sms-sending, kunne vise 2 linjer med tekst, 99 tlfnr Internett tilgang i befolkningen: 1997: 13 % 2011: 92%

4

5 On the road… Ambulerende sykepleierteam Palliativt team Mobilt røntgen

6 Samhandlingsreformen
Kommunene etablerer lokalmedisinske sentre Fleksible IKT-løsninger Videokonferanse Bildeoverføringer Meldingsutveksling Helseforetak skal bistå kommunene i Diagnostisering Veiledning før og etter innleggelse

7 Samhandlingsreformen er over oss og den oppleves som krevende for alle parter
Det er behov for enkle grep som treffer der tjenestene leveres

8 Her og nå, eller neste 5 årene
Administrativ elektronisk kommunikasjon Meldingsutbredelse NHN sin nasjonale rolle

9 Administrative elektroniske kommunikasjonslinjer
TELEFAX BREV TELEFON Kunne bruke til administrativ kontakt kontaktpunkt for avvik brukerstøtte

10 Funksjonaliteten er på plass:
e-postadresse domene for alle virksomheter kan fullfinansieres for noen få millioner kroner alle virksomheter bør forpliktes i forskrift

11 Meldingsutbredelse Prosjekt meldingsutbredelser i NHN Utfordringer:
Nasjonalt ansvar for utbredelse av meldinger Rapport om status for meldingsutbredelse i kommunene Utfordringer: Adresseregisteret DIPS håndterer ikke HER-id Regionale løsninger for å omforme HER til org.nummer Alle EPJ-systemer har ikke utviklet funksjonalitet for alle meldingsformat

12 Krav til leverandører - ikke anbefaling
Meldingsutbredelse Krav til leverandører - ikke anbefaling Krav til aktørene i sektoren – ikke frivillig Tidsfrister for implementering av nye meldingsstandarder …..kanskje med sanksjoner ”økonomiske (…) insentiver for å stimulere elektronisk samhandling (….) må forventes, men i hvilken form eller omfang tas ikke opp her”  Insentiver vil påvirke innføringshastighet og tilgjengelighet

13 Kirsti Pedersen i Oslo kommune:
Meldingsutbredelse Kirsti Pedersen i Oslo kommune: ”Få opp farta!” Forsiktig optimist Positiv utvikling Midler til meldingsutbredelse i hver region Fokus på PLO-meldinger både i kommuner og hos fastleger Adresseregisteret?

14 Nasjonal styring av eHelse
Hjelp de som er villig til å delta Leverandører, prosjektleder, sykehus, kommuner, legekontor Gjør et prosjekt ferdig! Forvaltning for meldingsstandarder PLO nødvendig tilpasninger tydelig kommunisere hva som NHN sitt ansvar …..vi må vite hvilke verksted vi skal ringe når bilen ikke virker

15 Det må være enkelt…. …tilgjengelig over alt… …og ha god kvalitet!

16 2030 !!!


Laste ned ppt "Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google