Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva er mapping? Og hva er poenget? Seminar om mapping til Dewey 11.06.2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva er mapping? Og hva er poenget? Seminar om mapping til Dewey 11.06.2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva er mapping? Og hva er poenget? Seminar om mapping til Dewey

2 Hva er mapping? kildevokabularmålvokabular begrepbegrep(er) arbeidarklasse voldtektsdop

3 Hva er poenget med mapping? Flere innganger til et emne for den som indekserer Flere innganger til et emne for sluttbruker

4 Hvorfor mapping til Dewey? Internasjonalt Språkuavhengig Termer på flere språk kan mappes til Dewey Mapping kan gjøres mellom Dewey og andre klassifikasjonssystemer Mapping kan gjøres mellom Dewey og emneord Mapping kan gjøres mellom Dewey og autoritetsregistre for navn

5 Mapping til Dewey -for klassifikator Hjelp til klassifikasjon -flere termer å søke på Hjelp til å sette emneord - flere termer å søke på Letter gjenbruk og utveksling av data Mapping mellom Dewey og emneord på flere språk

6 Mapping til Dewey -for sluttbruker Utvidelse av et søk: Muliggjør søk med eget vokabular i samlinger med ulike vokabularer Ved en underliggende mapping, kan man søke med emneord også i samlinger som bare har Dewey. Ved en underliggende mapping mellom vokabularer på flere språk, kan man søke med eget språk i poster på andre språk

7 Noen valg som bør tas før man begynner å mappe…

8 1. Hvorfor mapper jeg*? For å konvertere eller supplere et målvokabular med termer fra mitt eget vokabular «Særnorske» begrep i utenlandske vokabularer Feks: særbo, kransekaker, dugnad Nynorske / samiske termer i «bokmålske» vokabularer --> Begrep og termer som ikke finnes i målvokabularet! Når vil jeg konvertere/supplere? Til hjelp i indekseringsprosessen? Til hjelp i søkeprosessen? Begge? *jeg, som eier eller drifter et vokabular

9 Hjelp i indekseringsprosessen Hvordan skal jeg klassifisere denne artikkelen om voldtektsdop?

10 Hjelp i søkeprosessen Hvordan finner jeg alt biblioteket har om voldektsdop? Underliggende mapping mellom voldektsdop og Dewey klasse og Dewey klasse Søk på «voldtektsdop» i bibliotekkatalogen gir treff på «voldtektsdop» + dokumenter klassifisert med eller Men: både (voldtekt) og (syntetiske legemidler) er mye videre begreper enn voldtektsdop! Dersom koblingen er automatisk, vil det føre til mye støy i trefflisten! Hvordan utnytte mappingen på mest effektiv måte?? Legg inn relasjonstyper! Dermed kan vi lage systemer der brukeren selv velge om han/hun vil utvide søket når mappingen ikke er ekvivalent eller snevrere!

11 2. Hvilke relasjonstyper skal jeg bruke? Kun til hjelp i indeksering? A. “Tilknyttet-klasse” Ett begrep er knyttet til et eller flere begrep fra målvokabularet Feks) voldektsdop «tilknyttet-klasse» voldektsdop «tilknyttet-klasse» Ingen semantiske relasjoner definert! Enkleste måte å mappe Innebygd i MARC 21 Authorities (når målvokabularet er et klassifikasjonssystem)

12 2. Hvilke relasjonstyper skal jeg bruke? (forts.) Til indeksering og/eller søking? B. “Tilknyttet-klasse” med overensstemmelsesgrad Ett begrep er knyttet til et eller flere begrep fra målvokabularet, og det er gitt en overensstemmelsesgrad som definerer likheten mellom begrepene Feks) Overensstemmelsesgrad 1-4 (4 = helt ekvivalent) voldektsdop «tilknyttet-klasse» B1 voldektsdop «tilknyttet-klasse» B1 Krever at man selv definerer gradene – vanskelig! Kan bruke lokale løsninger i MARC 21 Authority Men ingen standard format for å registrere gradene

13 2. Hvilke relasjonstyper skal jeg bruke? (forts.) Til indeksering og/eller søking? Og kanskje til og med for å publisere som Linked data? C. ISO-standarden for mapping (ISO/DIS ) Ett begrep er knyttet til et eller flere begrep fra målvokabularet, og den semantiske relasjonen mellom begrepene er definert Ekvivalens relasjoner (=EQ, ~EQ) Hierarkiske relasjoner (BM, NM) Assosiative relasjoner (RM) Feks) voldektsdop «RM» voldektsdop «BM» Kan bruke lokale løsninger i MARC 21 Authority Og lett konvertere til SKOS

