Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSigrid Våge Endret for 9 år siden
1
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005
2
Betydningen av bedret infrastruktur for næringslivet De fire viktigste næringspolitiske tiltak synes å være rente/valuta-skatt-utdanning/forskning-infrastruktur Etter krisevinteren 2002/2003 (sjokket) er det på ny vekst i internasjonalt næringsliv-hittil i år vokser vareeksporten med nesten 20% og M&R nummer 2 fylke (varer utenom brenselsprodukter)-”tilbake til gamle høyder” I intervjuundersøkelser kommer alltid infrastruktur høyt opp for å stimulere regional vekst For industri kommer spesielt veiutbygging høyt opp Industrifylket M&R viser igjen med ”høvdingenes” engasjement i veiutbygging (Ekornes/Ulstein/Huse) Kostnadsbesparelser samt rekruttering viktige argument
3
Er veiinvesteringer så viktig at næringslivet er villig til å bruke egne penger? Ekornes gikk inn med aksjekapital i Sykkylvsbrua som de mente var nedbetalt over tre år ved egne besparelser og bedre rekruttering Kobler gjerne egne investeringer til at ”samfunnet” tar sin del ved infrastrukturinvesteringer Nesten 1/3 av midlene som ble frigjort og styrt av næringslivet til alternative tiltak når differensiert arbeidsgiveravgift falt bort gikk til vei
4
Prioritering kompensasjon bortfall diff. arbeidsgiveravg. 2004
5
Det fagøkonomiske perspektivet på næringslivsgevinster Nytte-kostnadsanalysene viser ofte bare små gevinster for næringslivet og gjerne ulønnsomhet for prosjekt næringslivet vil ha - internasjonal ”konflikt” Møreforskning laget økonometrisk analyse som etterstudie av de mange bru/tunnelprosjekt og fant en næringslivsgevinst med rundt 20% undervurdering – innført som ulempeskostnader i den nasjonale beregningsmodell Fortsatt et ”gap” mellom hva næringslivet selv mener (måles i bedriften) og fagøkonomene (måles på veien) Eksempel: ”Eksportveien” gir tidsbesparelser på 15-20 minutter på vei mot eksportmarkedet - betyr lite for en kostnadskomponent som utgjør rundt 5%
6
Erfaringer fra Krifast på kort og lang sikt Reduksjon i antallet arbeidsplasser fordi lokalnæringer som bank reduserte bemanningen på grunn av bedret tilgjengelighet For oljeselskapene viktig tiltak for bedret rekruttering av kompetent arbeidskraft – signaleffekt med by i utvikling Økning pendlergruppen byene Molde/Kristiansund Viktig i arbeidsmarkedet for høyere utdannede å få til større arbeidsmarkedsregioner - rekruttering Verftsnæringen fant lite av gevinster foruten privatreiser Internasjonalt rettet næringsliv lite gevinster På lang sikt ett sykehusforetak, utdanningssamarbeid HiMolde og nettverkseffekter mot Molde/Trondheim/ Ålesund for utvikling petroleumsnæringen
7
Det internasjonale perspektivet fra fagøkonomer Det meste fanges opp i nytte-kostnadsanalysen dersom det ikke er sterke nettverkseffekter Fikk en litteratur på 90 tallet som startet med en nasjonal modell for USA som påviste at mangel på infrastruktur- investeringer forklarte den lave produktivitetsveksten på 70/80 tallet samt ulikheter i regional utvikling Status i denne faglitteraturen nå er at det er liten sammenheng mellom økonomisk vekst og veiinvesteringer - om noen Tar lang tid før effektene blir synlige, men kan ofte bare være omfordeling fra ett område til et annet Et område i økonomisk vekst må investere også i veier, men andre elementer utløser den økonomiske veksten
8
Den internasjonale faglitteraturen Infrastrukturinvesteringer snur som hovedregel ikke en negativ økonomisk trend, men kan bidra positivt sammen med andre vekstfremmende faktorer Utgjør en liten andel av det totale kostnadsbildet og vi har generelt fallende utbytte av ytterligere investeringer i veinett av høy standard - store nettverkseffekter da det moderne veinett ble etablert Kan fortsatt finnes gode prosjekt, men disse blir som hovedregel synlig i nytte-kostnadsanalysen Når hovedveinettet i all hovedsak er etablert bør nye prosjekt ha lokalt/regionalt finansieringsansvar slik at de som får nytten også skal ”svi” (tilsvarende det bompenge- system vi utvikler i Norge)
9
Bør næringslivet fortsatt lyttes til i kravet om bedret infrastruktur ? Er interessant at de i anvendelsen av ”egne midler” (kompensasjonsmidler diff.arb.g.avg.) prioriterer veibygging så vidt høyt Vi vil fortsette faglig å gjøre nytte-kostnadsanalyser, men kan det være noen faktorer fagøkonomer undervurderer? I mindre regioner kan effekten på rekruttering og større arbeidsmarkedsregioner være undervurdert i dagens regnemodell - tar tid før effekter blir synlig Bedriftens logistikkløsning kan være mer kompleks enn det vi finner som rene kostnadsbesparelsen hvor flaskehalser og plansikkerhet (just in time) betyr mer Tidsbesparelse/tilgjengelighet for det som vokser mye- tjenestereisene- er sterkt undervurdert i dagens modell
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.