Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon 1i:SEE Conceptual Learning DA Ordet multiplikasjon kommer fra latin : (1) multus som betyr mye/mange (2) multiplikare.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon 1i:SEE Conceptual Learning DA Ordet multiplikasjon kommer fra latin : (1) multus som betyr mye/mange (2) multiplikare."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon 1i:SEE Conceptual Learning DA Ordet multiplikasjon kommer fra latin : (1) multus som betyr mye/mange (2) multiplikare som betyr å mangfoldiggjøre, og (3) plicare som betyr å folde og brette. i:SEE

2 For å se denne presentasjonen 2i:SEE Conceptual Learning DA Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den !

3 Gode verktøy for å lære multiplikasjon Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet 3i:SEE Conceptual Learning DA

4 1-gangen, 2-gangen, 3-gangen osv. Legg en hvit stav som symboliserer antallet 1 slik som på illustrasjonen: ”én - en gang er 1”, eller 1 * 1 = 1 Fortsett med å legge på én og én hvit stav videre slik: ”én - to ganger er 2”, eller 1 * 2 = 2 ”én – tre ganger er 3”, eller 1 * 3 = 3 osv. 4i:SEE Conceptual Learning DA Bruk Multiplikasjonsbåndet sammen med cuisenairestavene for å lære gangetabellene. Multiplikasjonsbåndet kan brettes. Les introduksjonen på båndets bakside.

5 Legg to hvite staver eller én rød som symboliserer antallet 2 slik som på illustrasjonen. ”to – en gang er 2”, eller 2 * 1 = 2 Fortsett å legge på én og én rød stav videre slik: ”to – to ganger er 4”, eller 2 * 2 = 4 ”to – tre ganger er 6” 2 * 3 = 6 osv. 5i:SEE Conceptual Learning DA 1-gangen, 2-gangen, 3-gangen osv.

6 Legg tre hvite staver eller en lysegrønn som symboliserer antallet 3 slik som på illustrasjonen: ”tre – en gang er 3”, eller 3 * 1 = 3 Fortsett å legge på én og én grønn stav videre slik ”tre - to ganger er 6”, eller 3 * 2 = 6 ”tre – tre ganger er 9”, eller 3 * 3 = 9 osv. 6i:SEE Conceptual Learning DA 1-gangen, 2-gangen, 3-gangen osv.

7 Multiplikasjonsbåndet kan også brettes (eller pliseres som bildet viser) med for eks. 10 gangen. Les på båndets bakside. i:SEE Conceptual Learning DA7 Multiplikasjon med ”Multiplikasjonsbåndet”

8 ”Den lille gangetabellen” - en utfordring til dem som er ganske gode i multiplikasjon 8i:SEE Conceptual Learning DA Her er utgangspunktet produktet, dvs. svaret på gangestykket. Bak hver luke finner du alle gangestykkene som gir det svaret som står på luken. Dette er bra å kunne med tanke på å finne fellesnevner i brøkregning.

9 Multiplikasjon med ”Den lille gangetabellen” Hvor mange ulike gangestykker ligger bak hvert tall? For hvert tall, skriv ned de forskjellige mulige gangestykkene, lukk så opp luken for å sjekke om du har fått med alle stykkene. 9i:SEE Conceptual Learning DA

10 Bak tallet 16 finner vi: 10i:SEE Conceptual Learning DA Multiplikasjon med ”Den lille gangetabellen”

11 Lært om multiplikasjon 11i:SEE Conceptual Learning DA På denne måten kan eleven lære at de kan gjøre hele tall større også ved å multiplisere. Om eleven legger opp multiplikasjonsstykket 3 * 7 som addisjonsstykke på Multiplikasjonsbåndet ser de at det er det samme som og at det er mye letter å si 3 * 7. På denne måten kan eleven lære begrepet multiplikasjon, og så må det øves til svarene i ”Den lille gangetabellen” er lært.


Laste ned ppt "”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon 1i:SEE Conceptual Learning DA Ordet multiplikasjon kommer fra latin : (1) multus som betyr mye/mange (2) multiplikare."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google