Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Narve Strand
2
Aristoteles: Kosmologi
Evig univers Form: Kuleskall (planetene og) Ikke tomrom
3
Elementlæra Fysisk ting = stoff + form (mulighet/virkelighet)
Formet stoff = Blanding elementer Ikke matematisk (mot Platon)
4
”Motsetningsfirkanten”
Kald + Tørr = Jord Kald + Våt = Vann Varm + Våt = Luft Varm + Tørr = Ild
5
Hvert Element: Iboende vekt Eget, naturlige område i kosmos
Bestemmer bevegelsestype, -retning, naturlig sted NB! Et femte element (kvintessens)
7
Kosmos: To deler Supralunære → astronomi Sublunære → biologi
8
Bevegelsesteori All bevegelse: (A) Naturlig (B) Tvungen
9
NB! Kvalitativt natursyn
10
Biologi Biologiens grunnlegger: (1) Innsamling datamateriale
(2) Nitidig beskrivelse (3) Disseksjon (4) Klassifikasjon og forklaring (5) Basis syllogismer
11
Kan hevde: Hans logikk, vitenskapsideal og fysikk utformet på grunnlag av biologi eller med tanke på den!
12
MATEMATIKK OG VITENSKAP I SENANTIKKEN
Videreføring av klassisk matematikk og vitenskap Men også nytenkning, original
13
EUKLID Det Aksiomatisk-deduktive vitenskapsideal
= Ett forklaringssystem, sikkert, oversiktelig, (1) Alle termer/begrep avklart, definert (2) Alle sannheter enten er innlysende eller bevisbar
14
Definisjoner Aksiomer Postulater Teoremer
15
Grekerne forbi alle andre her. Matte og filosofi i gjensidig påvirkning. Enorm betydning moderne matematikk og naturvitenskap
16
Archimedes ”Innsnevringssmetoden” (beregning areal av sirkel, o.s.v.)
→ Slags infinitesimalregning foregriper moderne integralregning, matematisk fysikk
17
Vektstangloven: Loven om legemers oppdrift: → Foregriper Moderne matematisk fysikk!
18
Diophantus: ”Algebraens far”
(1) Første brukte algebraisk notasjon og symbolikk → Basis Moderne algabra (Descartes)
19
ASTRONOMI: PTOLEMAIOS
Mest påvirket Eudoxus og Aristoteles Fullender på mange måter vitenskapelig astronomi i antikken
20
Problem I etter Aristoteles: Hvorfor Planetene større og mindre på nattehimmelen?
21
Problem II: Datamateriale fra Babylon i Alexandria
Problem II: Datamateriale fra Babylon i Alexandria. Ikke jevn hastighet heller!
22
Løsning: Episykler!
24
Sånn bringe planetbaner i matematisk overenstemmelse med mest eksakte observasjoner av deres skiftende posisjon.
25
Hva med skiftende hastighet?
26
Ekvanter!
28
++++++: Kombinere observasjonsmateriale og geometriske modeller; nøyaktighet
: Komplisert maskineri med mindre og mindre fysisk substans.
30
Men! Hvis anta motsatte hypotese (heliosentrisme: Aristark)?
Hvorfor merker det ikke? Hvorfor ikke konstant vind? Hvorfor ting i lufta forsvinner bakover? Hvorfor ikke kastet ut i rommet
31
Eratosthenes Jorda ikke bare jorda rund, men vi kan beregne dens omkrets!
32
To pinner: Alexandria (A) og Syene (S)(Aswan)
Sommersolverv, rundt 12 om dagen: kaste skygge (A) ikke (S) Hvis sola så langt unna at strålene parallelle → ikke mulig jordskorpa flat
33
Måle vinkelen skyggen: ca. 7° (360°/7 = ca. 50)
x ca. 800 km (avstand fra (A) til (S)) = ca km Ca. 2 % fra dagens verdi!
35
MEDISIN: GALENOS Bakgrunn: Hippokratiske tradisjon
De fire kroppsvæskene
36
MEN! Forklare sykdom som resultat naturlige årsaker
Diagnose Kur
37
Også: Delvis eksperimentell tilnærming
(1) Urinleder (nøkkeleksperiment)
38
Optikk: Ptolemaios Søke en helhetelig teori
Komme opp m/ eksperiment for å teste teorien Ikke bare matematisk analysere men søke kvantitativt målbare resultat
39
Arkimedes, Galen, Ptolemaios og Den Vitenskapelige Metode
Komme opp m/ teorier, hypoteser Teste disse v/ eksperiment Matematisk modellere og måle fysiske fenomen → Vitenskapelige Revolusjon!
40
KONKLUSJON ANTIKKEN Følge (L1-6)
Samspill politisk kultur, matematikk, naturvitenskaper og filosofi Nå mye lengre enn alle andre Grunnlag både Middelalder og Vestlig sivilisasjon Alle byggesteinene for Vitenskapelige revolusjonen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.