Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”MATEMATIKK TEMALINJAL 2 – SIFFER OG DESIMAL” Posisjonssystemet med desimaltall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”MATEMATIKK TEMALINJAL 2 – SIFFER OG DESIMAL” Posisjonssystemet med desimaltall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”MATEMATIKK TEMALINJAL 2 – SIFFER OG DESIMAL” Posisjonssystemet med desimaltall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE

2 For å se denne presentasjonen 2i:SEE Conceptual Learning DA Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den !

3 Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall 3i:SEE Conceptual Learning DA Består av: Tosidig temalinjal med definisjoner, samt enkel steg-for-steg bruksanvisning og veiledningshefte som inneholder oppgaver og begrepsforklaringer. Læringsmål: - Øke elevens tallforståelse av tall opp til 15 sifre. - Utvikle forståelse av hele tall og desimaltall. - Gi elevene et solid grunnlag for videre læring i matematikk. M2 synliggjør titallsystemet, posisjonssystemet med sifferplassenes navn, tallverdi, og omregning fra brøk til desimaltall. Eleven kan skrive direkte på linjalen med blyant, og etterpå viske ut med vanlig viskelær.

4 Hvilket av disse tallene har størst verdi ? 4 4 Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall i:SEE Conceptual Learning DA

5 Hvilke tall har størst verdi ? Svar : 4 5 Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall i:SEE Conceptual Learning DA

6 Fra ett siffer til 15 sifre 9 Tallenes plass bestemmer verdien. Ønsker du deg 9 kroner eller ….. 6i:SEE Conceptual Learning DA

7 Fra ett siffer til 15 sifre 9 …. eller 9 hundre billioner kroner. 7i:SEE Conceptual Learning DA Tallenes plass bestemmer deres verdi.

8 Les dette tallet. Skriv på temalinjalen med blyant og visk ut med viskelær Fra ett siffer til 15 sifre 8i:SEE Conceptual Learning DA

9 Posisjonssystemet og desimaltall 9i:SEE Conceptual Learning DA Begrepene hel og del av noe må være lært som forutsetning for å forstå hele tall, desimaltall, brøk og prosent.

10 Posisjonssystemet og desimaltall 10i:SEE Conceptual Learning DA Side 2 på temalinjalen viser  1’er plass  10’er plass  og desimalplassene 10-deler (desi)  100-deler (centi), og  1000-deler (milli) Her står det 6 på 1000-dels plass, 4 på 100-dels plass, 8 på 10-dels plass, 2 på 1’er plass og 3 på 10’er plass.

11 Posisjonssystemet og desimaltall 11i:SEE Conceptual Learning DA Når 2 tallet står på denne plassen er det 2 tideler. 2 For å illustrere dette kan Multiplikasjonsbåndet brukes som det hele og 2 oransje staver fra Matteboksen kan nå symbolisere tideler.

12 Posisjonssystemet og desimaltall 12i:SEE Conceptual Learning DA 20 For å demonstrere at 2 10-deler og deler er det samme : Veksle 2 oransje staver i 20 hvite staver. Nå symboliserer disse 100-deler.

13 Posisjonssystemet og desimaltall 13i:SEE Conceptual Learning DA 20 For å demonstrere at deler og deler er det samme : Legg de 20 hvite stavene langs M2. Da ser du at deler og deler er det samme. Her er 1000-delene millimeter, men det er viktig å presisere at 1000-deler ikke bare er millimeter, men alt som deles i 1000 deler. 0

14 På denne måten kan eleven lære 1.at tallenes plass i posisjonssystemet bestemmer deres verdi. 2.tallforståelse av tall opp til 15 sifre. 3.hele tall og desimaltall. 14i:SEE Conceptual Learning DA Posisjonssystemet med desimaltall


Laste ned ppt "”MATEMATIKK TEMALINJAL 2 – SIFFER OG DESIMAL” Posisjonssystemet med desimaltall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google