14 3. Hvordan skal jeg gå frem? Automatisk? Intellektuelt Automatisk + intellektuelt Hva innebærer det intellektuelle arbeidet? God kjennskap til kildevokabularet og målvokabularet Analysere, analysere, analysere (parse, parse, parse)

15 Eksempel: HUMORD + Dewey Kunst Arkitektur Bildekunst Dans Film Folkekunst Improvisasjon Kalligrafi Kunstforståelse Kunsthistorie Kunsthåndverk Kunstnerisk virksomhet Kunstpsykologi Kunstsosiologi Levende bilder Musikk Stil (Uttrykksmåte) Teater (Scenekunst) 700 (Kunst og underholdning) Her: Konseptkunst, arkitektur, billedkunst, kunsthåndverk, offentlig kunstpolitikk 710 Arealplanlegging og landskapsarkitektur 720 Arkitektur 730 Skulptur og lignende kunstformer 740 Grafiske kunstarter og kunsthåndverk 750 Malerkunst og malerier 760 Trykkekunst og grafiske blad 770 Fotografering, datakunst, kinematografi, videografi 780 Musikk 790 Fritidsaktiviteter, sport, utøvende kunst BM eller ~EQ

16 Eksempel: HUMORD + Dewey, forts. MARC 21 Authority 040$aUiO $bnor $fHUMORD $a700 $223/nor $9~EQ eller $9BM 150 $aKunst SKOS kunst eller:

17 WebDewey ? ? MeSH Amerikansk webDewey LCSH Tysk webDewey Svensk webDewey SAO SWD Norsk webDewey RAMEAU BISAC Geo Names

18 Klassifikasjonssystemer som er mappet til Dewey Mellom UDC og Dewey på øverste nivåer (Tsjekkia) RVK-Deweykonkordanse (Tyskland). SAB –Dewey-konkordanse (Sverige) Hensikt: Gjøre nytte av eksisterende Dewey- klassifikasjon og/eller skritt på veien til å gå over til Dewey Problem: Ulike nivåer, ulikt innhold i klassene

19 Noen verbale vokabularer som er mappet til Dewey LCSH (Library of Congress Subject Headings) Bisac Subject Heading List Mesh (Medical Subject Headings) GND (Gemeinsame Normdatei) (tidl. SWD) Svenska ämnesord

20

21

22

23 Mapping til Melvil (tysk webDewey) CrissCross-prosjektet Mapping fra GND til Dewey Mål: Flere verbale innganger til Dewey både i indekserings- og søkeprosessen Metode: 4 grader av overensstemmelse mellom emneord og Deweynummer

24

25 Prosjekter som er i gang Fast og Dewey VIAF og Dewey MSC og Dewey Geonames og Dewey AGROVOC geografiske områder til 9xx-numre

26 Hvordan kan vi dra nytte av andre lands mappingarbeid? Planer om mulighet for abonnement på andre lands vokabularer i WebDewey (ikke mulig i dag) Dewey gir allikevel mulighet til å nyttiggjøre oss mappingene mellom de andre vokabularene (LCSH /GWD/Rameau/Svenska ämnesord), men ikke automatisk Mangler samordnet nasjonalt emneordssystem Språkforskjeller

27 Hva har vi i Norge? Utstrakt bruk av Dewey Vokabularer på bestemte fagområder: Humord, Realfagstermene, Tekord, Mesh, Riksantikvarens nøkkel, Musikktesaurus, Juridisk klassifikasjon, UDK, Medisinsk klassifikasjon osv. Vokabularer knyttet til Dewey: Lokale emneregistre Biblioteksentralens emneord

28 Veien videre NB jobber med å mappe DDK 5 til DDC 23 Undersøke potensialet i de enkelte vokabularene? Hvordan bruke Bibbi og emneregistrene? Hvordan kan en evt. mapping organiseres? Samarbeidsprosjekter mellom de som «eier» vokabularene og Nasjonalbiblioteket?


Laste ned ppt "Hva er mapping? Og hva er poenget? Seminar om mapping til Dewey 11.06.2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google