Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

i:SEE Conceptual Learning DA

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "i:SEE Conceptual Learning DA"— Utskrift av presentasjonen:

1 i:SEE Conceptual Learning DA
”MATEMATIKK TEMALINJAL 2 – SIFFER OG DESIMAL” Posisjonssystemet med desimaltall i:SEE Conceptual Learning DA

2 For å se denne presentasjonen
Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

3 Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall
Består av: Tosidig temalinjal med definisjoner, samt enkel steg-for-steg bruksanvisning og veiledningshefte som inneholder oppgaver og begrepsforklaringer. Læringsmål: - Øke elevens tallforståelse av tall opp til 15 sifre. - Utvikle forståelse av hele tall og desimaltall. - Gi elevene et solid grunnlag for videre læring i matematikk. M2 synliggjør titallsystemet, posisjonssystemet med sifferplassenes navn, tallverdi, og omregning fra brøk til desimaltall. Eleven kan skrive direkte på linjalen med blyant, og etterpå viske ut med vanlig viskelær. i:SEE Conceptual Learning DA

4 Hvilket av disse tallene har størst verdi ?
Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall Hvilket av disse tallene har størst verdi ? 4 i:SEE Conceptual Learning DA

5 Hvilke tall har størst verdi ? Svar :
Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall Hvilke tall har størst verdi ? Svar : 4 i:SEE Conceptual Learning DA

6 Fra ett siffer til 15 sifre
Tallenes plass bestemmer verdien. Ønsker du deg 9 kroner eller ….. 9 i:SEE Conceptual Learning DA

7 Fra ett siffer til 15 sifre
…. eller 9 hundre billioner kroner. 9 Tallenes plass bestemmer deres verdi. i:SEE Conceptual Learning DA

8 Fra ett siffer til 15 sifre
Les dette tallet. Skriv på temalinjalen med blyant og visk ut med viskelær. 9 6 5 3 7 2 8 1 4 9 6 9 i:SEE Conceptual Learning DA

9 Posisjonssystemet og desimaltall
Begrepene hel og del av noe må være lært som forutsetning for å forstå hele tall, desimaltall, brøk og prosent. i:SEE Conceptual Learning DA

10 Posisjonssystemet og desimaltall
Side 2 på temalinjalen viser 1’er plass 10’er plass og desimalplassene 10-deler (desi) 100-deler (centi), og 1000-deler (milli). 3 2 8 4 6 Her står det 6 på 1000-dels plass, 4 på 100-dels plass, 8 på 10-dels plass, 2 på 1’er plass og 3 på 10’er plass. i:SEE Conceptual Learning DA

11 Posisjonssystemet og desimaltall
Når 2 tallet står på denne plassen er det 2 tideler. 2 For å illustrere dette kan Multiplikasjonsbåndet brukes som det hele og 2 oransje staver fra Matteboksen kan nå symbolisere tideler. i:SEE Conceptual Learning DA

12 Posisjonssystemet og desimaltall
For å demonstrere at 2 10-deler og deler er det samme : Veksle 2 oransje staver i 20 hvite staver. Nå symboliserer disse 100-deler. 2 i:SEE Conceptual Learning DA

13 Posisjonssystemet og desimaltall
For å demonstrere at deler og deler er det samme : Legg de 20 hvite stavene langs M2. Da ser du at deler og deler er det samme. 2 Her er 1000-delene millimeter, men det er viktig å presisere at 1000-deler ikke bare er millimeter, men alt som deles i 1000 deler. i:SEE Conceptual Learning DA

14 Posisjonssystemet med desimaltall
På denne måten kan eleven lære at tallenes plass i posisjonssystemet bestemmer deres verdi. tallforståelse av tall opp til 15 sifre. hele tall og desimaltall. i:SEE Conceptual Learning DA


Laste ned ppt "i:SEE Conceptual Learning DA"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google