Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”MATEMATIKK TEMALINJAL 1 - SIFFER OG 10’EROVERGANG” Plassbegrepet og posisjonssystemet i matematikk 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”MATEMATIKK TEMALINJAL 1 - SIFFER OG 10’EROVERGANG” Plassbegrepet og posisjonssystemet i matematikk 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”MATEMATIKK TEMALINJAL 1 - SIFFER OG 10’EROVERGANG” Plassbegrepet og posisjonssystemet i matematikk 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE

2 For å se denne presentasjonen 2i:SEE Conceptual Learning DA Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den !

3 Temalinjal 1 består av 3 og i tillegg veiledninger med begrepsoversikt og oppgaver. i:SEE Conceptual Learning DA

4 Plassbegrepets betydning i matematikk Det er et kjent problem at elever ofte skriver tallene på feil plass =71 Hvorfor blir ikke Du har jo satt sekstallet på feil plass! 4i:SEE Conceptual Learning DA

5 Begrepene plass og retning 5i:SEE Conceptual Learning DA Bruk temalinjalens utklippsfigurer for å lære eleven begrepene plass og retning (linjalens side 1, Froskesiden).

6 I hvilken rute har gutten plass 6i:SEE Conceptual Learning DA

7 I hvilken rute har gutten plass 7i:SEE Conceptual Learning DA Svar: I 2. rute fra venstre eller i 3. rute fra høyre.

8 Du har jo satt sekstallet på feil plass! 8i:SEE Conceptual Learning DA Plassere katten på guttens høyre side

9 9i:SEE Conceptual Learning DA Plassere frosken på guttens venstre side

10 10i:SEE Conceptual Learning DA Jobb videre med figurene for å lære elevene begrepene plass, retning og størrelse. Lag forskjellige oppgaver. Eksempel på oppgave: Sett en figur i hver rute, de skal ut å gå mot venstre. Hvem har plass som nr. 1, 2, 3 og 4 i rekken ? Hva skjer om de forandrer retning og går mot høyre ? Hvem er størst i størrelse ? Begrepene plass og retning

11 Tallenes plass i posisjonssystemet Tell 1`ere inn på 1`er plassen til det ikke er plass til flere. 11i:SEE Conceptual Learning DA Det er viktig å vite hvor vi plasserer tallene i posisjonssystemet fordi plassen bestemmer deres verdi !

12 Det er bare plass til 9 enere på 1’erplassen. Hva gjør vi med den tiende eneren ? 12i:SEE Conceptual Learning DA 10’erovergang Tallenes plass i posisjonssystemet

13 Vi må veksle 10 enere inn i én oransje stav, som symboliserer en 10`er. 13i:SEE Conceptual Learning DA Tallenes plass i posisjonssystemet 10’erovergang

14 14i:SEE Conceptual Learning DA Fra 9 til 10 Bytt de 10 hvite 1’erstavene til én 10’erstav og bytt plass fra 1’er- til 10’er plass

15 15i:SEE Conceptual Learning DA Tallenes plass i posisjonssystemet 10’erovergang Skriv eller legg utklippstallene på de riktige plassene.

16 Fagbegrepet 10’erovergang blir lært : Vi konkretiserer at det bare er plass til 9 én’ere på hver sifferplass. Når vi får den 10’ende 1’erstaven må vi veksle til en 10’erstav (bytte plass). Vi går samtidig til 10’er plassen fordi det ikke er lov å skrive 2 tallsymboler på samme sifferplass. 16i:SEE Conceptual Learning DA 10’erovergang  fra ensifrede til tosifrede tall,  fortsett fra tosifrede til tresifrede tall, og  fra tresifrede til firesifrede tall.

17 Det blir etter hvert vanskelig å få stavene til å stå i loddrett stilling. La da  de røde stavene symbolisere 10’ere,  de lysegrønne 100 og  de lilla i:SEE Conceptual Learning DA 10’erovergang 482

18 På denne måten kan eleven lære at tallenes plass i posisjonssystemet bestemmer deres verdi. 18i:SEE Conceptual Learning DA Plassbegrepet og posisjonssystemet


Laste ned ppt "”MATEMATIKK TEMALINJAL 1 - SIFFER OG 10’EROVERGANG” Plassbegrepet og posisjonssystemet i matematikk 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google